SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího o výkonnosti pilotů vypovídá pohled na nejlepší sektory a nejvyšší rychlosti kvalifikace v Rusku? Jak jsou na tom s výkonem pohonné jednotky různých výrobců? A jakou pneumatikovou strategii můžeme očekávat v nedělním závodě?
První sektor obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení kolem 4 G.
Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.
Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.
Vettel potvrdil svým 47. pole-position kariéry výbornou formu Ferrari, které ovládlo všechny tři tréninky v Soči. V kvalifikaci zajel rekordní kolo - 1:33,194 min, čímž o více než 2,1 sekundy překonal maximum Nica Rosberga z loňské sezóny (1:35,337).
Nejrychlejší však byl pouze v prostředním sektoru, první sektor patřil Hamiltonovi a ten poslední Räikkönenovi. Ideální kolo dnes nezajel nikdo, nejblíže tomu byl Ricciardo, jenž dnes obsadil pátou příčku.
Pokud bychom ale sečetli nejlepší sektory, pak by prvenství patřilo Bottasovi - Mercedes tedy potenciál na vítězství měl. Zklamáním byl dnes výkon Hamiltona, který v posledním sektoru ztratil na Räikkönena skoro půl sekundy a skončil až jako čtvrtý. Možná se zbytečně nechal rozhodit předjetím Hülkenbergem na začátku svého prvního ostrého kola. Na Nica si do rádia stěžoval, že jel nebezpečně.
V kvalifikaci si pomáhá silným módem motoru, v závodě však bývá konkurenceschopnější Ferrari. Pokud dobře odstartuje, může směle pomýšlet na letošní třetí vítězství. Mívá také lepší práci s pneumatikami (jako jediní nasadili v Q1 super-měkkou směs), na hladkém asfaltu však nebude mít nikdo problémy, ale k tomu se vrátím v závěru.
Velké zlepšení předvedla Force India, která již v Bahrajnu nasadila nový aerodynamický balík. Tam Ocon skončil v kvalifikaci až na 14. pozici a Pérez dokonce na 18., dnes ale oba postoupili do Q3. Tentokrát za sebou nechali Toro Rosso i Haas, dostal se před ně jen jeden Renault a Williams. Škoda, že mladý Francouz s růžovým vozem nedokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola, jinak by stál před svým zkušenějším mexickým týmovým kolegou i před Hülkenbergem.
Sezónní testy v Bahrajnu, zejména jejich druhý den, pomohly McLarenu, který dosáhl také mírný pokrok v nastavení svého vozu. Alonso sice postoupil do Q2, tam se už nedokázal zlepšit a v závěru si do rádia opět ulevil stížnostmi na výkon své pohonné jednotky: "Neuvěřitelné, neuvěřitelné!"
Měl jsem možnost hovořit s některými inženýry této stáje, všichni shodně tvrdí, že šasi mají opět dobré - ne nejlepší, ale podle nich má rozhodně na to, aby bojovalo výše. Pokud by Honda stáhla manko svého motoru na polovinu, pak by mohli pomýšlet na boj s třetím Red Bullem.
Na rovinkách dominují vozy poháněné Mercedesy, Stroll s pomocí DRS dosáhl 331,2 km/h, Räikkönen ale s Ferrari ztrácel jen 0,2 km/h. Luigi Fraboni, jenž má v Maranellu na starosti vývoj motoru, nám včera na tiskové konferenci na dotaz, zda už mají výkonnější produkt než Mercedes, odpověděl? "Rychlost auto byla v posledních závodech hodně podobná. Hodnocení výkonu samozřejmě záleží na voze i na trati. Ale podle toho, co jsme poznali, jsme tam." K úspěchu přispívá také výborná ovladatelnost jejich pohonné jednotky.
Renault za zády Ricciarda na rovince zaostával za motorem Mercedes 6,9 km/h, Honda pohánějící Alonsův McLaren 8,6 km/h. Španěl zvolil záměrně o něco méně přítlaku než Vandoorne, jenž byl na speed trapu ze všech nejpomalejší - jen 317,4 km/h (- 13,8 km/h).
Pneumatiky a strategieKvalifikace se odjela za suchého a teplého počasí (26 °C vzduch, 40 °C asfalt). Asfalt je velmi hladký, piloti nemají problémy s fyzickým opotřebením gum, termální degradace u letošních produktů Pirelli nepředstavuje už žádný výraznější problém. Asfalt je nejhladší v kalendáři, i když se stárnutím také mírně nabírá na drsnosti.
Tím bylo spíše jejich zahřívání, proto tomu někteří před ostrým kolem věnovali dva místo jednoho kola (např. Vettel před svou finálovou jízdou, Kimi si vystačil s jedním). Tento precizní management pneumatik byl jednou z velmi zajímavých věcí tohoto odpoledne.
Mezi jednotlivými směsmi dosahuje rozdíl v časech na kolo zhruba 1 sekundu, zítra proto po měkkých pneumatikách nikdo nesáhne (stejně jako dnes v kvalifikaci) a všichni se budou snažit odjet Velku cenu Ruska vypsanou na 53 kol na jedinou zastávku s kombinací super-měkkých a ultra-měkkých směsí (Bottas během tréninků odjel na jediné "fialové" sadě už 32 kol).
#F1 I've looked into teams' best sector times in #RussianGP & compared them with 2016. Here's the result: biggest step by Renault & Ferrari pic.twitter.com/6lj2DvFvae
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) April 29, 2017Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.