SPA-FRANCORCHAMPS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých maximálních rychlostí a časů dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Belgie a co z toho můžeme o jejich výkonnosti vyvodit? Jak se chovaly pneumatiky a s jakými strategiemi zřejmě nastoupí do závodu?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Hamilton byl dnes bezchybný a dojel si pro 68. kvalifikační vítězství, čímž vyrovnal dosavadní nejlepší zápis Michaela Schumachera. Navíc o 2 sekundy překonal absolutní rekord okruhu z roku 2009 a o více než půl vteřiny předčil svého týmového kolegu Bottase, jenž se celý víkend potýká s ovladatelností Mercedesu.
68th pole of his career (ties all-time record)4th pole at Spa (ties all-time record)@LewisHamilton's historic lap ?#BelgianGP ?? pic.twitter.com/CcjKpbMZlU
— Formula 1 (@F1) August 26, 2017Ten v Q3 využil výkonný mód svého motoru, Ferrari mu ale bylo těsně v patách. Vettel se dokázal dostat na druhou příčku i díky aerodynamickému stínu, který mu v poslední části (na rozdíl od McLarenů neplánovaně) poskytl Räikkönen před přerušením svého pokusu. Zajel tak rekord třetího sektoru, předchozí dva sektory patřily Hamiltonovi. Mezi oběma vedoucími týmy je velmi vyrovnané, můžeme se proto těšit na zítřejší závod, v němž bude hrát důležitou roli opotřebení pneumatik.
Na to sází i Red Bull, jenž je k nim šetrnější. Renault mu v kvalifikaci nedokáže poskytnout takové navýšení výkonu, o to více jsou pak ale konkurenceschopnější v závodech. Verstappenovi navíc nescházelo moc - na Bottase ztratil jen 0,286 sekundy, na Räikkönena dokonce jen 0,11 s.
Max patřil s Vettelem a Oconem v Q3 k jediným jezdcům, kteří dokázali poskládat všechny sektory do jednoho kola. Mezi Force Indií a Renaultem můžeme očekávat další velmi těsný souboj.
Nejvyšší rychlosti dosahovali na konci 1. sektoru vozy poháněné Mercedesem, přes 340 km/h se dostali Bottas a Pérez. Vozy Haas s novým motorem Ferrari byly o 5 km/h pomalejší, Renaulty jezdily kolem 330 km/h.
Zajímavou taktiku předváděli McLareny poháněné Hondou. Vandoorne poskytoval Alonsovi na rovinkách aerodynamický stín, díky němuž Španěl dosahoval přes 337 km/h. Belgičan věděl, že ho čekají penalizace a že bude startovat z posledního místo.
Tuto službu mu Fernando vrátí příští víkend v Monze, kde Honda přiveze 4. specifikaci své pohonné jednotky - za její nasazení poputuje dozadu pro změnu Alonso. V továrně neprošly všechny novinky, které měla v Belgii 4. specifikace zahrnovat (proto u Vandoornea uvádějí verzi 3,6), v Itálii se jí ale již dočkáme.
"Plánovali jsme nasadit 4. specifikaci, ale selhali jsme - nestihli jsme to dle našich plánů. Jsme uprostřed našeho upgradu, proto jsme použili označení 3,5 a 3,6," prozrazuje sportovní šéf Hasegawa. A jak se vylepšení povedlo? "Z pohledu dat tady pozorujeme dobré zlepšení výkonnosti," odpovídá.
Alonsovi žel motor při pokusu o postup do Q3 opět selhal a nebýt takového deficitu, skončil by první: "V Q2 až do posledního pokusu jsme zaostávali o 1,5 sekundy na trati, kde víme, kolik kvůli motoru ztrácíme, takže bychom byli snadno na první a druhé pozici."
A co se mu přesně přihodilo? "Baterie nefungovala a mezi zatáčkou 11 a 12 jsem ztratil šest desetin. Byl jsem o 2 desetiny rychlejší než v předchozím kole, takže bych se o další jednu či dvě v posledním sektoru zlepšil a bez problémů bychom byli v Q3. Nakonec nám může start z 11. místa s novými pneumatikami možná poskytnout dodatečnou šanci, takže se jí zítra budeme snažit využít," dodává španělský pilot McLarenu. Ve skutečnosti on sám zmátl systém Hondy, který počítá, kde má dodávat více energie podle zatáček, protože projel Pouhonem vůbec poprvé naplno.
Pneumatiky a strategieKvalifikace se odjela za sucha, teploty dráhy dosahovaly 37 °C a rozdíl mezi ultra-měkkou a super-měkkou pneumatikou téměř jednu sekundu na kolo (ultra-měkká - měkká: 1,4 s). Mercedes a Ferrari byli jediní, kteří si v Q1 vystačili se super-měkkou směsí, zbytek sáhl po ultra-měkké.
Podle Pirelli bude nejvýhodnější dvouzastávková strategie, ve Spa se ale pro ně otevírá velký prostor s možností využití všech tří směsí. Taktika tedy bude opravdu klíčová ve vyrovnaném souboji o vítězství. Svou roli může sehrát i počasí, jak jsme dnes viděli na začátku třetího tréninku.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.