Renault požádal Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o upřesnění pravidel, které se týkají možného spalování oleje. Dodává ale, že tím nechtěl útočit na žádného ze svých soupeřů.
FIA před začátkem předsezónních testů odpověděla na požadavek Red Bullu, jenž si motory Renault přejmenovává na TAG Heuer, zda je možné pro zvýšení výkonů chytře spalovat olej jako palivo. V Milton Keynes měli podezření, že Mercedes tuto oblast pravidel využívá pro zvýšení své konkurenceschopnosti v kvalifikaci. Z Paříže ale přišla odpověď, že takovéto využívání oleje je nelegální.
Ředitel Renault Cyril Abiteboul uvedl, že tento výklad vítá - ne proto, že by to ostatním zabránilo pokračovat v potenciálním zneužívání této oblasti, ale proto, že vnesl světlo do toho, co je možné.
"Vysvětlení pravidel je velmi důležité, ať už jde o zavěšení, palivové systémy nebo také olej. Momentálně se nacházíme ve fázi roku, kdy probíhá intenzivní komunikace - to je důležité," říká Abiteboul.
"Neútočíme na nikoho konkrétně. Potřebovali jsme se ale ujistit, že to je všem jasné a že to může být řádně monitorováno a také vynucováno, aby palivo zůstalo primární hořlavinou používanou v F1," pokračuje ředitel Renaultu.
"Dostáváme se k systémům, které jsou tak složité! A je to hodně podobné systémům zavěšení. Můžeme se odkazovat na ducha pravidel - všem je jasné, že hořlavinou by mělo být palivo. Každý motor bude ale i tak spalovat olej.
Když ale spalujete olej kvůli mazání nebo jako hořlavinu, to je něco úplně jiného. Cítíme, že potřebujeme mít naprosto jasno v tom, co je duchem [pravidel]. A jasno musí být i v tom, že je zodpovědností FIA na to dohlížet. Akceptuji to, že jde o výzvu," dodává Abiteboul.
Mercedes dlouho popírá podezření, že spaluje olej jako palivo. To se táhne od roku 2015, kdy FIA v Kanadě zkoumala olejové nádrže některých vozů kvůli dodatečným aditivům. Německý tým se od počátku nových motorových pravidel snažil prosadit limit 5 kg na spotřebu oleje, aby nikdo nemohl pravidla obcházet, to však nikdy nebylo přijato.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.