Pirelli připravilo zajímavé statistiky týkající se pneumatik, předjíždění a závodů sezóny 2016. Letos připravilo ultra-měkkou směs, testovalo širší směsi pro rok 2017 a v padoku se postaralo o spoustu lidí, vypitých káv či snědených pizz. Projděte si s námi ta nejzajímavější čísla s pomocí grafiky, kterou italský dodavatel připravil.
- celkový počet dodaných pneumatik v roce 2016: 42 792- 38 112 z nich bylo určeno pro závodní víkendy, 4 680 pro testování- 28 188 (z celkového počtu 42 792) byly hladké pneumatiky, 14 604 tvořily pneumatiky pro mokré (wet) či smíšené (intermediate) podmínky- celkový počet pneumatik, které byly využity během závodů: 15 652 (13844 z nich byly slicky a 1 808 byly pro smíšené či mokré podmínky)- celkový počet recyklovaných pneumatik: všechny
Max. počet kilometrů ujetých na každé směsi (kromě testů):- ultra-měkká: 2 052 km (Rosberg) - super-měkká: 4 598 km (Bottas) - měkká: 6 566 km (Pérez) - středně-tvrdá: 3 597 km (Bottas) - tvrdá: 759 km (Ricciardo) - přechodná: 444 km (Button) - mokrá: 523 km (Hamilton)
Zastávky v boxech- Celkový počet zastávek v boxech: 933 (4 z nich byly trestné průjezdy a jedna "stop & go" penalizace se zastavením)- Průměrný počet zastávek na závod: 44,4, což je 2,01 zastávek na jezdce- Nejvíce zastávek: 66 ve Velké ceně Číny- Nejméně zastávek: 26 ve Velké ceně Ruska
Předjíždění- Celkový počet předjížděcích manévrů: 866; průměr 41,2 na závod- Největší počet předjížděcích manévrů v suchém závodě: 128 v Číně- Nejvyšší počet předjížděcích manévrů v mokrém závodě: 64 v Brazílii- Nejnižší počet předjížděcích manévrů v suchém závodě: 10 v Maďarsku
- Pilot s nejvyšším počtem předjížděcích manévrů: Max Verstappen - 78 (nejvyšší počet od roku 1983 - prvního roku zaznamenávání tohoto údaje)- Pilot s nejvyšším počtem předjetí v jednom závodě: 18 - Hamilton v Číně- Nejméně předjížděný pilot: Sebastian Vettel - jednou (Verstappen jej předjel v Brazílii - 66. kolo, 5. pozice)- Pilot, který získal nejvíce pozic v prvním kole: Fernando Alonso - 41- Tým, který předvedl nejvíce předjetí: Red Bull - 136 (Ricciardo 61, Verstappen 60, Kvjat 15)- Tým, který byl předjížděn nejméně často: Mercedes - sedmkrát (Rosberg čtyřikrát, Hamilton třikrát).
Jak Pirelli počítá předjížděcí manévry: za předjížděcí manévr je považován takový, k němuž dojde během letmých kol (tedy ne v prvním kole) a který poté jezdec udrží až do konce kola po cílovou čáru. Nepočítá změny pozic kvůli větším mechanickým problémům nebo předjíždění pilotů o kolo zpět, popř. když se vracejí do stejného kola s lídrem.
