Pirelli připravilo zajímavé statistiky týkající se pneumatik, předjíždění a závodů sezóny 2016. Letos připravilo ultra-měkkou směs, testovalo širší směsi pro rok 2017 a v padoku se postaralo o spoustu lidí, vypitých káv či snědených pizz. Projděte si s námi ta nejzajímavější čísla s pomocí grafiky, kterou italský dodavatel připravil.
- celkový počet dodaných pneumatik v roce 2016: 42 792- 38 112 z nich bylo určeno pro závodní víkendy, 4 680 pro testování- 28 188 (z celkového počtu 42 792) byly hladké pneumatiky, 14 604 tvořily pneumatiky pro mokré (wet) či smíšené (intermediate) podmínky- celkový počet pneumatik, které byly využity během závodů: 15 652 (13844 z nich byly slicky a 1 808 byly pro smíšené či mokré podmínky)- celkový počet recyklovaných pneumatik: všechny
Max. počet kilometrů ujetých na každé směsi (kromě testů):- ultra-měkká: 2 052 km (Rosberg) - super-měkká: 4 598 km (Bottas) - měkká: 6 566 km (Pérez) - středně-tvrdá: 3 597 km (Bottas) - tvrdá: 759 km (Ricciardo) - přechodná: 444 km (Button) - mokrá: 523 km (Hamilton)
Zastávky v boxech- Celkový počet zastávek v boxech: 933 (4 z nich byly trestné průjezdy a jedna "stop & go" penalizace se zastavením)- Průměrný počet zastávek na závod: 44,4, což je 2,01 zastávek na jezdce- Nejvíce zastávek: 66 ve Velké ceně Číny- Nejméně zastávek: 26 ve Velké ceně Ruska
Předjíždění- Celkový počet předjížděcích manévrů: 866; průměr 41,2 na závod- Největší počet předjížděcích manévrů v suchém závodě: 128 v Číně- Nejvyšší počet předjížděcích manévrů v mokrém závodě: 64 v Brazílii- Nejnižší počet předjížděcích manévrů v suchém závodě: 10 v Maďarsku
- Pilot s nejvyšším počtem předjížděcích manévrů: Max Verstappen - 78 (nejvyšší počet od roku 1983 - prvního roku zaznamenávání tohoto údaje)- Pilot s nejvyšším počtem předjetí v jednom závodě: 18 - Hamilton v Číně- Nejméně předjížděný pilot: Sebastian Vettel - jednou (Verstappen jej předjel v Brazílii - 66. kolo, 5. pozice)- Pilot, který získal nejvíce pozic v prvním kole: Fernando Alonso - 41- Tým, který předvedl nejvíce předjetí: Red Bull - 136 (Ricciardo 61, Verstappen 60, Kvjat 15)- Tým, který byl předjížděn nejméně často: Mercedes - sedmkrát (Rosberg čtyřikrát, Hamilton třikrát).
Jak Pirelli počítá předjížděcí manévry: za předjížděcí manévr je považován takový, k němuž dojde během letmých kol (tedy ne v prvním kole) a který poté jezdec udrží až do konce kola po cílovou čáru. Nepočítá změny pozic kvůli větším mechanickým problémům nebo předjíždění pilotů o kolo zpět, popř. když se vracejí do stejného kola s lídrem.
