SPIELBERG - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co nám o výkonnosti pilotů prozrazují časy a maximální rychlosti dosažené v jednotlivých sektorech Red Bullu Ringu a s jakými pneumatikovými strategiemi nastoupí do Velké ceny Rakouska?
Okruh nedaleko Spielbergu nenabízí příliš dlouhé rovinky - ty nejdelší se nacházejí v prvním sektoru, dělí je pouze úvodní pomalá zatáčka v kopci. Nejdelší rovinka za ní vede do nejprudší zatáčky, před níž začíná druhý sektor.
Piloti pak sjíždějí z kopce první DRS zónou, na jejímž konci se měří maximální rychlosti (tzv. speed trap), pak po třetí zatáčce přicházejí na řadu rychlé zatáčky čtyři a pět. Před tou šestou začíná poslední třetí sektor, kde na ně čekají již jen dvě pravotočivé zatáčky a cílová rovinka s druhou DRS zónou.
Kvalifikace ovlivnily trable Grosjeana s převodovkou, proto byly vyvěšeny žluté vlajky, které nás připravily o napínavou koncovku. Bottas zaznamenal nejrychlejší první sektor, připsal si těsné vítězství nad Vettelem a 2. pole-position kariéry. Loňský čas (1:06,228 min) překonal o téměř 2 sekundy.
Jeho náskok ve skutečnosti mohl být ještě vyšší, protože pouze Seb dokázal poskládat nejrychlejší sektory do jednoho kola. Jezdec Ferrari byl nejlepší v 2. sektoru, Hamilton v třetím. Jak vidíte z přehledu sektorů, Lewis mohl skončit v pohodě v první řadě.
Dle součtu sektorů se do elitní desítky mohl dostat i Alonso. Mou otázkou na to, v kterém místě nejvíce ztratil, jsem ho naštval - jeho kolo podle něj i McLarenu bylo perfektní a to, že se dále nedostal, nebyla jeho chyba, jak jsem svým dotazem nejapně naznačil. Všichni jsou frustrovaní z deficitu výkonu - nějaká desetina nemá žádný vliv v situaci, kdy tady kvůli motoru ztrácejí téměř 1,5 vteřiny.
Na rovince dosáhl nejvyšší rychlost Hamilton s Mercedesem - 328,1 km/h. Všech šest vozů s tímto agregátem se vlezlo do první osmičky, kterou narušil jen Kvjat s motorem Renault (- 1,3 km/h) a Vettel s Ferrari (-2,3 km/h).
Honda s novější specifikací ve Vandoornově monopostu byla o 13 km/h zpět, Alonso se starším motorem zaostával o 12,1 km/h. McLaren dnes i přesto porazil oba Williamsy poháněné nejvýkonnějšími Mercedesy - kde by mohl být s jejich agregátem!
Pneumatiky a strategieRozdíly mezi pneumatikami jsou na kratším rakouském okruhu nižší. Penalizovaný Hamilton do závodu půjde s alternativní strategií - jako jediný z Top10 totiž odstartuje na super-měkké směsi, což mu umožní prodloužit první stint oproti jeho přímým soupeřům.
Pokud bude zítra sucho, pak se očekávají jednozastávkové strategie. Počasí je tady ale nejisté a podle meteorologů se zítra může objevit déšť, což může průběh závodu ovlivnit.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.