Velká cena Malajsie Formule 1 se po 19 letech jede naposledy. Podle Lewise Hamiltona je to škoda, protože přichází o svou nejnáročnější výzvu.
Malajská vláda společně s vedením Formule 1 v dubnu letošního roku uvedli, že se v Sepangu bude letos závodit naposledy. Podle tamějšího premiéra Najiba Razaka za tím stojí pokles v prodeji vstupenek, sledovanosti a klesající počty turistů. Velké ceny přitom hostil od roku 1999.
"Rozhodně to je smutné pomyslet, že tohle je poslední závod. Pro auto a tým je tím nejnáročnějším. Odeberou tedy velkou cenu patřící k těm nejtěžším v sezóně, není-li vůbec nejtěžší. Těžko se bude nahrazovat," popisuje Hamilton.
Piloti Velkou cenu Malajsie často přirovnávají k sezení v sauně v kombinézách. Teploty v kokpitu totiž překračují 50 °C a vlhkost vzduchu 70 %. Při jízdě za 90 min bojují na 5,543km okruhu s vysokým přetížením vypotí kolem 3 litrů tekutin (5 % své tělesné hmotnosti). Srdeční frekvence dosahuje 170 tepů za minutu a tělo během závodu spálí 1500 kcal.
"Jednou z hlavních věcí je udržovat úroveň hydratace. Jakmile u vás jednou poklesne, tak to dlouho trvá, než se dostane zpět. Musíme pít hodně vody a sportovních nápojů obsahujících elektrolyty, abychom úrovně udržovali na správné míře. Musíte rozhodně zajistit, abyste byli dobře hydrováni," upozorňuje Valtteri Bottas.
Hamilton zde loni prožil svou noční můru, když mu po startu z pole position odešel motor a titul nakonec vyhrál jeho týmový kolega Nico Rosberg. Letos má 6 závodů před koncem náskok 28 bodů na druhého Sebastiana Vettela z Ferrari, které se bude snažit odčinit singapurskou blamáž vítězstvím.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.