Okruhy a závodění- Nejdelší závod sezóny: Brazílii - 3 hodiny, 1 minuta a 1,335 sekundy- Nejkratší závod sezóny: Itálie - 1 hodina, 17 minut a 28,089 sekundy- Nejrychlejší závod: Itálie - průměrná rychlost vítěze 237,558 km/h- Nejvyšší rychlost dosažená na pneumatikách Pirelli během velké ceny - 372,5 km/h (Valtteri Bottas v Mexiku - nový rekord F1; doposud ho držel Kimi Räikkönen, který ve Velké ceně Itálie 2005 dosáhl 370,1 km/h)- Nejvyšší počet nejrychlejších kol: Lewis Hamilton - 15 (3 v závodech a 12 v kvalifikacích)- Největší počet kol ve vedení: 566 (Lewis Hamilton)
Další zajímavá čísla- Počet jezdců, kteří od roku 2010 jezdili s vozy F1: 102- Kilometry ujeté všemi směsmi P Zero během roku 2016 (včetně testů, tréninků, kvalifikací a závodů): 384 705 km (bez prototypů pneumatik) - z toho dle směsí: ultra-měkké 31 647 km, super-měkké 86 014 km, měkké 133 988 km, středně-tvrdé 99 447 km, tvrdé 14 236 km, přechodné 8 278 km, do deště 11 095 km- Vzdálenost ujetá během testování (mimo závodní víkendy): 61 772 km, z toho 12 000 km na širších pneumatikách pro rok 2017- Vzdálenost ujetá během závodů: 123 534 km- Počet nejrychlejších kol (v kvalifikacích i v závodech), která zajel mistr světa roku 2016: 14 (6 v závodech a 8 v kvalifikacích)- Nejnižší průměrná rychlost vítěze závodu 2016: 159,992 km/h (Nico Rosberg ve Velké ceně Singapuru)
Teploty- Nejnižší teplota asfaltu během závodu (v neděli): 15 °C v Kanadě- Nejnižší teplota asfaltu během závodního víkendu: 13 °C v Mexiku- Nejvyšší teplota asfaltu během závodu (v neděli): 59 °C v Malajsii- Nejvyšší teplota asfaltu během závodního víkendu: 61 °C v Mexiku
- Nejnižší teplota vzduchu během závodu (v neděli): 11 °C v Kanadě- Nejnižší teplota vzduchu během závodního víkendu: 11 °C v Kanadě- Nejvyšší teplota vzduchu během závodu (v neděli): 37 °C v Malajsii- Nejvyšší teplota vzduchu během závodního víkendu: 37 °C v Mexiku
Tým Pirelli a hosté- Počet členů týmu Pirelli, kteří cestují na každý závod: 60 (průměr)- Počet národností v týmu Pirelli F1: 9- Počet odlišných jazyků, kterými hovoří členové týmu: 10- Počet sepsaných tiskových prohlášení: 234- Počet vydaných infografik: 210- Počet zpráv zaslaných přes Twitter: 2 100- Počet zápisníků, které Pirelli během sezóny rozšířilo: 2 550- Celkový počet přijatých hostů: 5 600- Počet prodaných pódiových kšiltovek Pirelli: 15 000
Pohostinství Pirelli v roce 2016- Počet jídel servírovaných u Pirelli (včetně testů): 15 600- Litrů vody, která se vypila v motorhomu Pirelli během roku: 10 200- Kilogramů těstovin, které uvařil šéfkuchař Pirelli: 900- Počet pizz, které připravil šéfkuchař Pirelli: 420- Počet odlišných receptů zákusků, které byly připraveny u Pirelli: 5,- Počet zákusků snězených u Pirelli: 7 500- Počet podaných káv u Pirelli: 30 000- Litry spotřebovaného olivového oleje: 500
Testování pneumatik pro rok 2017- Počet testovaných prototypů širších pneumatik: 96- Šířka pneumatik: + 25 %- Počet týmů zapojených do testovacího programu Pirelli: 3 (Ferrari, Mercedes, Red Bull)- Počet zapojených jezdců: 11 (4 Ferrari, 4 Red Bull a 3 Mercedes)- Počet testovacích dnů: 24- Kol: 2 613- Celkový počet kilometrů: 12 148- Počet okruhů: 5 (Abú Zabí, Barcelona, Fiorano, Mugello a Paul Ricard)
Počet ujetých kilometrů na širších pneumatikách: 1. Pascal Wehrlein (Mercedes): 3 248 km 2. Pierre Gasly (Red Bull): 2 494 km 3. Sebastian Vettel (Ferrari): 2 228 km 4. Sébastien Buemi (Red Bull): 1 190 km 5. Kimi Räikkönen (Ferrari): 1 054 km 6. Max Verstappen (Red Bull): 517 km 7. Esteban Gutiérrez (Ferrari): 480 km 8. Antonio Fuoco (Ferrari): 478 km 9. Nico Rosberg (Mercedes): 209 km10. Daniel Ricciardo (Red Bull): 200 km11. Lewis Hamilton (Mercedes): 50 km
Pirelli v F1 (od roku 1950)- závodů: 320- vítězství: 161- pole-position: 164- pódií: 490- nejrychlejší kola: 168- jezdecké tituly: 11- konstruktérské tituly: 6
Tip: Statistiky Pirelli za sezónu 2015 najdete zde.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.