Šéfové Formule 1 podle Rosse Brawna odhalí týmům budoucnost sportu před tím, než sáhnout po změně v rozdělování peněz.
Šéf F1 Chase Carey se svými kolegy nedávno uvedl, že by rád viděl spravedlivější přerozdělování peněz, až v roce 2020 vyprší Concordská smlouva. Klíčem je přesvědčit větší, nejlépe placené týmy, aby souhlasily s nižším příjmem na základě nižších nákladů, k čemuž dojde po změně pravidel.
Brawn má přijít s definicí nového technického balíku včetně nového motoru od roku 2021, což by mělo přispět k výraznému snížení výdajů a zkvalitnění soutěže.
"Diskuse o úpravách čísel jsou s týmy obtížné, pokud jim nepředstavíte obě strany. Musíme jim prezentovat představu, jakým směrem se podle nás bude sport ubírat, pokud jde o jejich investice, protože ty jsou obrovské," říká Brawn.
"Podle mě je férové říct, že v F1 neexistuje tým, který by omezení nákladů neuvítal. Připravujeme s FIA naše řešení a návrhy, pomocí nichž bychom to dosáhli. Momentálně stavíme tým, a z oznámení uvidíte, že je mnohostranný - zahrnuje techniky i obchodníky," pokračuje 62letý Brit.
Mezi ně patří například bývalý finanční ředitel Hondy, Brawnu a Mercedesu Nigel Kerr, jehož jmenování bylo oznámeno minulý měsíc. Na starost dostal nastudovat současné výdaje týmů a předvedení toho, jak se mohou změnit s novým balíkem pravidel.
"Musí jít samozřejmě o spolupráci s FIA, která je regulátorem našeho sportu. Oni dělají konečné rozhodnutí o tom, co se ve sportu děje. Chceme doplňovat a podporovat takové aktivity a činit návrhy, kterou jsou podle nás pro sport dobré. Ale debaty o změnách částek musí jít ruku v ruce s tím, jak řídíme náklady, nebo s potřebnými investicemi v F1.
Nechceme, aby F1 byla hloupější. Myslím, týmy o ni stále musí usilovat. Nechceme, aby byly všechny stejné - stále by v ní měla být Ferrari, Mercedesy, Red Bully, týmy chtějí vyvíjet úsilí a vítězit. Nechceme však dominanci.
Potřebujeme prostředí, v němž se daří týmu, jenž odvádí opravdu dobrou práci. Ale ne situaci, kdy finanční síla týmu umožňuje získat dominantní pozici, jak k tomu docházelo v posledních několika letech," dodává Brawn, jenž se pokusí zformovat F1 k lepšímu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.