ABÚ ZABÍ - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti během kvalifikace vedli v jednotlivých sektorech a jakých maximálních rychlostí dosahovali? Co z toho můžeme vyvodit o jejich rychlosti a jaké strategie můžeme očekávat v nedělní, rozhodující Velké ceně Abú Zabí?
Na úvod si krátce připomeňme konfiguraci okruhu, rozmístění sektorů, DRS zón a pozici místa pro měření maximálních rychlostí, tzv. speed trapu. První sektor je velmi krátký - obsahuje středně rychlou zatáčku po startu, poté plynulou sekvenci rychlých zatáček 2 - 4.
Druhý sektor začíná pomalou šikanou, po níž následují dvě dlouhé rovinky rozdělené další pomalou šikanou (č. 8/9). Zde je důležitý co nejnižší odpor a výkon motoru. Speed trap se nachází na konci první rovinky před brzdnou zónou.
Třetí sektor se spoustou pomalých a středně-rychlých zatáček klade na nastavení opačné nároky: zde se uplatní co nejvyšší přítlak, dobré vyvážení a přilnavost.
Hamilton byl dnes opět nedostižný a vyjel si 61. pole-position své kariéry s náskokem tří desetin na Rosberga, kterému však zítra stačí dojet třetí, pokud Lewis vyhraje.
Nico byl rychlejší pouze v 1. sektoru (o 0,7 s), ve zbývajících dvou však neustále ztrácel. Přiznává, že jeho kolo nebylo dost dobré: "Lewis odvedl skvělou práci, byl o pár desetin rychlejší - pro mě to bylo nemožné získat dnes pole position."
Oba dokázali poskládat své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v Q3 již nikomu nepovedlo, v Q1 se totéž povedlo Buttonovi, Kvjatovi, Nasrovi a Oconovi.
V Q3 své časy zlepšilo osm jezdců, devátý Alonso a desátý Massa předvedli rychlejší kola v prostřední části. Mohou za to klesající teploty, při kterých se měnily podmínky na dráze i vyvážení vozu.
Ferrari má rychlostně navrch nad Red Bullem, Ricciardo však předvedl v závěru Q3 skvělé kolo, nejrychlejší 3. sektor po Mercedesech a dostal se před Räikkönena i Vettela. Red Bully očekávají, že jejich rychlost bude v závodě lepší, totéž ale prohlašují u Scuderie.
Ricciardo a Verstappen budou mít v úvodním stintu výhodu super-měkkých pneumatik. Ty jim sice neposkytnou na startu takový odpich jako ultra-měkké, díky nim však budou moci vydržet na dráze déle a získat větší prostor v oblasti strategií.
Nejvyšší rychlost dosáhl v Q1 Massa s Williamsem poháněným motorem Mercedes: 347,1 km/h. Vettel ztrácel 3,5 km/h, Renault 7,7 km/h a Honda 11,4 km/h. Alonso však opět ukázal kvalitu šasi McLarenu, když byl za poslední zatáčkou na cílové čáře 5. nejrychlejší (-1,8 km/h méně Mercedesy).
Překvapením je velký pokles Toro Rosso, které jen trne, aby se neobjevil další defekt (včera museli tréninky předčasně přerušit). Na vině jsou potíže s ráfky. Dnes ztráceli v časech na kolo i na Manor a na rovinkách patřili s loňskou specifikací motoru Ferrari k nejpomalejším (- 12 km/h).
Pneumatiky a strategieUltra-měkké pneumatiky byly o 0,7 sekundy rychlejší než super-měkké, navíc poskytovaly téměř stejnou výdrž, nad čímž se některé týmy podivovaly. Super-měkkou od měkké směsi dělilo dalších 0,6 sekund, celkový rozdíl mezi nejtvrdší a nejměkčí směsi v Abú Zabí dělá 1,3 sekundy.
V zítřejším závodě se očekává jízda na dvě zastávky (12. a 32. kolo). Strategie zde hrají důležitou roli, protože předjíždění je zde obtížně, jak šlo vidět během některých rozhodujících bitev o titul v posledních letech. Předvídatelné je počasí, které by mělo zůstat stabilní a podobné tomu sobotnímu.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.