Týmy Formule 1 opět přemýšlejí o zavedení standardizovaných dílů, jakožto opatření pro snížení nákladů. Prozradil to výkonný ředitel McLarenu Zak Brown.
Standardizace dílů je ve Formuli 1 již velmi dlouho diskutovaným tématem. Brown věří, že by to byl dobrý krok ke snížení nákladů, jenž by byl součástí širšího plánu.
"Některé týmy si myslí, že by mělo dojít ke standardizaci dílů. Týmy ukázaly, že jsou velmi chytré. Já si ale nemyslím, že snížíte náklady jen tím, že budou některé díly na vozech stejné," řekl Zak Brown pro Autosport.
"Musíme najít i jiné oblasti. Skvělým příkladem jsou např. aerodynamické tunely. Jsou zpátky a náklady jsou tak opět enormní, takže ne, nemyslím si, že ke snížení nákladů dojde jen díky standardizaci dílů."
"Samozřejmě to můžeme udělat, navíc fanoušci s největší pravděpodobností neví, jak vypadají naše tlumiče v porovnání s těmi z Williamsu. Takže pokud bysme něco takového zavedli, tak jen v místech, kde fanoušci neuvidí rozdíl."
"Stejně si ale myslím, že potřebujeme rozpočtový strop, který je ve spoustě dalších sportů," dodal Brown.
Ross Brawn se k tomuto tématu také nedávno vyjádřil. Podle něj je tzv. technická výzva ve Formuli 1 velice důležitá, avšak je potřeba najít lepší rovnováhu.
"Ty tzv. technické výzvy patří k DNA F1. A já si myslím, že je vcelku zdravé, že tady máme rozdílně vypadající vozy a že díky tomu fanoušci následují jiné týmy," řekl Brawn pro BBC Radio 4.
"V současnosti je toho však až příliš moc. Stačí se podívat, jak propastný rozdíl je mezi týmy vepředu a vzadu. Budeme muset nepochybně udělat seznam cílů, přičemž jedním z nich bude, aby se menší týmy postavily na vlastní nohy."
"Z jedné strany to zahrnuje peníze, které putují do týmů a z druhé strany náklady na závodění. V současnosti toho neuděláme moc, co se týče peněz pro týmy, protože jsou v platnosti různé smlouvy. Ale co se týče nákladů samotných týmů, tam se toho dá udělat dost," dodal Brawn.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.