Šéfové Formule 1 podle Rosse Brawna odhalí týmům budoucnost sportu před tím, než sáhnout po změně v rozdělování peněz.
Šéf F1 Chase Carey se svými kolegy nedávno uvedl, že by rád viděl spravedlivější přerozdělování peněz, až v roce 2020 vyprší Concordská smlouva. Klíčem je přesvědčit větší, nejlépe placené týmy, aby souhlasily s nižším příjmem na základě nižších nákladů, k čemuž dojde po změně pravidel.
Brawn má přijít s definicí nového technického balíku včetně nového motoru od roku 2021, což by mělo přispět k výraznému snížení výdajů a zkvalitnění soutěže.
"Diskuse o úpravách čísel jsou s týmy obtížné, pokud jim nepředstavíte obě strany. Musíme jim prezentovat představu, jakým směrem se podle nás bude sport ubírat, pokud jde o jejich investice, protože ty jsou obrovské," říká Brawn.
"Podle mě je férové říct, že v F1 neexistuje tým, který by omezení nákladů neuvítal. Připravujeme s FIA naše řešení a návrhy, pomocí nichž bychom to dosáhli. Momentálně stavíme tým, a z oznámení uvidíte, že je mnohostranný - zahrnuje techniky i obchodníky," pokračuje 62letý Brit.
Mezi ně patří například bývalý finanční ředitel Hondy, Brawnu a Mercedesu Nigel Kerr, jehož jmenování bylo oznámeno minulý měsíc. Na starost dostal nastudovat současné výdaje týmů a předvedení toho, jak se mohou změnit s novým balíkem pravidel.
"Musí jít samozřejmě o spolupráci s FIA, která je regulátorem našeho sportu. Oni dělají konečné rozhodnutí o tom, co se ve sportu děje. Chceme doplňovat a podporovat takové aktivity a činit návrhy, kterou jsou podle nás pro sport dobré. Ale debaty o změnách částek musí jít ruku v ruce s tím, jak řídíme náklady, nebo s potřebnými investicemi v F1.
Nechceme, aby F1 byla hloupější. Myslím, týmy o ni stále musí usilovat. Nechceme, aby byly všechny stejné - stále by v ní měla být Ferrari, Mercedesy, Red Bully, týmy chtějí vyvíjet úsilí a vítězit. Nechceme však dominanci.
Potřebujeme prostředí, v němž se daří týmu, jenž odvádí opravdu dobrou práci. Ale ne situaci, kdy finanční síla týmu umožňuje získat dominantní pozici, jak k tomu docházelo v posledních několika letech," dodává Brawn, jenž se pokusí zformovat F1 k lepšímu.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.