V12 nebudou, ale neházejte hybridy do koše. Máme možnosti, jak s nimi zaujmout, říká Brawn

Brawn, Ross
Brawn, Ross, foto: Mercedes AMG F1 Team
Albert Hadáček 13. července 2017 14:08
Sdílej:

Jak budou vypadat pohonné jednotky po roce 2020? Vrátíme se zpět k V12, nebo bude hybridní technologie tou správnou cestou?

Současné regule ohledně pohonných jednotek budou v platnosti ještě další tři sezóny, následně může přijít změna. Největší otázkou je, kam by se měla F1 posunout? Kritéria jsou přitom vcelku jasná: levnější, hlučnější a jednodušší.

K této otázce se včera při Formula 1 LIVE v hlavním městě Velké Británie vyjádřil i současný šéf pro motorsport Ross Brawn: "Diskutujeme s výrobci motorů, aut i specializovanými inženýrskými společnostmi jako Cosworth či IImor. To jsou lidé, kteří se zabývají čistě závodními technologiemi. Takže se o tom opravdu intenzivně debatuje," řekl během včerejší akce v Londýně nový šéf pro motorsport F1 Ross Brawn.

"Není to otázka nalezení nějaké střední, mírné cesty, kdy by nikdo nepřišel k újmě. Nemyslím si, že tohle by bylo to nejlepší řešení. Je ale pravděpodobné, že motory zůstanou hybrdidní. Je to zajímavější pro automobilky, ale co kdybychom z toho ještě navíc dokázali udělat zajímavý taktický prvek? Baterie by měla větší kapacitu a bylo by možné využít právě tento hybridní aspekt k získání určité výhody," pokračoval Brawn.

Brawn svou vizi demonstroval i na konkrétním případu, který se odehrál teď při dramatickém závěru VC Baku. Tam v posledních desítkách metrů závodu dokázal Mercedes Valtteriho Bottase předjet Strollův Williams: "Moc se o tom neví, ale Bottas se před Strolla dostal, protože si našetřil baterii a využil ji až v posledním sektoru. Využil ji takticky. Tohle jsme ale měli vidět v televizi, mělo by nám to být ukázáno, jelikož hybridní pohonné jednotky nabízí i takovýto aspekt."

Zajímavě třeba baterie využívají ve Formuli E, kde tři nejpopulárnější piloti dle internetového hlasování FanBoost získávají 100 kJ energie navíc, které mohou použít jednou za závod, a to po dobu 5 vteřin, kdy jejich výkon naroste zhruba o 40 koní.

Fanoušci ale chtějí "nařvané" motory. Co na to Brawn? "Je tu celá řada fanoušků, kteří by chtěli, abychom se vrátili ke klasickým spalovacím motorům. Když se jich zeptáte, proč by to chtěli, tak je to kvůli emocím, které zvuk vyvolává. Můžeme tedy mít hybridní motor, který by toto dokázal? Myslím si, že dodavatelé motorů v F1 ví, že toto je cesta, jelikož oni chtějí být úspěšní. Není úplně dobré, když se snažíte propagovat váš inženýrský um a nikdo na to nekouká. Dodavatelé si to uvědomují a ví, že tu musí být určitá vyváženost. Nemyslím si tak, že bychom se vrátili k V12, a srdce může říkat, co chce. Rozhodně to ale bude zajímavější a dostupnější než dnes," zakončil Brawn.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.