Sportovní šéf Hondy Jusuke Hasegawa hovoří o tom, proč tolik zaostávají za konkurencí - na vývoj současného konceptu pohonné jednotky potřebují více času, rok zkrátka na změnu motoru nestačí. Ví, na jakou úroveň se musí dostat i jaké řešení používají soupeři, o nasazení konkrétních vylepšení teprve rozhodují. Kvůli spolehlivosti nechtějí nic uspěchat.
Honda letošní sezónu zahájila velkým zklamáním. Už při testech se ukázalo, že jejich motor není výkonnostně tam, kde by měl po loňském ročníku být, hodně pokulhávala i spolehlivost nového konceptu, pro který se rozhodli.
Nepodcenili v Japonsku výzvu, kterou kompletní změna pohonné jednotky obnáší? "Z pohledu konceptu, ano - podcenili jsme to. I když to trochu trvalo, než se to stabilizovalo, tak jsme věděli, že jde o fázi, kterou musíme překonat - bylo to velmi těžké," přiznává Hasegawa pro Autosport.
"Mysleli jsme si, že jsme se přípravě věnovali dostatečně dlouho, proto jsme vývoj tohoto motoru zahájili v květnu. Jeden rok ale nestačí. Teoreticky řečeno jsme už dosáhli určitých dobrých pokroků. Jsme uprostřed našich cílů, na dostižení špičky ale potřebujeme ještě několik kroků," pokračuje zástupce Hondy.
V Sakuře už připravují 4. specifikaci letošního motoru a chystají se na její nasazení hned po letní přestávce ve Spa. Výkon však nemá být o moc vyšší, McLaren proto vážně uvažuje o ukončení partnerství a přechodu k Renaultu.
Honda ale tvrdí, že má ve vývoji několik klíčových vylepšení a ví, jak dostihnout soupeře s nejlepšími motory - Mercedes a Ferrari: "Víme, jaký je cíl, který ostatní týmy už dosáhly. Víme, že většina týmů využívá stejný koncept, jako náš motor, ale samozřejmě neznáme přesné řešení, přesnou konstrukci, zda můžeme dosahovat stejné výkonnosti."
"Ale známe směr a některé prvky, jak tu výkonnost dosáhnout, jen jsme stále neuzavřeli to, které prvky je třeba nasadit. Soustředíme se zejména na spalování a také na všechny oblasti, jako je spotřeba paliva a pomocné díly. Více výkonu se snažíme nalézt všude," uzavírá Hasegawa.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.