Velká cena Malajsie Formule 1 se po 19 letech jede naposledy. Podle Lewise Hamiltona je to škoda, protože přichází o svou nejnáročnější výzvu.
Malajská vláda společně s vedením Formule 1 v dubnu letošního roku uvedli, že se v Sepangu bude letos závodit naposledy. Podle tamějšího premiéra Najiba Razaka za tím stojí pokles v prodeji vstupenek, sledovanosti a klesající počty turistů. Velké ceny přitom hostil od roku 1999.
"Rozhodně to je smutné pomyslet, že tohle je poslední závod. Pro auto a tým je tím nejnáročnějším. Odeberou tedy velkou cenu patřící k těm nejtěžším v sezóně, není-li vůbec nejtěžší. Těžko se bude nahrazovat," popisuje Hamilton.
Piloti Velkou cenu Malajsie často přirovnávají k sezení v sauně v kombinézách. Teploty v kokpitu totiž překračují 50 °C a vlhkost vzduchu 70 %. Při jízdě za 90 min bojují na 5,543km okruhu s vysokým přetížením vypotí kolem 3 litrů tekutin (5 % své tělesné hmotnosti). Srdeční frekvence dosahuje 170 tepů za minutu a tělo během závodu spálí 1500 kcal.
"Jednou z hlavních věcí je udržovat úroveň hydratace. Jakmile u vás jednou poklesne, tak to dlouho trvá, než se dostane zpět. Musíme pít hodně vody a sportovních nápojů obsahujících elektrolyty, abychom úrovně udržovali na správné míře. Musíte rozhodně zajistit, abyste byli dobře hydrováni," upozorňuje Valtteri Bottas.
Hamilton zde loni prožil svou noční můru, když mu po startu z pole position odešel motor a titul nakonec vyhrál jeho týmový kolega Nico Rosberg. Letos má 6 závodů před koncem náskok 28 bodů na druhého Sebastiana Vettela z Ferrari, které se bude snažit odčinit singapurskou blamáž vítězstvím.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.