SPA-FRANCORCHAMPS - 2. TRÉNINK; Ve druhém tréninku oplatil Mercedes ranní porážku Ferrari, když Lewis Hamilton předčil Kimiho Räikkönena o čtvrt sekundy. Velmi dobře jezdil Max Verstappen, jenž dostal svůj Red Bull na čtvrtou příčku před lídra šampionátu Sebastiana Vettela. Felipe Massa kvůli rozbitému vozu nejezdil, mechanici na jeho opravě od rána stále pracují.
Odpolední trénink začal v Ardenách za slunečného počasí, ve 14 hod vyrazil na dráhu jako první Magnussen následovaný jeho týmovým kolegou Grosjeanem. Na boxové zídce odpočíval Massa, jenž svůj Williams ráno rozbil, mechanici mu kvůli rozsahu poškození auto nestihli dát dohromady.
FP2 HIGHLIGHTS@LewisHamilton reigned before the rains came ☔️#BelgianGP ?? pic.twitter.com/Dlvk4NGjbo
— Formula 1 (@F1) August 25, 2017U Grosjeana se ale hned objevil problém, když se mu zasekla horní DRS klapka v otevřené poloze, totéž se stalo o pár vteřin později Magnussenovi s druhým Haasem.
Po pěti minutách zajel první měřené kolo Palmer (1:48,846), po něm se zapsali Räikkönen na měkkých pneumatikách (1:47,049) Verstappen (1:46,481) na super-měkkých a Vettel (1:46,405) na stejné směsi - první pokus ale musel přerušit, protože mu ujela záď v zatáčce č. 8.
Kvjat se po 11 min táže týmu, co má dělat, jelikož nemá žádný výkon, o chvíli později si stěžuje na příliš horkou sedačku. Potíže s ovladatelností svého Red Bullu hlásí Ricciardo v zatáčce č. 5 a 6. Mercedes zkouší měřená kola po 18 min a Bottas (1:46,331) na super-měkké a Hamilton (1:45,634) na měkké směsi jdou hned do čela.
K incidentu došlo v provozu mezi Pérezem a Magnussenem, Mexičan si na něj hned stěžuje: "Magnussen, je vždy tak podrazácký!" Grosjean se svým vozem není spokojený, chová se podle něj jako na ledě.
Zdá se, že na super-měkkých pneumatikách není možné absolvovat naplno celé kolo - lze zajet buď velmi rychlý první či třetí sektor, ale ne obojí. Pirelli kromě ní přivezlo ultra-měkkou a měkkou směs, mezi nimiž je přes 1,7sekundový rozdíl.
Jak se vede McLarenům s vylepšenou Hondou? Vandoorne (1:48,128 min; 312 km/h je po půl hodině 13. se ztrátou 2,5 sekundy, Alonso (1:48,721 min; 313 km/h) dokonce 15. se ztrátou 3 vteřin.
Honda na rovinkách ztrácí kolem 24 km/h (Ocon s Mercedesem má na konci 1. sektoru přes 336 km/h) i s vylepšeným motorem, což je stále katastrofální. A zítra bude ještě hůře, až všichni přistoupí ke zvýšení výkonů svých pohonných jednotek.
Ferrari po 35 min zrychlují, Vettel jako první nasazuje ultra-měkké pneumatiky a okruh zvládá za 1:45,235 min, Räikkönen (1:45,015) jej o čtvrt sekundy předčí po perfektně zvládnutém prostředním sektoru.
První příčku si ale záhy bere zpět Hamilton, který se na stejné směsi jako první dostává pod hranici 105 sekund (1:44,753). Bottas je třetí (1:45,180), na čtvrtou příčku se dostává Verstappen (1:45,235).
Alonso se v polovině tréninku po "kreativním" průjezdu zatáčkou Radillon dostává na 10. místo, stále je 2 sekundy za Mercedesem (1:46,743 min; 318 km/h). Palmer je těsně před ním (1:46,670), Hülkenberg s druhým Renaultem ale okupuje 6. pozici (1:46,441 min).
Ricciardo jde po 55 min na 6. místo (1:46,072 min; 335 km/h), ztrácí 1,3 sekundy, ale v prostředním technickém sektoru je ze všech nejrychlejší. Jeho šéf Christian Horner to komentuje slovy, že "kdyby to všechno bylo jen o 2. sektoru a ten první a třetí by neexistoval, tak takový závod by se nám hodně zamlouval."
Po hodině hlásí týmy první kapky v zatáčce č. 5/6, na okruhu začíná o chvíli později pršet silněji. Vozy míří do boxů, ten risk za to na belgickém okruhu nestojí. Red Bull stahuje do boxů Verstappena a přitom mu říká: "To poslední kolo bylo o čtyři desetiny rychlejší než u Mercedesů!" Max jen s úsměvem hlesne: "Ups."
Williams sice očekával povedený závod, protože mu Spa mělo seděl, ale dnes rozhodně neprožil dobrý pátek. Massa po havárii nejezdil a Stroll skončil až 17. (ráno 15.). Vedení týmu zamíří navíc ke komisařům, protože dál vesele jezdili na pneumatikách, které měli vrátit Pirelli po 40 minutách prvního tréninku.
"Konzistence není taková, jakou bychom si přáli, takže na našich slabinách a silných stránkách budeme pracovat. Podle mě potřebujeme lepší závodní auto, z mé strany existují věci, na kterých můžu pracovat a zlepšit je," soudí Stroll.
"Skrz Pouhon a v té oblasti se pokusíme ztrácet co nejméně času, abychom využili naši silnou stránku na rovinkách. Během víkendu se vždy snažíte věci změnit. Uděláme, co bude v našich silách, abychom časy na kolo zlepšili. Ze sebe a z auta toho můžu dostat mnohem více s dalšími ujetými kilometry," slibuje mladý Kanaďan.
Alonso se 9 min před koncem objevuje osamocený na dráze, ale po průzkumném kole ve velmi opatrném tempu na přechodných pneumatikách se hned vrací do garáže.
Ke konci se již pořadí kvůli dešti nezměnilo, nejlepším čas patří Hamiltonovi, který byl o 0,262 sekundy rychlejší než Ferrari. Jeho týmový kolega Bottas skončil třetí se ztrátou 0,472 s. Red Bull je až za touto dvojicí, s mírnou ztrátou za ním překvapil Hülkenberg s lepšícím se Renaultem - ten je nejlepší ze zbytku pole.
#F1 #BelgianGP FP2 Best sectors vs Fastest laps?:Vettel could've been 3rd in front of Bottas & Verstappen, McLaren 2s off, Sauber's big gap pic.twitter.com/uhZA63blKd
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 25, 2017#F1 #BelgianGP FP2 Max. speeds & Speed trap?:Perez over 336kph in S1, Ricciardo powered by #Renault 335kph, Vandoorne with #Honda 23kph off pic.twitter.com/EiT63zTiXQ
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 25, 2017Přehled všech časů na kolo (PDF): zde.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.