Spalování oleje místo benzínu? Renault požádal FIA o výklad, na Mercedes nemířil

Lewis Hamilton v prvních předsezonních testech v Barceloně s novým Mercedesem
Lewis Hamilton v prvních předsezonních testech v Barceloně s novým Mercedesem, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 16. března 2017 6:20
Sdílej:

Renault požádal Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o upřesnění pravidel, které se týkají možného spalování oleje. Dodává ale, že tím nechtěl útočit na žádného ze svých soupeřů.

FIA před začátkem předsezónních testů odpověděla na požadavek Red Bullu, jenž si motory Renault přejmenovává na TAG Heuer, zda je možné pro zvýšení výkonů chytře spalovat olej jako palivo. V Milton Keynes měli podezření, že Mercedes tuto oblast pravidel využívá pro zvýšení své konkurenceschopnosti v kvalifikaci. Z Paříže ale přišla odpověď, že takovéto využívání oleje je nelegální.

Ředitel Renault Cyril Abiteboul uvedl, že tento výklad vítá - ne proto, že by to ostatním zabránilo pokračovat v potenciálním zneužívání této oblasti, ale proto, že vnesl světlo do toho, co je možné.

"Vysvětlení pravidel je velmi důležité, ať už jde o zavěšení, palivové systémy nebo také olej. Momentálně se nacházíme ve fázi roku, kdy probíhá intenzivní komunikace - to je důležité," říká Abiteboul.

"Neútočíme na nikoho konkrétně. Potřebovali jsme se ale ujistit, že to je všem jasné a že to může být řádně monitorováno a také vynucováno, aby palivo zůstalo primární hořlavinou používanou v F1," pokračuje ředitel Renaultu.

"Dostáváme se k systémům, které jsou tak složité! A je to hodně podobné systémům zavěšení. Můžeme se odkazovat na ducha pravidel - všem je jasné, že hořlavinou by mělo být palivo. Každý motor bude ale i tak spalovat olej.

Když ale spalujete olej kvůli mazání nebo jako hořlavinu, to je něco úplně jiného. Cítíme, že potřebujeme mít naprosto jasno v tom, co je duchem [pravidel]. A jasno musí být i v tom, že je zodpovědností FIA na to dohlížet. Akceptuji to, že jde o výzvu," dodává Abiteboul.

Mercedes dlouho popírá podezření, že spaluje olej jako palivo. To se táhne od roku 2015, kdy FIA v Kanadě zkoumala olejové nádrže některých vozů kvůli dodatečným aditivům. Německý tým se od počátku nových motorových pravidel snažil prosadit limit 5 kg na spotřebu oleje, aby nikdo nemohl pravidla obcházet, to však nikdy nebylo přijato.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.