Když měl Mercedes v týmu Nico Rosberga a Lewise Hamiltona, nešlo přehlédnout, že tu vládla určitá nevraživost, rivalita až přehnaná a značné napětí. Poté, co poslední mistr světa náhle ukončil svou kariéru, nastala pro Hamiltona nová situace. Mluví o ní Toto Wolff.
Přispěl k tomu i boj o průběžné pořadí v šampionátu, který po třech letech nesvádí trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton s týmovým kolegou, nýbrž s pilotem jiné stáje. Wolff si proto všímá velké změny ze strany britského pilota v přístupu k práci. Jedním z důvodů je právě absence onoho napětí, které se přenášelo i na jednotlivé členy týmu.
"Změnila se dynamika. Právě dynamika mezi Lewisem a Nicem putovala z přátelství k rivalitě, odtud ke kontroverzi a přes spory až k téměř k nepřátelství. A protože oba hráli zásadní roli v týmu, rozšířili své nálady i mezi ostatní. Sice jsme to zvládali, ale ve finální fázi jste mohli vidět, že proti sobě vlastně stály dvě strany jedné garáže, protože spolu soupeřily. To skončilo. Lewis během zimy prodělal jako osobnost impozantní vývoj a vrátil se jako docela jiný člověk," popisuje situaci Toto Wolff.
Změna názoru na týmovou funkciWolff podrobně rozebírá Hamiltonův přístup a pochvaluje si, že jeho přístup dospěl do stadia, kdy začal plně ctít požadavky na něj kladené ze strany stáje. To je podle něj zásadní obrat, který dříve Hamiltonovi v některých případech do jisté míry "překážel".
"Hamilton už se od zimy necítí pouze jako smluvní pilot, jak se někdy u různých týmů říká některým jezdcům, ale stal se plnohodnotným členem naší stáje. Cítí se její součástí, chápe náš přístup, který spočívá ve vzájemné pomoci - bude to pro něj občas těžké, ale vůbec to neznamená, že se jeho role nějak snižuje. Pomáhá mu také přítomnost Valtteriho. Navzájem se respektují, dobře spolupracují, není mezi nimi náznak nějaké kontroverze," pochvaluje si Wolff.
Postupem času se objevovaly názory, že věčný duel s Rosbergem Hamiltona sice dokázal vybičovat k lepším výsledkům, ale také působil na jeho psychiku. Když přičteme některé události, které Hamilton nedokázal zvládnout z profesionálního hlediska bez chyby (vzpomeňme na jeho výpady po GP Monaka 2015 nebo v Malajsii o rok později), pak je pro něj letos týmové prostředí oázou klidu.
"Bottasovo úspěšné začlenění do týmu je pro Hamiltona svým způsobem šťastné. Valtteri uznává, že Lewis pracuje s týmem dlouhou dobu a je trojnásobným šampionem. Mezi oběma panuje výborná dynamika, která je pro tým důležitá. Osobně si sice nemyslím, že by v týmu měly vždy panovat šťastné vztahy, protože když se vyskytnou potíže, je třeba je řešit a právě to vás udělá lepšími. Proto nechceme mít vysloveně komfortní zónu ve které se nic neděje. Občas tu padne i ostřejší slovo, ale zatím je to všechno v klidném módu, což je mnohem lepší," nastiňuje Wolff týmovou atmosféru.
Přístup inženýrůPochopitelně odchodem Rosberga došlo i ke změně ve spolupráci mezi piloty a inženýry. Podle Wolffa byla právě tato oblast velmi silnou stránkou německého pilota.
"Nico hrál ve vývojových pracech týmu významnou roli. Byl to on, kdo posouval Lewise k hranicím jeho schopností, oba se vzájemně dokázali vybudit, proto jsme sklízeli tak dobré výsledky. Když měl jeden z nich špatný den a nemohl najít správné nastavení vozu, byl tu ten druhý, který třeba i nepřímo pomohl. Nico měl výborný technický přístup, který nám hodně pomáhal ve vývoji. A to nám nyní chybí. Zdá se ale, že jsme našli jednu z nejlepších náhrad, díky níž se můžeme do všeho pořádně opět obout. Valtteri je racionální, velmi inteligentní, stojí za ním zkušenost více než 80 Grand Prix ve Formuli 1 a především ukázal, že umí být rychlý," dodal Wolff.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.