Hondě se v Baku po zisku prvních bodů hodně ulevilo. Představila tam také novou specifikaci své pohonné jednotky. I když šlo o slušný pokrok, tak McLaren z ní zas tak nadšený nebyl.
Vztahy mezi McLarenem a Hondou jsou v posledních týdnech kvůli nespolehlivosti a nízkému výkonu motoru hodně napjaté. V Baku došlo k určité úlevě, když Fernando Alonso využil chaotického průběhu závodu a získal 2 body na městském okruhu, kde by byli za normálních okolností bez šance.
Co na výsledek říká šéf Hondy Jusuke Hasegawa? "Hodně se mi ulevilo díky tomu, že jsme mohli získat body. Piloti odvedli v závodě přežití velmi dobrou práci, hodně nás to potěšilo. Je to velmi důležité [dojet s oběma vozy do cíle]. O spolehlivost jsme neměli velké obavy, byť jsme nasadili nový motor a MGU-H. Těší mě, že jsme mohli předvést zlepšenou spolehlivost. Díky ní jsme bodovali, což je velmi dobré."
Jenže na body dosáhli díky odstoupení soupeřů a mnoha kolizím. Ztráta na soupeře je stále příliš velká. "Bylo to pozitivní, ale jde jen o jeden závod. Nemůžu říct, že jsme si velmi jistí. Z výkonnostního pohledu dojelo do cíle jen 13 aut. Je tedy fér říct, že nejsme moc rychlí."
"Zisk z vylepšení není dostatečně velký na to, abychom dohnali jezdce vpředu, ale jde o dobrý pokrok. McLaren není příliš nadšený, protože nejde o obrovské vylepšení, které by nám pomohlo stáhnout špičku pole, jinak jsou jím samozřejmě potěšeni. Je důležité, že jsme jim mohli předvést určitý pokrok, i když jsme nesplnili náš celkový cíl [vyrovnat se soupeřům]," vysvětluje pro motorsport.com Hasegawa.
V pátek si Honda vyzkoušela v Alonsově voze novou specifikaci motoru č. 3, kvůli závadě převodovky ji ale stáhla a raději se rozhodla ušetřit kilometry pro další závody, protože vyhlídky pro Baku s 2km rovinkou byly stejně mizerné.
Podle japonského výrobce přispěla v Baku ke zrychlení přes 2 až 3 desetiny sekundy na kolo a její výkonnost na dráze odpovídala datům z dynamometrů v továrně. Hasegawa doufá, že tuto novou pohonnou jednotku nasadí do obou vozů příští týden v Rakousku, i když si zatím není jistý tím, zda budou mít dostatek náhradních dílů.
"Došlo na selhání převodovky a taky k určitému přestřelení otáček. Nepozorovali jsme žádné potíže, ale motor v Sakuře znovu zkontrolujeme. Měl by být v pořádku, proto očekáváme, že specifikaci 3 nasadíme pro oba. I když nemáme dostatek náhradních dílů, tak nemáme na vybranou - [v Rakousku] musíme jet s dvěma motory specifikace 3," dodává šéf Hondy.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.