Po Sauberu se dočkáme druhého vozu pro letošní sezónu, myšleno v rámci oficiálních představení. Francouzská automobilka na svých stránkách avizuje, že do přímého přenosu představení vozu chybí už jen desítky minut.
Sauber to včera stihl dříve, fotografie jeho monopostu se objevily na twitteru už v 11:30. Na twitteru francouzského týmu je zatím k dispozici video příprav na prezentaci, ve kterém jsou v akci i oba piloti týmu - Nico Hülkenberg a Jolyon Palmer. V půl třetí (v našich podmínkách s ohledem na časové pásmo o hodinu později) se tedy objeví před zraky příznivců Renaultu jejich nejnovější typ RS17. Ti netrpěliví se mohou bavit odpočtem času, který zbývá do zmíněné hodiny.
T'was the night before the launch & all was quiet in the... Hang on. No it wasn't. Everyone's here working, including Jo & Nico!#RS17Reveal pic.twitter.com/12jvHESUSa
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 20. února 2017
Na twitterovém účtě Renaultu se mezitím objevují další informace, které mají za účel napnout pozornost fanoušků na maximum, než přijde onen okamžik s velkým O. Můžete si mezitím tipnout, jestli v útrobách vozu na zveřejněném snímku opravdu spočívá očekávaný RS17. To ostatně lze vycítit i z dalších informací, které laškují s tématem totálního ohromení novým vozem.
Několik minut před odhalením probíhá na twitteru Renaultu přímý přenos z představení vozu. Monopost doposud zahalený černou látkou je umístěn na otáčivé podlaze. Zástupci médií a televizní štáby jsou připraveny, stejně jako velké množství čestných hostů. Přenos bylo možné sledovat na sociálních sítích.
Na pódiu nejdříve proběhly úvodní rozhovory s vedením týmu - postupně hovořili Thierry Koskas z marketingového oddělení, Jérôme Stoll, prezident Renault Sport a poté Cyril Abiteboul - a sponzory, mezi nimi se představili Mandhir Singh, dále Tommaso Volpe, zastupující společnost Infiniti a nakonec reprezentant Microsoftu Pepijn Richter. Všichni ve svých komentářích popsali vztahy k Renaultu a jeho závodním aktivitám, po nich se chopil slova technický ředitel Bob Bell a seznámil v krátkosti přítomné se změnami pravidel pro letošní ročník a jejich dopad na samotnou konstrukci vozu.
V 15:50 pak nastoupili na pódium oba piloti Renaultu - Nico Hülkenberg a Jolyon Palmer - plus testovací pilot Sergej Sirotkin. Po jejich představení je vystřídal Alain Prost, kterého představil Jérôme Stoll. Čtyřnásobný mistr světa se poté s přítomnými podělil o své názory na nová pravidla. Uvedl, že se bude jednat o pozitivní krok pro Formuli 1 a velkou výzvu pro piloty. Zároveň potvrdil, že se chystá příští týden do Barcelony, kde bude přítomen prvním letošním testům. Rodák z Lorette, který mimochodem v pátek oslaví 62. narozeniny, už určitě zapomněl na hořký rok 1983, kdy se s Renaltem po prohraném boji o mistrovský titul rozešel ve zlém. Nico Hülknberg se později vyjádřil, že "sedmnáctka" vypadá sexy, jeho kolega Palmer zase doufá, že nový vůz bude tak rychlý jak dobře vypadá a už se nemůže dočkat, až se do něj příští týden posadí.
K otázce nových předpisů se poté vrátil i Cyril Abiteboul, který hned na začátku svého příspěvku uvedl, že Renault rozhodně neočekává, že by se zařadil mezi týmy, usilující o vítězství, nicméně naznačil, že by mělo dojít k dalšímu progresu a postupnému posunu napříč středem závodního pole.
She's a beauty, let's hope the new car is as fast as it looks! Can't wait to get behind the wheel next week. #F12017 #Renault pic.twitter.com/09gOgqFkOg
— Jolyon Palmer (@JolyonPalmer) 21. února 2017Přesně v 16:00 se oba piloti chopili černého plátna a odhalili Renault RS17. Vůz se začal pomalu otáčet za blesku reflektorů a hudebního doprovodu. Následovalo nezbytné fotografování v různých variantách, se zmíněnými zástupci týmu, představiteli sponzorů i samotnými piloty. Deset minut po 16. hodině slavnostní představení francouzského monopostu oficiálně skončilo.
Známe tedy podobu dvou vozů, Renault zvolil okázalou show za účasti týmových zástupců a pilotů, ovšem Sauber už dopředu avizoval, že zítra představí svůj monopost C36 při filmovacím dni v Barceloně. Zítra se můžeme těšit na prezentaci čtvrté stáje Poháru konstruktéru v roce 2016, tým Force India.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.