SPA-FRANCORCHAMPS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých maximálních rychlostí a časů dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Belgie a co z toho můžeme o jejich výkonnosti vyvodit? Jak se chovaly pneumatiky a s jakými strategiemi zřejmě nastoupí do závodu?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor se po první vlásence projíždí celý na plný plyn, včetně zatáčky Eau Rouge - Radillon. Jedná se o 1,9km dlouhý úsek s dvěma DRS zónami, kde hraje prim síla motoru a nízký odpor.
Druhý sektor začíná před pátou zatáčkou a pokračuje středně-rychlou sekcí přes rychlý Pouhon až po zatáčku č. 14. Tato část je pro změnu technická, vyžaduje vysoký přítlak a dobrou přilnavost v zatáčkách.
Třetí sektor začínající před 15. zatáčkou je opět velmi rychlý a kromě poslední šikany se projíždí také celý na plný plyn, jeho požadavky jsou tedy podobné jako v případě toho prvního, a opačné než u druhého. Týmy tedy musí v nastavení volit kompromisy.
Maximální rychlosti (speed trap) se nachází těsně za Radillonem. Toto místo však neodhaluje ty nejvyšší, protože se poněkud nereprezentativně nachází na začátku rovinky Kemmel - a monoposty předvádějí svá maxima právě na jejím konci.
Hamilton byl dnes bezchybný a dojel si pro 68. kvalifikační vítězství, čímž vyrovnal dosavadní nejlepší zápis Michaela Schumachera. Navíc o 2 sekundy překonal absolutní rekord okruhu z roku 2009 a o více než půl vteřiny předčil svého týmového kolegu Bottase, jenž se celý víkend potýká s ovladatelností Mercedesu.
68th pole of his career (ties all-time record)4th pole at Spa (ties all-time record)@LewisHamilton's historic lap ?#BelgianGP ?? pic.twitter.com/CcjKpbMZlU
— Formula 1 (@F1) August 26, 2017Ten v Q3 využil výkonný mód svého motoru, Ferrari mu ale bylo těsně v patách. Vettel se dokázal dostat na druhou příčku i díky aerodynamickému stínu, který mu v poslední části (na rozdíl od McLarenů neplánovaně) poskytl Räikkönen před přerušením svého pokusu. Zajel tak rekord třetího sektoru, předchozí dva sektory patřily Hamiltonovi. Mezi oběma vedoucími týmy je velmi vyrovnané, můžeme se proto těšit na zítřejší závod, v němž bude hrát důležitou roli opotřebení pneumatik.
Na to sází i Red Bull, jenž je k nim šetrnější. Renault mu v kvalifikaci nedokáže poskytnout takové navýšení výkonu, o to více jsou pak ale konkurenceschopnější v závodech. Verstappenovi navíc nescházelo moc - na Bottase ztratil jen 0,286 sekundy, na Räikkönena dokonce jen 0,11 s.
Max patřil s Vettelem a Oconem v Q3 k jediným jezdcům, kteří dokázali poskládat všechny sektory do jednoho kola. Mezi Force Indií a Renaultem můžeme očekávat další velmi těsný souboj.
Nejvyšší rychlosti dosahovali na konci 1. sektoru vozy poháněné Mercedesem, přes 340 km/h se dostali Bottas a Pérez. Vozy Haas s novým motorem Ferrari byly o 5 km/h pomalejší, Renaulty jezdily kolem 330 km/h.
Zajímavou taktiku předváděli McLareny poháněné Hondou. Vandoorne poskytoval Alonsovi na rovinkách aerodynamický stín, díky němuž Španěl dosahoval přes 337 km/h. Belgičan věděl, že ho čekají penalizace a že bude startovat z posledního místo.
Tuto službu mu Fernando vrátí příští víkend v Monze, kde Honda přiveze 4. specifikaci své pohonné jednotky - za její nasazení poputuje dozadu pro změnu Alonso. V továrně neprošly všechny novinky, které měla v Belgii 4. specifikace zahrnovat (proto u Vandoornea uvádějí verzi 3,6), v Itálii se jí ale již dočkáme.
"Plánovali jsme nasadit 4. specifikaci, ale selhali jsme - nestihli jsme to dle našich plánů. Jsme uprostřed našeho upgradu, proto jsme použili označení 3,5 a 3,6," prozrazuje sportovní šéf Hasegawa. A jak se vylepšení povedlo? "Z pohledu dat tady pozorujeme dobré zlepšení výkonnosti," odpovídá.
Alonsovi žel motor při pokusu o postup do Q3 opět selhal a nebýt takového deficitu, skončil by první: "V Q2 až do posledního pokusu jsme zaostávali o 1,5 sekundy na trati, kde víme, kolik kvůli motoru ztrácíme, takže bychom byli snadno na první a druhé pozici."
A co se mu přesně přihodilo? "Baterie nefungovala a mezi zatáčkou 11 a 12 jsem ztratil šest desetin. Byl jsem o 2 desetiny rychlejší než v předchozím kole, takže bych se o další jednu či dvě v posledním sektoru zlepšil a bez problémů bychom byli v Q3. Nakonec nám může start z 11. místa s novými pneumatikami možná poskytnout dodatečnou šanci, takže se jí zítra budeme snažit využít," dodává španělský pilot McLarenu. Ve skutečnosti on sám zmátl systém Hondy, který počítá, kde má dodávat více energie podle zatáček, protože projel Pouhonem vůbec poprvé naplno.
Pneumatiky a strategieKvalifikace se odjela za sucha, teploty dráhy dosahovaly 37 °C a rozdíl mezi ultra-měkkou a super-měkkou pneumatikou téměř jednu sekundu na kolo (ultra-měkká - měkká: 1,4 s). Mercedes a Ferrari byli jediní, kteří si v Q1 vystačili se super-měkkou směsí, zbytek sáhl po ultra-měkké.
Podle Pirelli bude nejvýhodnější dvouzastávková strategie, ve Spa se ale pro ně otevírá velký prostor s možností využití všech tří směsí. Taktika tedy bude opravdu klíčová ve vyrovnaném souboji o vítězství. Svou roli může sehrát i počasí, jak jsme dnes viděli na začátku třetího tréninku.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.