Renault požádal Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o upřesnění pravidel, které se týkají možného spalování oleje. Dodává ale, že tím nechtěl útočit na žádného ze svých soupeřů.
FIA před začátkem předsezónních testů odpověděla na požadavek Red Bullu, jenž si motory Renault přejmenovává na TAG Heuer, zda je možné pro zvýšení výkonů chytře spalovat olej jako palivo. V Milton Keynes měli podezření, že Mercedes tuto oblast pravidel využívá pro zvýšení své konkurenceschopnosti v kvalifikaci. Z Paříže ale přišla odpověď, že takovéto využívání oleje je nelegální.
Ředitel Renault Cyril Abiteboul uvedl, že tento výklad vítá - ne proto, že by to ostatním zabránilo pokračovat v potenciálním zneužívání této oblasti, ale proto, že vnesl světlo do toho, co je možné.
"Vysvětlení pravidel je velmi důležité, ať už jde o zavěšení, palivové systémy nebo také olej. Momentálně se nacházíme ve fázi roku, kdy probíhá intenzivní komunikace - to je důležité," říká Abiteboul.
"Neútočíme na nikoho konkrétně. Potřebovali jsme se ale ujistit, že to je všem jasné a že to může být řádně monitorováno a také vynucováno, aby palivo zůstalo primární hořlavinou používanou v F1," pokračuje ředitel Renaultu.
"Dostáváme se k systémům, které jsou tak složité! A je to hodně podobné systémům zavěšení. Můžeme se odkazovat na ducha pravidel - všem je jasné, že hořlavinou by mělo být palivo. Každý motor bude ale i tak spalovat olej.
Když ale spalujete olej kvůli mazání nebo jako hořlavinu, to je něco úplně jiného. Cítíme, že potřebujeme mít naprosto jasno v tom, co je duchem [pravidel]. A jasno musí být i v tom, že je zodpovědností FIA na to dohlížet. Akceptuji to, že jde o výzvu," dodává Abiteboul.
Mercedes dlouho popírá podezření, že spaluje olej jako palivo. To se táhne od roku 2015, kdy FIA v Kanadě zkoumala olejové nádrže některých vozů kvůli dodatečným aditivům. Německý tým se od počátku nových motorových pravidel snažil prosadit limit 5 kg na spotřebu oleje, aby nikdo nemohl pravidla obcházet, to však nikdy nebylo přijato.
George Russell si dojel pro vítězství ve Velké ceně Kanady po precizním výkonu, který potvrdil jeho formu a rychlost. Přesto se pozornost po závodě soustředila na incident mezi jezdci McLarenu, jejichž vzájemný kontakt rozvířil debaty a částečně zastínil Russellův triumf.
Ferrari ovládlo Le Mans potřetí v řadě, a pokaždé s jinou jezdeckou sestavou – letošní triumf podtrhl Robert Kubica. Italská stáj tím potvrzuje, že její návrat do vytrvalostního závodění je začátkem nové éry dominance.
Max Verstapen po kvalifikaci v Montrealu, kde skončil druhý za Georgem Russellem, přiznal, že ho opakované otázky o blížícím se trestu startu opravdu rozčilují. Tyto spekulace mu podle jeho slov odvádějí pozornost od závodního víkendu.
Lando Norris nenavázal v Kanadě na formu z předchozích závodů a po trápení v trénincích i kvalifikaci odstartuje až ze sedmé pozice. Na rozdíl od týmového kolegy Piastriho bude muset v závodě dohánět.
Isack Hadjar obdržel třímísta na startu za zdržení Carlose Sainze během kvalifikace na Velkou cenu Kanady. Komisaři rozhodli, že jezdec Racing Bulls nedostatečně uvolnil trať, čímž ovlivnil soupeřovo měřené kolo.
Charles Leclerc byl po osmém místě v kvalifikaci v Kanadě viditelně zklamaný, protože věřil, že měl na pole position. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton bude startovat z pátého místa a míří na pódium.
Ve finální tréninkové jízdě na Grand Prix Kanady předjel jezdec Red Bullu Oscara Piastriho za červených vlajek, což je porušení pravidel. FIA tento incident vyšetřuje, protože takové prohřešky ohrožují bezpečnost a spravedlnost závodu.
George Russell potvrdil svou formu v Montrealu a druhým po sobě jdoucím pole position ukázal, že Mercedes opět nachází tempo. Pokud promění start ve vítězství, může tím zlomit dosavadní průběh sezóny a upevnit své postavení mezi elitou.
Mercedes si v pátečních trénincích v Montrealu vybojoval první a třetí místo, přičemž George Russell ujistil, že během svého nejlepšího kola ve druhém tréninku plně využil potenciál vozu a nijak nešetřil.
Hlavní kandidáti na titul ve Formuli 1, Lando Norris a Oscar Piastri, přiznali, že jejich páteční tréninky v Montrealu neprobíhaly podle očekávání a potýkali se s technickými i jízdními problémy.
Fred Vasseur před Velkou cenou Kanady apeloval na novináře, aby nezapomínali, že ve Formuli 1 jde především o lidi, ne jen o výsledky a techniku. Jeho výrok je jasnou výzvou k větší empatii a férovosti v mediálním zacházení se sportovci i týmy.
George Russell ovládl druhý trénink v Kanadě a společně s třetím Kimim Antonellim potvrdil silnou formu Mercedesu. Pro mladého Itala šlo o cenný výkon, kterým naznačil, že se s ním v budoucnu musí počítat.