Force India je spokojená se současnými pravidly, které se týkají penalizací na roštu za nasazování nadlimitních prvků pohonných jednotek, i když nedávno Ross Brawn uvedl, že by se jich rád zbavil. Její provozní a technický ředitel nám připomínají, prož ty tresty byly zavedeny.
V Monze bylo na startovním roštu za nasazení převodovek, které nevydržely 6 závodů v řadě za sebou, či za nadlimitní součásti pohonných jednotek, penalizováno hned 9 z 20 jezdců, což některé fanoušky rozladilo, protože by za nespolehlivost techniky podle nich neměli pykat. Spousta lidí také nevěděla, jak bude startovní rošt vlastně vypadat, což server F1news.cz ihned objasnil svou grafikou.
Jsou však týmy, které s Rossem Brawnem a jeho záměrem eliminovat tyto tresty nesouhlasí: "Pokud bychom měli neomezené množství peněz, pak bych s Rossem souhlasil," uvádí Otmar Szafnauer, provozní ředitel Force Indie. "Nechte všechny utratit, co chtějí. Pak půjde o úplně jinou formuli."
"Nemůžete ale říkat, že musíme řídit náklady, a přitom nemít tyto věci, protože pak jde o dvě disharmonická tvrzení. musíme mít na mysli to, proč tady jsou - a jedním z těch důvodů byla úspora nákladů. V dávných dobách, než se stanovil počet motorů na jezdce, jste mohli využívat jeden motor na závod - a to stálo hodně peněz," připomíná šéf Force Indie.
"Příští rok se to sníží na tři motory na jezdce. Jak odstraníte ten stimul, abyste si neřekli: 'Mě nezajímá, že jsou jen tři, mám dost peněz k utrácení, takže jich nasadím šest?'" ptá se Szafnauer. "Jedním způsobem jsou penalizace na roštu. Ty odstraňují ten stimul k utrácení peněz za vývoj motorů. Pokud je nějaký lepší způsob, já jsem pro. Když byla pravidla psána, byl nejlepší tento."
Podle technického ředitele Force Indie, Andyho Greena, penalizace na roštu jím alespoň trochu zamíchají, což činí závody zajímavými: "Co je špatného na penalizacích na roštu a promíchání pořadí? Stále o tom hovoříme, snažíme se zlepšit show.
Teď to zkrátka máme a všichni si stěžují, že se rošt promíchá. Rozhodněte se, co vlastně chcete, kluci. Co byste si přáli? Kdo vyhrál jezdce dne? Ricciardo. Odkud že to startoval? Zezadu [z 16. místa] po penalizacích. Šlo o nejlepší jízdu tohoto odpoledne. Řekněte mi, že to bylo špatné. Já si to nemyslím," dodává Green.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.