SPA-FRANCORCHAMPS - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak rychle týmy přezouvaly v průběhu Velké ceny Belgie své piloty a s jakými strategiemi ji odjely?
Nejrychlejší zastávku dnes předvedl ve 12. Mercedes, když vítězného Hamiltona zdržel jen 2,35 sekundy. U Bottase to v 30. kole trvalo 2,8 vteřiny, což byla dnes 8. nejrychlejší zastávka.
Druhá příčka překvapivě patří Toro Rosso, které Kvjata v 18. kole odbavilo za 2,36 sekundy. Za ním se řadí Ferrari, jež Vettela v 14. kole přezulo za 2,50 s, a obvykle výborný Williams, jenž si ve Spa vysloužil bramborovou pozici - výměna kol u Massy zabrala 2,51 s.
Další dvě pozice patří Haasu. Ten měnil Magnussenovi kola v 9. kole 2,62 s a Grosjeanovi o 20 kol později 2,64 s.
Do závodu startovala většina pilotů na ultra-měkké směsi, super-měkkou si vybrala pětice Ericsson, Kvjat, Massa, Stroll a Vandoorne; jediný Wehrlein začínal na měkkých pneumatikách.
S dvěma zastávkami si vystačilo 12 klasifikovaných pilotů, pouze pět jich do boxů zamířilo třikrát - z toho Räikkönen jednou jen kvůli tomu, aby si odpykal 10sekundovou penalizaci za ignorování žlutých vlajek při odklízení Verstappenova Red Bullu - všichni ostatní kromě něj v tom místě ubrali nohu z plynu.
Nejdelší stint Velké ceny Belgie vypsané na 44 kol předvedl na měkké směsi Palmer, jenž na ní vydržel 22 kol, tedy přesně 50 %. Na super-měkkých odjeli Kvjat s Vandoornem 18 kol, na ultra-měkkých zvládl Sainz dokonce 19 kol (43,2 % závodu).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.