Dohady o tom, zda počet dodavatelů pohonných jednotek je malý či dostatečný, mohou narazit na různé argumenty. Byly doby, kdy v F1 hřmělo i osm značek, ale také pamatujeme případy, kdy jsme slýchali jen tři odlišné pohonné jednotky.
Stačí se podívat do poloviny 70. let, kdy legendární Ford Cosworth obhospodařoval prakticky celé startovní pole. V roce 1974 - 1975 například zásoboval týmy McLaren, Tyrrell, Lotus, March, Shadow, Surtees, Williams, Hesketh, Penske, Parnelli, Ensign, Lola/Hill a Fittipaldi - a to nemluvíme o příležitostných akcích jako Token, Trojan, Maki, Lyncar či Amon. Této síle vzdorovaly pouze dvanáctiválce Ferrari a BRM (druhý ale s jistými výpadky), přičemž epizodní overtura Matry se smrskla na dva závody.
Současné kvarteto by mohl rozšířit podporou programů motoru F1 Aston Martin, ovšem má to své ALE, které sdělil výkonný ředitel značky Andy Palmer na nedávné schůzce Strategické skupiny FIA. Pravidla od roku 2021 by musela být upravena tak, aby byla přitažlivá pro výrobce sportovních vozů. Pouze tak by mohla společnost odůvodnit náklady spojené s účastí v F1. Aston Martin v současné době sponzorsky spolupracuje s Red Bullem a vyvíjí za účasti Adriana Neweye silniční projekt Valkyrie, který bude pohánět motor Cosworth. Vůz by měl podle odhadů přijít na 3,2 milionů $.
"S projektem Valkyrie a Red Bullem se pohybujeme na okraji F1. Pořád se ve vzduchu vznáší otázka - chtěli bychom tam vstoupit jako tým? Naším hlavním konkurentem je Ferrari, takže v tomto smyslu by účast měla racionální význam. Ale společnost, která se teprve nedávno přesunula do sféry černých čísel, těžko sežene 350 až 400 milionů eur ročně, aby je vydala na tým F1. Jestliže - a to je opravdu velké JESTLIŽE - bude existovat horní mez v závislosti na počtu lidí nebo vynaložených prostředků, které lze vložit do vývoje nového motoru, máme dobrý důvod se pustit přinejmenším do studie takového řešení. V současné době existuje mnoho názorů, které se teprve postupně změní ve finální rozhodnutí," vysvětlil situaci Palmer pro motorsport.com.
Pomoc musí přijít ze strany FIAVše je otázkou debat a dohody. Přesně to naznačuje Palmer v případě Aston Martinu. Počáteční náznaky označuje za slibné, ovšem jedním dechem dodává, že mezi současnému a potenciálními konkurenty není jednoznačná shoda.
"Věci míří určitě správným směrem. Všichni pochopitelně akceptují, že F1 potřebuje větší divadlo, více hluku, aniž by došlo k omezení výkonu, ale bude třeba jednoznačně ponížit náklady. Nemyslím, že by s tímto přístupem někdo v auditoriu nesouhlasil. Debata tedy pokračuje v duchu: »Jak?« FIA může navrhnout: »Proč tedy neodstranit toto?« Polovina zúčastněných připustí: »Ano, to by šlo udělat«. Proto existuje ještě dlouhá cesta od myšlenky k realizaci. Nemyslím, že se to nepodaří. Jsem toho názoru, že FIA nebo F1 nakonec ten krok udělají a řeknou si: »Tohle bychom měli udělat!« Ještě není řečeno, že dvojité turbo bude čelit variantě jednoduchého turba. Ano, podobný návrh se už objevil, ovšem zdaleka nejde o nic fixního," pokračuje Palmer.
Dveře nezavíráme před nikým"Byli jsme požádáni, abychom provedli studii, jaký bude tlak ve válcích a případný dopad na výkon. Je zřejmé, že se v tomto případě jedná pouze o hypotetický argegát," popsal Palmer iniciativu, aby všichni stávající a případní dodavatelé pohonných jednotek provedli výzkum případných formátů motorů.
Výkonný ředitel Aston Martinu nezpochybňuje díky projektu Valkyrie velmi silnou vazbu s Cosworthem, ale nechce, aby podobné svazky ovlivňovaly další rozhodování o případné spolupráci.
"V tomto směru žádná jistota není. S Cosworthem máme velmi dobrý vztah, zvláště když se hovoří o Valkyrii, F1... Mimochodem, když si koupíte za 150 000 liber Aston Martin, je tu něco jako pokrevní linie. Pak samozřejmě dává smysl ji přenést do všeho ostatního. Pochopitelně to neznamená, že nebudeme uvažovat o dalších partnerech, například Ricardo (dodavatel převodovky pro Valkyrii) nebo Ilmor, ti všichni se schůzky zúčastnili a naslouchali. Hovořili jsme o možnostech spojení s dalšími stranami, ale rozhodnutí zatím nepadlo. Snad budeme moudřejší v září, to nám umožní se správně rozhodnout," vysvětluje Palmer.
Nicméně čtyřiapadesátiletý rodák ze Stratfordu na řece Avon (právě tady přišel na svět William Shakespeare) si umí asi nejlépe představit, že by Aston Martin poskytoval technickou podporu spíš než přípravu vlastního motorů, a to i v případě, že F1 projde jím očekávaným progresem.
"Nikdy jsem nebyl příznivcem jednoduchého sponzorství. Vždy se snažím získat určitou míru autenticity. Čím je větší, tím je skutečnější. To je v současné době příprava Valkyrie, na níž se podílí Adrian Newey. Pokud by se nám něco podobného podařilo i v opačném směru a najdeme někoho, komu bychom mohli technicky přispět, pak se toho rádi zúčastníme," uzavírá Palmer.
Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, znovu otevřel debatu o vnitřních vztazích v McLarenu. Podle jeho slov tým podle určitých kritérií upřednostňuje jednoho z jezdců.
Toto Wolff věří, že Mercedes má stále šanci zvrátit boj o druhé místo mezi konstruktéry. Před závodem v Brazílii prohlásil, že tým je připraven „vrátit úder“ Ferrari i Red Bullu.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.