Když měl Mercedes v týmu Nico Rosberga a Lewise Hamiltona, nešlo přehlédnout, že tu vládla určitá nevraživost, rivalita až přehnaná a značné napětí. Poté, co poslední mistr světa náhle ukončil svou kariéru, nastala pro Hamiltona nová situace. Mluví o ní Toto Wolff.
Přispěl k tomu i boj o průběžné pořadí v šampionátu, který po třech letech nesvádí trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton s týmovým kolegou, nýbrž s pilotem jiné stáje. Wolff si proto všímá velké změny ze strany britského pilota v přístupu k práci. Jedním z důvodů je právě absence onoho napětí, které se přenášelo i na jednotlivé členy týmu.
"Změnila se dynamika. Právě dynamika mezi Lewisem a Nicem putovala z přátelství k rivalitě, odtud ke kontroverzi a přes spory až k téměř k nepřátelství. A protože oba hráli zásadní roli v týmu, rozšířili své nálady i mezi ostatní. Sice jsme to zvládali, ale ve finální fázi jste mohli vidět, že proti sobě vlastně stály dvě strany jedné garáže, protože spolu soupeřily. To skončilo. Lewis během zimy prodělal jako osobnost impozantní vývoj a vrátil se jako docela jiný člověk," popisuje situaci Toto Wolff.
Změna názoru na týmovou funkciWolff podrobně rozebírá Hamiltonův přístup a pochvaluje si, že jeho přístup dospěl do stadia, kdy začal plně ctít požadavky na něj kladené ze strany stáje. To je podle něj zásadní obrat, který dříve Hamiltonovi v některých případech do jisté míry "překážel".
"Hamilton už se od zimy necítí pouze jako smluvní pilot, jak se někdy u různých týmů říká některým jezdcům, ale stal se plnohodnotným členem naší stáje. Cítí se její součástí, chápe náš přístup, který spočívá ve vzájemné pomoci - bude to pro něj občas těžké, ale vůbec to neznamená, že se jeho role nějak snižuje. Pomáhá mu také přítomnost Valtteriho. Navzájem se respektují, dobře spolupracují, není mezi nimi náznak nějaké kontroverze," pochvaluje si Wolff.
Postupem času se objevovaly názory, že věčný duel s Rosbergem Hamiltona sice dokázal vybičovat k lepším výsledkům, ale také působil na jeho psychiku. Když přičteme některé události, které Hamilton nedokázal zvládnout z profesionálního hlediska bez chyby (vzpomeňme na jeho výpady po GP Monaka 2015 nebo v Malajsii o rok později), pak je pro něj letos týmové prostředí oázou klidu.
"Bottasovo úspěšné začlenění do týmu je pro Hamiltona svým způsobem šťastné. Valtteri uznává, že Lewis pracuje s týmem dlouhou dobu a je trojnásobným šampionem. Mezi oběma panuje výborná dynamika, která je pro tým důležitá. Osobně si sice nemyslím, že by v týmu měly vždy panovat šťastné vztahy, protože když se vyskytnou potíže, je třeba je řešit a právě to vás udělá lepšími. Proto nechceme mít vysloveně komfortní zónu ve které se nic neděje. Občas tu padne i ostřejší slovo, ale zatím je to všechno v klidném módu, což je mnohem lepší," nastiňuje Wolff týmovou atmosféru.
Přístup inženýrůPochopitelně odchodem Rosberga došlo i ke změně ve spolupráci mezi piloty a inženýry. Podle Wolffa byla právě tato oblast velmi silnou stránkou německého pilota.
"Nico hrál ve vývojových pracech týmu významnou roli. Byl to on, kdo posouval Lewise k hranicím jeho schopností, oba se vzájemně dokázali vybudit, proto jsme sklízeli tak dobré výsledky. Když měl jeden z nich špatný den a nemohl najít správné nastavení vozu, byl tu ten druhý, který třeba i nepřímo pomohl. Nico měl výborný technický přístup, který nám hodně pomáhal ve vývoji. A to nám nyní chybí. Zdá se ale, že jsme našli jednu z nejlepších náhrad, díky níž se můžeme do všeho pořádně opět obout. Valtteri je racionální, velmi inteligentní, stojí za ním zkušenost více než 80 Grand Prix ve Formuli 1 a především ukázal, že umí být rychlý," dodal Wolff.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.