McLaren nečeká o víkendu v Ázerbájdžánu nic lehkého. Na dlouhých rovinkách bude hodně postrádat potřebný výkon motoru a Fernando Alonso doplatí na startovním roštu další penalizací za nespolehlivost Hondy.
Osminásobní šampioni Formule 1 jsou posledním týmem, který po katastrofálním startu letos nezískali ani bod. Nekonkurenceschopnost Hondy po 10. odstoupení v sezóně již dále nejsou ochotni tolerovat, proto nyní jednají o další budoucnosti, která může zahrnovat předčasné ukončení smlouvy s japonskou automobilkou.
Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne se zatím budou muset vyrovnat s obrovským hendikepem v podobě výkonu tento víkend v Baku, kde se nachází nejdelší rovinka z celého kalendáře (2 km), vysoká je i spotřeba paliva, což je rovněž relativní slabina Hondy.
"Není tajemstvím, že pro nás tento víkend bude náročný. Po problémech s pohonnou jednotkou zřejmě budeme muset akceptovat penalizace," říká Alonso s tím, že ale budou "bojovat stejně jako vždycky."
"Závod v Kanadě představoval pro celý tým zklamání a nečekáme, že nám Baku přinese nějaká překvapení, pokud jde o výkonnost. Po celou dobu se však učíme a tvrdě pracujeme na tom, abychom své potíže vyřešili. Dali jsme se už znovu dohromady a k příštímu víkendu přikročíme stejně jako ke každému - budeme tvrdě bojovat pokusíme se dostat vše z balíku, který máme," popisuje odhodlaně Vandoorne.
Závodní ředitel Eric Boullier říká, že "uprostřed našich současných problémů nestojíme nečinně. Ve skutečnosti je tomu naopak - tým je hladový, odhodlaný a silnější než kdykoliv dříve, aby se posunul do boje o pozitivnější výsledky. Místo toho, abychom se zaměřovali na negativa, tak svou pozornost musíme zaměřit na řešení a spolupráci, abychom z naší situace dostali maximum," byť i on si uvědomuje, že "víkend nebude jednoduchý."
Šéfinženýr Hondy Jusuke Hasegawa dodává: "Po zklamání z konce víkendu v Kanadě se těšíme na přesun do hlavního města Ázerbájdžánu. Letos se nezávodí bez víkendové přestávky, takže jsme naštěstí měli čas v továrně navíc pro analýzu a pochopení dat, jež jsme nasbírali v Kanadě."
A jak bude víkend vypadat z pohledu jejich motoru? "Neděláme si iluze o tom, že pro nás bude přímočarý. Baku obsahuje jednu z nejdelších rovinek vůbec - přes 2 km - a je notoricky hladové po výkonu. Myslím, že pro tým můžeme čekat další náročnou výzvu."
"Momentálně procházíme obtížným obdobím, děláme ale všechno pro to, abychom situaci napravili. Musíme s McLarenem pokračovat v soustředění na vývoj jako jeden tým a co nejdříve to otočit," přeje si zástupce japonské automobilky.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.