Když měl Mercedes v týmu Nico Rosberga a Lewise Hamiltona, nešlo přehlédnout, že tu vládla určitá nevraživost, rivalita až přehnaná a značné napětí. Poté, co poslední mistr světa náhle ukončil svou kariéru, nastala pro Hamiltona nová situace. Mluví o ní Toto Wolff.
Přispěl k tomu i boj o průběžné pořadí v šampionátu, který po třech letech nesvádí trojnásobný mistr světa Lewis Hamilton s týmovým kolegou, nýbrž s pilotem jiné stáje. Wolff si proto všímá velké změny ze strany britského pilota v přístupu k práci. Jedním z důvodů je právě absence onoho napětí, které se přenášelo i na jednotlivé členy týmu.
"Změnila se dynamika. Právě dynamika mezi Lewisem a Nicem putovala z přátelství k rivalitě, odtud ke kontroverzi a přes spory až k téměř k nepřátelství. A protože oba hráli zásadní roli v týmu, rozšířili své nálady i mezi ostatní. Sice jsme to zvládali, ale ve finální fázi jste mohli vidět, že proti sobě vlastně stály dvě strany jedné garáže, protože spolu soupeřily. To skončilo. Lewis během zimy prodělal jako osobnost impozantní vývoj a vrátil se jako docela jiný člověk," popisuje situaci Toto Wolff.
Změna názoru na týmovou funkciWolff podrobně rozebírá Hamiltonův přístup a pochvaluje si, že jeho přístup dospěl do stadia, kdy začal plně ctít požadavky na něj kladené ze strany stáje. To je podle něj zásadní obrat, který dříve Hamiltonovi v některých případech do jisté míry "překážel".
"Hamilton už se od zimy necítí pouze jako smluvní pilot, jak se někdy u různých týmů říká některým jezdcům, ale stal se plnohodnotným členem naší stáje. Cítí se její součástí, chápe náš přístup, který spočívá ve vzájemné pomoci - bude to pro něj občas těžké, ale vůbec to neznamená, že se jeho role nějak snižuje. Pomáhá mu také přítomnost Valtteriho. Navzájem se respektují, dobře spolupracují, není mezi nimi náznak nějaké kontroverze," pochvaluje si Wolff.
Postupem času se objevovaly názory, že věčný duel s Rosbergem Hamiltona sice dokázal vybičovat k lepším výsledkům, ale také působil na jeho psychiku. Když přičteme některé události, které Hamilton nedokázal zvládnout z profesionálního hlediska bez chyby (vzpomeňme na jeho výpady po GP Monaka 2015 nebo v Malajsii o rok později), pak je pro něj letos týmové prostředí oázou klidu.
"Bottasovo úspěšné začlenění do týmu je pro Hamiltona svým způsobem šťastné. Valtteri uznává, že Lewis pracuje s týmem dlouhou dobu a je trojnásobným šampionem. Mezi oběma panuje výborná dynamika, která je pro tým důležitá. Osobně si sice nemyslím, že by v týmu měly vždy panovat šťastné vztahy, protože když se vyskytnou potíže, je třeba je řešit a právě to vás udělá lepšími. Proto nechceme mít vysloveně komfortní zónu ve které se nic neděje. Občas tu padne i ostřejší slovo, ale zatím je to všechno v klidném módu, což je mnohem lepší," nastiňuje Wolff týmovou atmosféru.
Přístup inženýrůPochopitelně odchodem Rosberga došlo i ke změně ve spolupráci mezi piloty a inženýry. Podle Wolffa byla právě tato oblast velmi silnou stránkou německého pilota.
"Nico hrál ve vývojových pracech týmu významnou roli. Byl to on, kdo posouval Lewise k hranicím jeho schopností, oba se vzájemně dokázali vybudit, proto jsme sklízeli tak dobré výsledky. Když měl jeden z nich špatný den a nemohl najít správné nastavení vozu, byl tu ten druhý, který třeba i nepřímo pomohl. Nico měl výborný technický přístup, který nám hodně pomáhal ve vývoji. A to nám nyní chybí. Zdá se ale, že jsme našli jednu z nejlepších náhrad, díky níž se můžeme do všeho pořádně opět obout. Valtteri je racionální, velmi inteligentní, stojí za ním zkušenost více než 80 Grand Prix ve Formuli 1 a především ukázal, že umí být rychlý," dodal Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.