INTERLAGOS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech? Co z toho můžeme vyčíst o jejich formě a jaké strategie připadají v úvahu? Co stojí za vzestupem formy Kimiho Räikkönena?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již začínají brzdit, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou. Ještě vyšší v některých bývají na konci 1. sektoru díky aktivaci DRS. O tomto problému jsem již dříve hovořil se zástupci FIA a FOM, kteří mi přislíbili příští rok nápravu (dělali přitom ale, jako by to nikoho jiného doposud moc nezajímalo).
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Hamilton na Interlagosu pokračoval i v sobotu ve výborných výkonech a vybojoval 60. pole position své kariéry. Důležitá podle něj byla teplota pneumatik, kterou si neustále na displeji hlídal. V prvním sektoru ztrácel, než je dostal na provozní teploty, pak už na něj jeho týmový kolega neměl - v součtu sektorů ale zaostal jen o 22 tisícin sekundy.
Mezi piloty Mercedesu to je velmi vyrovnané, v závodě bude muset lídr šampionátu Rosberg spoléhat na lepší start či výdrž pneumatik, protože jinak na předjetí se stejným vozem mít zřejmě moc nebude - kvalifikační pozice je v Brazílii velmi důležitá. Za deště umí lépe zajet Hamilton, který tvrdí, že není vůbec ve stresu, protože nemá co ztratit.
VIDEO: Ride with @LewisHamilton on his way to #BrazilGP ?? pole >> https://t.co/DSwLgQUTAN #F1 pic.twitter.com/jMgQqLYdCY
— Formula 1 (@F1) November 12, 2016Ideální kolo v Q3 nedokázal poskládat nikdo (v Q2 se to povedlo jen Gutiérrezovi, v Q1 Oconovi, který však byl potrestán za blokování Palmera, a tak odstartuje až jako poslední).
Nejblíže byl Stříbrným šípům Verstappen, jeho odstup je již ale hodně velký - téměř 6 desetin. Navíc na třetím nejkratším okruhu kalendáře, v % jeho ztráta činí již 0,81 %. Právě odstup od soupeřů si dnes po kvalifikaci moc pochvaloval Niki Lauda, jenž ji označil za "tu nejdůležitější věc."
Piloti Red Bullu promrhali svůj potenciál, jinak Verstappen i Ricciardo mohli skončit před svými přímými soupeři z Ferrari (Max na čtvrtém místě, Daniel na pátém).
Třetí místo na roštu ale patří Räikkönenovi, který výbornými výkony ve druhé části sezóny překvapuje. Ferrari letos ztrácí v pomalých zatáčkách kvůli horší aerodynamice a mechanické trakci. Motor je silnou stránkou vozu SF16-H, funguje velmi dobře.
Kimi byl v 3. tréninku nejrychlejší v 1. a v 3. sektoru, nejvíce zaostával v tom druhém, kde je klíčový přítlak. Díky čemu skončil tak vysoko? Na Intelagosu je kvůli krátkému kolu důležitá preciznost, Finovi dodává navíc důvěru přední část, kdy auto dělá přesně to, co chce, což mu poskytlo klíčovou výhodu.
Velmi dobrým výkonem se prezentoval i Grosjean s Haasem, jenž bude startovat ze 4. řady - v 3. sektoru dosáhl dokonce 4. nejrychlejšího času. Očividně překvapený byl samotný Francouz i celý americký tým, s nímž bude příští rok moc rád pokračovat. Pomohla výměna brzdových kotoučů (staré Brembo nahrazují nové Carbon Industrie, pouze u Grosjeana). S vozem mají stále potíže, sedí mu ale nízké teploty - za těch nižších jim nefunguje, přehřívají se jím pneumatiky (problémy za horka mívá i Ferrari, od něhož odebírají spousty dílů).
Na rovinkách byl nejrychlejší Räikkönen, který jel na speed trapu 338,1 km/h (na konci 1. sektoru dokonce 340,9 km/h. Grosjean s Haasem poháněným Ferrari byl na třetím místě, zbylých pět míst v Top7 patřilo Mercedesu, jehož nejlepším zástupcem byl Rosberg (338,1 km/h). Ferrari trochu scházel přítlak, což bylo patrné v 2. sektoru.
Ricciardovi s pohonnou jednotkou Renault bylo naměřeno o 8,1 km/h méně než Kimimu, Sainzovi s loňskou specifikací Ferrari o 11 km/h méně a Alonsovi s Hondou až o 11,7 km/h méně.
Pneumatiky a strategiePo dopoledním dešti panovaly v Brazílii chladnější podmínky (21 °C vzduch, 26 °C trať), všichni piloti jezdili pouze na měkkých pneumatikách, které včera byly o 1,3 sekundy rychlejší než ty středně-tvrdé.
Zítřejší předpověď je nejistá, podle meteorologů by ale mohlo pršet ještě více. Nejlepší strategií pro zítřek budou dvě zastávky (v 17. a v 44. kole), týmy se ale přizpůsobí odstupům mezi vozy, které se na Interlagosu těžko hledají, a příp. i počasí.
Týmy na měkké směsi zaznamenávaly za teplejších podmínek poměrně vysokou degradaci, proto by ti, kdo si pro začátek závodu zvolí středně-tvrdou směs, mohl mít výhodu v podobě delšího prvního stintu a alternativní strategie.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.