Dohady o tom, zda počet dodavatelů pohonných jednotek je malý či dostatečný, mohou narazit na různé argumenty. Byly doby, kdy v F1 hřmělo i osm značek, ale také pamatujeme případy, kdy jsme slýchali jen tři odlišné pohonné jednotky.
Stačí se podívat do poloviny 70. let, kdy legendární Ford Cosworth obhospodařoval prakticky celé startovní pole. V roce 1974 - 1975 například zásoboval týmy McLaren, Tyrrell, Lotus, March, Shadow, Surtees, Williams, Hesketh, Penske, Parnelli, Ensign, Lola/Hill a Fittipaldi - a to nemluvíme o příležitostných akcích jako Token, Trojan, Maki, Lyncar či Amon. Této síle vzdorovaly pouze dvanáctiválce Ferrari a BRM (druhý ale s jistými výpadky), přičemž epizodní overtura Matry se smrskla na dva závody.
Současné kvarteto by mohl rozšířit podporou programů motoru F1 Aston Martin, ovšem má to své ALE, které sdělil výkonný ředitel značky Andy Palmer na nedávné schůzce Strategické skupiny FIA. Pravidla od roku 2021 by musela být upravena tak, aby byla přitažlivá pro výrobce sportovních vozů. Pouze tak by mohla společnost odůvodnit náklady spojené s účastí v F1. Aston Martin v současné době sponzorsky spolupracuje s Red Bullem a vyvíjí za účasti Adriana Neweye silniční projekt Valkyrie, který bude pohánět motor Cosworth. Vůz by měl podle odhadů přijít na 3,2 milionů $.
"S projektem Valkyrie a Red Bullem se pohybujeme na okraji F1. Pořád se ve vzduchu vznáší otázka - chtěli bychom tam vstoupit jako tým? Naším hlavním konkurentem je Ferrari, takže v tomto smyslu by účast měla racionální význam. Ale společnost, která se teprve nedávno přesunula do sféry černých čísel, těžko sežene 350 až 400 milionů eur ročně, aby je vydala na tým F1. Jestliže - a to je opravdu velké JESTLIŽE - bude existovat horní mez v závislosti na počtu lidí nebo vynaložených prostředků, které lze vložit do vývoje nového motoru, máme dobrý důvod se pustit přinejmenším do studie takového řešení. V současné době existuje mnoho názorů, které se teprve postupně změní ve finální rozhodnutí," vysvětlil situaci Palmer pro motorsport.com.
Pomoc musí přijít ze strany FIAVše je otázkou debat a dohody. Přesně to naznačuje Palmer v případě Aston Martinu. Počáteční náznaky označuje za slibné, ovšem jedním dechem dodává, že mezi současnému a potenciálními konkurenty není jednoznačná shoda.
"Věci míří určitě správným směrem. Všichni pochopitelně akceptují, že F1 potřebuje větší divadlo, více hluku, aniž by došlo k omezení výkonu, ale bude třeba jednoznačně ponížit náklady. Nemyslím, že by s tímto přístupem někdo v auditoriu nesouhlasil. Debata tedy pokračuje v duchu: »Jak?« FIA může navrhnout: »Proč tedy neodstranit toto?« Polovina zúčastněných připustí: »Ano, to by šlo udělat«. Proto existuje ještě dlouhá cesta od myšlenky k realizaci. Nemyslím, že se to nepodaří. Jsem toho názoru, že FIA nebo F1 nakonec ten krok udělají a řeknou si: »Tohle bychom měli udělat!« Ještě není řečeno, že dvojité turbo bude čelit variantě jednoduchého turba. Ano, podobný návrh se už objevil, ovšem zdaleka nejde o nic fixního," pokračuje Palmer.
Dveře nezavíráme před nikým"Byli jsme požádáni, abychom provedli studii, jaký bude tlak ve válcích a případný dopad na výkon. Je zřejmé, že se v tomto případě jedná pouze o hypotetický argegát," popsal Palmer iniciativu, aby všichni stávající a případní dodavatelé pohonných jednotek provedli výzkum případných formátů motorů.
Výkonný ředitel Aston Martinu nezpochybňuje díky projektu Valkyrie velmi silnou vazbu s Cosworthem, ale nechce, aby podobné svazky ovlivňovaly další rozhodování o případné spolupráci.
"V tomto směru žádná jistota není. S Cosworthem máme velmi dobrý vztah, zvláště když se hovoří o Valkyrii, F1... Mimochodem, když si koupíte za 150 000 liber Aston Martin, je tu něco jako pokrevní linie. Pak samozřejmě dává smysl ji přenést do všeho ostatního. Pochopitelně to neznamená, že nebudeme uvažovat o dalších partnerech, například Ricardo (dodavatel převodovky pro Valkyrii) nebo Ilmor, ti všichni se schůzky zúčastnili a naslouchali. Hovořili jsme o možnostech spojení s dalšími stranami, ale rozhodnutí zatím nepadlo. Snad budeme moudřejší v září, to nám umožní se správně rozhodnout," vysvětluje Palmer.
Nicméně čtyřiapadesátiletý rodák ze Stratfordu na řece Avon (právě tady přišel na svět William Shakespeare) si umí asi nejlépe představit, že by Aston Martin poskytoval technickou podporu spíš než přípravu vlastního motorů, a to i v případě, že F1 projde jím očekávaným progresem.
"Nikdy jsem nebyl příznivcem jednoduchého sponzorství. Vždy se snažím získat určitou míru autenticity. Čím je větší, tím je skutečnější. To je v současné době příprava Valkyrie, na níž se podílí Adrian Newey. Pokud by se nám něco podobného podařilo i v opačném směru a najdeme někoho, komu bychom mohli technicky přispět, pak se toho rádi zúčastníme," uzavírá Palmer.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.