Okruhy a závodění- Nejdelší závod sezóny: Brazílii - 3 hodiny, 1 minuta a 1,335 sekundy- Nejkratší závod sezóny: Itálie - 1 hodina, 17 minut a 28,089 sekundy- Nejrychlejší závod: Itálie - průměrná rychlost vítěze 237,558 km/h- Nejvyšší rychlost dosažená na pneumatikách Pirelli během velké ceny - 372,5 km/h (Valtteri Bottas v Mexiku - nový rekord F1; doposud ho držel Kimi Räikkönen, který ve Velké ceně Itálie 2005 dosáhl 370,1 km/h)- Nejvyšší počet nejrychlejších kol: Lewis Hamilton - 15 (3 v závodech a 12 v kvalifikacích)- Největší počet kol ve vedení: 566 (Lewis Hamilton)
Další zajímavá čísla- Počet jezdců, kteří od roku 2010 jezdili s vozy F1: 102- Kilometry ujeté všemi směsmi P Zero během roku 2016 (včetně testů, tréninků, kvalifikací a závodů): 384 705 km (bez prototypů pneumatik) - z toho dle směsí: ultra-měkké 31 647 km, super-měkké 86 014 km, měkké 133 988 km, středně-tvrdé 99 447 km, tvrdé 14 236 km, přechodné 8 278 km, do deště 11 095 km- Vzdálenost ujetá během testování (mimo závodní víkendy): 61 772 km, z toho 12 000 km na širších pneumatikách pro rok 2017- Vzdálenost ujetá během závodů: 123 534 km- Počet nejrychlejších kol (v kvalifikacích i v závodech), která zajel mistr světa roku 2016: 14 (6 v závodech a 8 v kvalifikacích)- Nejnižší průměrná rychlost vítěze závodu 2016: 159,992 km/h (Nico Rosberg ve Velké ceně Singapuru)
Teploty- Nejnižší teplota asfaltu během závodu (v neděli): 15 °C v Kanadě- Nejnižší teplota asfaltu během závodního víkendu: 13 °C v Mexiku- Nejvyšší teplota asfaltu během závodu (v neděli): 59 °C v Malajsii- Nejvyšší teplota asfaltu během závodního víkendu: 61 °C v Mexiku
- Nejnižší teplota vzduchu během závodu (v neděli): 11 °C v Kanadě- Nejnižší teplota vzduchu během závodního víkendu: 11 °C v Kanadě- Nejvyšší teplota vzduchu během závodu (v neděli): 37 °C v Malajsii- Nejvyšší teplota vzduchu během závodního víkendu: 37 °C v Mexiku
Tým Pirelli a hosté- Počet členů týmu Pirelli, kteří cestují na každý závod: 60 (průměr)- Počet národností v týmu Pirelli F1: 9- Počet odlišných jazyků, kterými hovoří členové týmu: 10- Počet sepsaných tiskových prohlášení: 234- Počet vydaných infografik: 210- Počet zpráv zaslaných přes Twitter: 2 100- Počet zápisníků, které Pirelli během sezóny rozšířilo: 2 550- Celkový počet přijatých hostů: 5 600- Počet prodaných pódiových kšiltovek Pirelli: 15 000
Pohostinství Pirelli v roce 2016- Počet jídel servírovaných u Pirelli (včetně testů): 15 600- Litrů vody, která se vypila v motorhomu Pirelli během roku: 10 200- Kilogramů těstovin, které uvařil šéfkuchař Pirelli: 900- Počet pizz, které připravil šéfkuchař Pirelli: 420- Počet odlišných receptů zákusků, které byly připraveny u Pirelli: 5,- Počet zákusků snězených u Pirelli: 7 500- Počet podaných káv u Pirelli: 30 000- Litry spotřebovaného olivového oleje: 500
Testování pneumatik pro rok 2017- Počet testovaných prototypů širších pneumatik: 96- Šířka pneumatik: + 25 %- Počet týmů zapojených do testovacího programu Pirelli: 3 (Ferrari, Mercedes, Red Bull)- Počet zapojených jezdců: 11 (4 Ferrari, 4 Red Bull a 3 Mercedes)- Počet testovacích dnů: 24- Kol: 2 613- Celkový počet kilometrů: 12 148- Počet okruhů: 5 (Abú Zabí, Barcelona, Fiorano, Mugello a Paul Ricard)
Počet ujetých kilometrů na širších pneumatikách: 1. Pascal Wehrlein (Mercedes): 3 248 km 2. Pierre Gasly (Red Bull): 2 494 km 3. Sebastian Vettel (Ferrari): 2 228 km 4. Sébastien Buemi (Red Bull): 1 190 km 5. Kimi Räikkönen (Ferrari): 1 054 km 6. Max Verstappen (Red Bull): 517 km 7. Esteban Gutiérrez (Ferrari): 480 km 8. Antonio Fuoco (Ferrari): 478 km 9. Nico Rosberg (Mercedes): 209 km10. Daniel Ricciardo (Red Bull): 200 km11. Lewis Hamilton (Mercedes): 50 km
Pirelli v F1 (od roku 1950)- závodů: 320- vítězství: 161- pole-position: 164- pódií: 490- nejrychlejší kola: 168- jezdecké tituly: 11- konstruktérské tituly: 6
Tip: Statistiky Pirelli za sezónu 2015 najdete zde.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.