Jaká je situace u Haasu po roce a půl aktivního závodění v královně motorsportu? Plánuje americká stáj zůstat, nebo s F1 sekne?
Haas je v současné F1 nejnovějším týmem, a navíc jediným americkým. V královně motorsportu se stáj Gene Haase dokázala slušně etablovat, problémem ale je, že se jen těžko bude posouvat nahoru. V současné F1 totiž platí pravidlo: Štěstí přeje bohatým, a obzvláště pak továrním stájím.
"Nemůžeme ten rozdíl stáhnout," řekl pro NBC Sports Gene Haas během GP Itálie. "S tím, kolik máme zdrojů a kolik máme vědomostí, je to prostě nemožné. Částečně za to může fakt, že tři top týmy si staví takřka celé auto na vlastní pěst. Mají pak o svých vozech lepší přehled. Jakožto zákaznický tým budeme vždy v nevýhodě oproti tovární stáji. Myslím si, že potřebujeme nějaké prvky náhody. I poslední týmy by měly mít šanci jednou za čas vyhrát. Neříkám, že by to tak mělo být v každém závodě, ale pokud nikdy nemůžete vyhrát, tak to ani není sport," pokračoval Američan.
Dokonce se nabízí otázka, zda má pro Haase Formule 1 význam, když je z NASCARu zvyklý na úplně jiná umístění a závodní pojetí. "No, rozhodně jsme Formuli 1 oddaní, ale pokud nebudeme mít šanci vyhrávat, tak se musím ptát, proč tu vlastně být."
Gene Haas vlastně jen zmiňuje nešvary, které Formuli 1 již nějaký ten pátek trápí a kvůli které přichází o fanouškovskou základnu. Řešení prý ale není vůbec jednoduché a sám Haas by nechtěl být v kůži mužů, kteří budou o budoucnosti tohoto sportu rozhodovat.
"Myslím si, že problémem jsou velké stáje. Byl jsem jednou u Ferrari a oni mají obrovské vývojové oddělení. Jsem si jistý, že u Mercedesu to bude stejné. Otázkou pak je, co ty týmy dělají a kam svým snažením směřují. Oni jsou ti, kteří určují DNA tohoto sportu. Formule 1 je považována za absolutní vrchol a poté, co jsem v ní strávil nějaký čas, jsem zjistil, že to nejvíce fascinující jsou technologie. Navíc je tu pak vášeň, se kterou například Ferrari vyvíjí své vozy.
Pokud by se zavedly rozpočtové stropy, a oni by museli vyhodit 500 lidí, tak by to bylo hodně složité. Zde noví majitelé narazí na velké překážky, pokud jen vymyslí nová pravidla a řeknou, ať se týmy přizpůsobí. U firem, které to dělají 50 let, to nebude fungovat. To je dilema, kterému bude vedení čelit. Nedá se to změnit během jednoho dne. Jsem rád, že mě se to rozhodnutí až tak týkat nebude," zakončil Haas.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.