McLaren nečeká o víkendu v Ázerbájdžánu nic lehkého. Na dlouhých rovinkách bude hodně postrádat potřebný výkon motoru a Fernando Alonso doplatí na startovním roštu další penalizací za nespolehlivost Hondy.
Osminásobní šampioni Formule 1 jsou posledním týmem, který po katastrofálním startu letos nezískali ani bod. Nekonkurenceschopnost Hondy po 10. odstoupení v sezóně již dále nejsou ochotni tolerovat, proto nyní jednají o další budoucnosti, která může zahrnovat předčasné ukončení smlouvy s japonskou automobilkou.
Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne se zatím budou muset vyrovnat s obrovským hendikepem v podobě výkonu tento víkend v Baku, kde se nachází nejdelší rovinka z celého kalendáře (2 km), vysoká je i spotřeba paliva, což je rovněž relativní slabina Hondy.
"Není tajemstvím, že pro nás tento víkend bude náročný. Po problémech s pohonnou jednotkou zřejmě budeme muset akceptovat penalizace," říká Alonso s tím, že ale budou "bojovat stejně jako vždycky."
"Závod v Kanadě představoval pro celý tým zklamání a nečekáme, že nám Baku přinese nějaká překvapení, pokud jde o výkonnost. Po celou dobu se však učíme a tvrdě pracujeme na tom, abychom své potíže vyřešili. Dali jsme se už znovu dohromady a k příštímu víkendu přikročíme stejně jako ke každému - budeme tvrdě bojovat pokusíme se dostat vše z balíku, který máme," popisuje odhodlaně Vandoorne.
Závodní ředitel Eric Boullier říká, že "uprostřed našich současných problémů nestojíme nečinně. Ve skutečnosti je tomu naopak - tým je hladový, odhodlaný a silnější než kdykoliv dříve, aby se posunul do boje o pozitivnější výsledky. Místo toho, abychom se zaměřovali na negativa, tak svou pozornost musíme zaměřit na řešení a spolupráci, abychom z naší situace dostali maximum," byť i on si uvědomuje, že "víkend nebude jednoduchý."
Šéfinženýr Hondy Jusuke Hasegawa dodává: "Po zklamání z konce víkendu v Kanadě se těšíme na přesun do hlavního města Ázerbájdžánu. Letos se nezávodí bez víkendové přestávky, takže jsme naštěstí měli čas v továrně navíc pro analýzu a pochopení dat, jež jsme nasbírali v Kanadě."
A jak bude víkend vypadat z pohledu jejich motoru? "Neděláme si iluze o tom, že pro nás bude přímočarý. Baku obsahuje jednu z nejdelších rovinek vůbec - přes 2 km - a je notoricky hladové po výkonu. Myslím, že pro tým můžeme čekat další náročnou výzvu."
"Momentálně procházíme obtížným obdobím, děláme ale všechno pro to, abychom situaci napravili. Musíme s McLarenem pokračovat v soustředění na vývoj jako jeden tým a co nejdříve to otočit," přeje si zástupce japonské automobilky.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.