Honda v Monaku přiznala, že jejich motorgenerátor tepelné energie (MGU-H) vydrží jen dva závody. Uvědomuje si, že takový stav je nepřijatelný, protože piloti McLarenu budou na startovních roštech stále trestáni.
Jenson Button se včera sice kvalifikoval na devátém místě, nakonec však klesá až na chvost startovního roštu, protože mu Honda musela opět vyměnit turbo a MGU-H - v šestém závodě nastupuje už s pátými kusy.
Japonská automobilka zatím nezná přesnou příčinu problému, její šéf Jusuke Hasegawa ji zatím připisuje rychlé rotaci ložisek MGU-H. Konstrukci tohoto motorgenerátoru přitom již změnila po vážných problémech v Bahrajnu.
Nejí si jistá tím, zda poslední problém souvisí s dubnovými potíži, podle Hasegawy je chování komponentu podobné, což tedy poukazuje na to, že konstrukce stále není dostatečně robustní na to, aby vydržela více než 2 závody.
"Každé závody ho musíme měnit, tohle je nepřijatelné. Myslíme si, že potřebujeme další úpravy s ohledem na robustnost zejména rotujících součástí. V současné době kontrolujeme určité teploty či chování. Dokážeme zvládat spolehlivost. Tentokrát to bylo z pohledu ujeté vzdálenosti OK, ale i tak máme se spolehlivostí nějaké potíže," přiznává Hasegawa.
Penalizace na roštu jsou katastrofou v Monte Carlu, v jehož úzkých uličkách se nedá předjíždět a po kvalifikace bývá zpravidla rozhodnuto. Honda proto díly původně měnit nechtěla, nakonec se ale k tomu u Buttona zaskakujícího za Alonsa odhodlala.
"Po druhém tréninku obvykle kontrolujeme každou otáčející se součástku - motor, MGU-H... Viděli jsme, že MGU-H se při otáčení chová za normální situace trochu podivně. Nebylo to úplně zvláštní, ale u mechaniky docházelo k určitému tření. Když dojde k úplnému selhání MGU-H, tak se úplně zasekne jeho turbína. Zadrhne se.
Tentokrát tam takový problém nebyl, ale z pohledu mechaniky docházelo k určitému odporu. Prodiskutovali jsme to s japonskou stranou a rozhodli jsme se v pátek dopoledne pro výměnu. Jde o součástku rotující rychlostí 100 tisíc ot/min a my jsme zaznamenali něco divného. Nikdy nevydrží. Nějaká šance tam byla, ale nestála za to," dodává Hasegawa.
Dobrou zprávou je snad jen to, že Vandoornemu po havárii není třeba nic měnit, a proto bude startovat z 12. pozice, na kterou klesl po penalizaci za kolizi s Massou ve Španělsku. McLaren dnes v noci nakonec ještě vyměnil Buttonovi podlahu - nasadil jinou specifikaci, čímž porušil pravidla "parc fermé," a zkušený Brit proto bude závod začínat z boxové uličky místo ze startovního roštu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.