Dohady o tom, zda počet dodavatelů pohonných jednotek je malý či dostatečný, mohou narazit na různé argumenty. Byly doby, kdy v F1 hřmělo i osm značek, ale také pamatujeme případy, kdy jsme slýchali jen tři odlišné pohonné jednotky.
Stačí se podívat do poloviny 70. let, kdy legendární Ford Cosworth obhospodařoval prakticky celé startovní pole. V roce 1974 - 1975 například zásoboval týmy McLaren, Tyrrell, Lotus, March, Shadow, Surtees, Williams, Hesketh, Penske, Parnelli, Ensign, Lola/Hill a Fittipaldi - a to nemluvíme o příležitostných akcích jako Token, Trojan, Maki, Lyncar či Amon. Této síle vzdorovaly pouze dvanáctiválce Ferrari a BRM (druhý ale s jistými výpadky), přičemž epizodní overtura Matry se smrskla na dva závody.
Současné kvarteto by mohl rozšířit podporou programů motoru F1 Aston Martin, ovšem má to své ALE, které sdělil výkonný ředitel značky Andy Palmer na nedávné schůzce Strategické skupiny FIA. Pravidla od roku 2021 by musela být upravena tak, aby byla přitažlivá pro výrobce sportovních vozů. Pouze tak by mohla společnost odůvodnit náklady spojené s účastí v F1. Aston Martin v současné době sponzorsky spolupracuje s Red Bullem a vyvíjí za účasti Adriana Neweye silniční projekt Valkyrie, který bude pohánět motor Cosworth. Vůz by měl podle odhadů přijít na 3,2 milionů $.
"S projektem Valkyrie a Red Bullem se pohybujeme na okraji F1. Pořád se ve vzduchu vznáší otázka - chtěli bychom tam vstoupit jako tým? Naším hlavním konkurentem je Ferrari, takže v tomto smyslu by účast měla racionální význam. Ale společnost, která se teprve nedávno přesunula do sféry černých čísel, těžko sežene 350 až 400 milionů eur ročně, aby je vydala na tým F1. Jestliže - a to je opravdu velké JESTLIŽE - bude existovat horní mez v závislosti na počtu lidí nebo vynaložených prostředků, které lze vložit do vývoje nového motoru, máme dobrý důvod se pustit přinejmenším do studie takového řešení. V současné době existuje mnoho názorů, které se teprve postupně změní ve finální rozhodnutí," vysvětlil situaci Palmer pro motorsport.com.
Pomoc musí přijít ze strany FIAVše je otázkou debat a dohody. Přesně to naznačuje Palmer v případě Aston Martinu. Počáteční náznaky označuje za slibné, ovšem jedním dechem dodává, že mezi současnému a potenciálními konkurenty není jednoznačná shoda.
"Věci míří určitě správným směrem. Všichni pochopitelně akceptují, že F1 potřebuje větší divadlo, více hluku, aniž by došlo k omezení výkonu, ale bude třeba jednoznačně ponížit náklady. Nemyslím, že by s tímto přístupem někdo v auditoriu nesouhlasil. Debata tedy pokračuje v duchu: »Jak?« FIA může navrhnout: »Proč tedy neodstranit toto?« Polovina zúčastněných připustí: »Ano, to by šlo udělat«. Proto existuje ještě dlouhá cesta od myšlenky k realizaci. Nemyslím, že se to nepodaří. Jsem toho názoru, že FIA nebo F1 nakonec ten krok udělají a řeknou si: »Tohle bychom měli udělat!« Ještě není řečeno, že dvojité turbo bude čelit variantě jednoduchého turba. Ano, podobný návrh se už objevil, ovšem zdaleka nejde o nic fixního," pokračuje Palmer.
Dveře nezavíráme před nikým"Byli jsme požádáni, abychom provedli studii, jaký bude tlak ve válcích a případný dopad na výkon. Je zřejmé, že se v tomto případě jedná pouze o hypotetický argegát," popsal Palmer iniciativu, aby všichni stávající a případní dodavatelé pohonných jednotek provedli výzkum případných formátů motorů.
Výkonný ředitel Aston Martinu nezpochybňuje díky projektu Valkyrie velmi silnou vazbu s Cosworthem, ale nechce, aby podobné svazky ovlivňovaly další rozhodování o případné spolupráci.
"V tomto směru žádná jistota není. S Cosworthem máme velmi dobrý vztah, zvláště když se hovoří o Valkyrii, F1... Mimochodem, když si koupíte za 150 000 liber Aston Martin, je tu něco jako pokrevní linie. Pak samozřejmě dává smysl ji přenést do všeho ostatního. Pochopitelně to neznamená, že nebudeme uvažovat o dalších partnerech, například Ricardo (dodavatel převodovky pro Valkyrii) nebo Ilmor, ti všichni se schůzky zúčastnili a naslouchali. Hovořili jsme o možnostech spojení s dalšími stranami, ale rozhodnutí zatím nepadlo. Snad budeme moudřejší v září, to nám umožní se správně rozhodnout," vysvětluje Palmer.
Nicméně čtyřiapadesátiletý rodák ze Stratfordu na řece Avon (právě tady přišel na svět William Shakespeare) si umí asi nejlépe představit, že by Aston Martin poskytoval technickou podporu spíš než přípravu vlastního motorů, a to i v případě, že F1 projde jím očekávaným progresem.
"Nikdy jsem nebyl příznivcem jednoduchého sponzorství. Vždy se snažím získat určitou míru autenticity. Čím je větší, tím je skutečnější. To je v současné době příprava Valkyrie, na níž se podílí Adrian Newey. Pokud by se nám něco podobného podařilo i v opačném směru a najdeme někoho, komu bychom mohli technicky přispět, pak se toho rádi zúčastníme," uzavírá Palmer.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.