Slavný inženýr a konstruktér Gian Paolo Dallara tvrdě kritizuje nová pravidla a cestu vyššího přítlaku, kterou se Formule 1 letos vydává. Podle něj to zcela zabije možnosti normálního předjíždění.
Zřejmě bychom v historii motorsportu těžko hledali muže, který by navrhl více aut než Dallara. Navíc si i přes svůj věk stále aktivně užívá svou práci a jeho firma letos pomáhá postavit šasi americké stáji Haas.
Od nadcházející sezóny dochází ke změně pravidel - vozy, křídla i pneumatiky budou širší, což povede k velkému nárůstu přítlaku. Osmdesátiletý Dallara má na takovou úpravu jasný názor - závodění to vůbec neprospěje.
"Jako inženýr netuším, proč se rozhodli zaměřit na vyšší přítlak. Technicky se kvůli tomu skoro nebude dát předjíždět, protože nikdo nebude moci následovat auto před sebou. V F1 si stěžujeme na nedostatečnou show, a pak se vydáme opačným směrem," kroutí hlavou Ital.
Piloti tak budou muset více spoléhat na systém pro snížení odporu (DRS) na zadním křídle, jehož vliv bude při vyšším přítlaku vozu ještě silnější. Mnoha fanouškům se však nelíbí - předjížděcí manévry jsou pak podle nich po stisku tlačítka umělé a příliš jednoduché.
Poté se vyjadřuje na účet nových majitelů Formule 1, společnosti Liberty Media: "Jak víte, tak my hodně působíme v Americe, která je posedlá vyrovnáváním soutěžení v každém směru. Ale F1 následuje odlišnou filozofii. Dokonce vynalezla virtuální safety car, aby udržela odstupy mezi auty. Tady jde téměř o střet kultur."
K čemu by se tedy přiklonil? "Neptejte se mě, co je lepší, já bych byl partyzánem," uzavírá Dallara.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.