INTERLAGOS - ANALÝZA SEKTORŮ; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti během kvalifikace v jednotlivých sektorech? Co z toho můžeme vyčíst o jejich formě a jaké strategie připadají v úvahu? Co stojí za vzestupem formy Kimiho Räikkönena?
Interlagos je krátkým okruhem, jehož první sektor obsahuje pomalá Sennova esíčka a třetí velmi rychlou zatáčku, kde bude v závodu začínat první DRS zóna. Na zadní rovince začíná před čtvrtou druhý, technický sektor vyžadující maximální přítlak. Krom úvodní rychlejší pasáže obsahuje sérii velmi pomalých zákrut.
Třetí sektor tvoří krom 12. středně rychlé zatáčky, z níž je důležitý dobrý výjezd, již pouze dlouhá rovinka, kde se uplatní co nejnižší odpor.
Místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap) se nachází příliš blízko první zatáčky (pouze 90 metrů před ní), piloti v něm již začínají brzdit, proto maximální rychlosti na konci třetího sektoru občas bývají o něco vyšší - odhaluje to, kdo začíná nejdříve brzdit před první zatáčkou. Ještě vyšší v některých bývají na konci 1. sektoru díky aktivaci DRS. O tomto problému jsem již dříve hovořil se zástupci FIA a FOM, kteří mi přislíbili příští rok nápravu (dělali přitom ale, jako by to nikoho jiného doposud moc nezajímalo).
Bližší technické informace o okruhu Interlagos včetně jeho konfigurace, průměrných rychlostí, nároků na motor, brzdy a dalších výzev, naleznete zde.
Hamilton na Interlagosu pokračoval i v sobotu ve výborných výkonech a vybojoval 60. pole position své kariéry. Důležitá podle něj byla teplota pneumatik, kterou si neustále na displeji hlídal. V prvním sektoru ztrácel, než je dostal na provozní teploty, pak už na něj jeho týmový kolega neměl - v součtu sektorů ale zaostal jen o 22 tisícin sekundy.
Mezi piloty Mercedesu to je velmi vyrovnané, v závodě bude muset lídr šampionátu Rosberg spoléhat na lepší start či výdrž pneumatik, protože jinak na předjetí se stejným vozem mít zřejmě moc nebude - kvalifikační pozice je v Brazílii velmi důležitá. Za deště umí lépe zajet Hamilton, který tvrdí, že není vůbec ve stresu, protože nemá co ztratit.
VIDEO: Ride with @LewisHamilton on his way to #BrazilGP ?? pole >> https://t.co/DSwLgQUTAN #F1 pic.twitter.com/jMgQqLYdCY
— Formula 1 (@F1) November 12, 2016Ideální kolo v Q3 nedokázal poskládat nikdo (v Q2 se to povedlo jen Gutiérrezovi, v Q1 Oconovi, který však byl potrestán za blokování Palmera, a tak odstartuje až jako poslední).
Nejblíže byl Stříbrným šípům Verstappen, jeho odstup je již ale hodně velký - téměř 6 desetin. Navíc na třetím nejkratším okruhu kalendáře, v % jeho ztráta činí již 0,81 %. Právě odstup od soupeřů si dnes po kvalifikaci moc pochvaloval Niki Lauda, jenž ji označil za "tu nejdůležitější věc."
Piloti Red Bullu promrhali svůj potenciál, jinak Verstappen i Ricciardo mohli skončit před svými přímými soupeři z Ferrari (Max na čtvrtém místě, Daniel na pátém).
Třetí místo na roštu ale patří Räikkönenovi, který výbornými výkony ve druhé části sezóny překvapuje. Ferrari letos ztrácí v pomalých zatáčkách kvůli horší aerodynamice a mechanické trakci. Motor je silnou stránkou vozu SF16-H, funguje velmi dobře.
Kimi byl v 3. tréninku nejrychlejší v 1. a v 3. sektoru, nejvíce zaostával v tom druhém, kde je klíčový přítlak. Díky čemu skončil tak vysoko? Na Intelagosu je kvůli krátkému kolu důležitá preciznost, Finovi dodává navíc důvěru přední část, kdy auto dělá přesně to, co chce, což mu poskytlo klíčovou výhodu.
Velmi dobrým výkonem se prezentoval i Grosjean s Haasem, jenž bude startovat ze 4. řady - v 3. sektoru dosáhl dokonce 4. nejrychlejšího času. Očividně překvapený byl samotný Francouz i celý americký tým, s nímž bude příští rok moc rád pokračovat. Pomohla výměna brzdových kotoučů (staré Brembo nahrazují nové Carbon Industrie, pouze u Grosjeana). S vozem mají stále potíže, sedí mu ale nízké teploty - za těch nižších jim nefunguje, přehřívají se jím pneumatiky (problémy za horka mívá i Ferrari, od něhož odebírají spousty dílů).
Na rovinkách byl nejrychlejší Räikkönen, který jel na speed trapu 338,1 km/h (na konci 1. sektoru dokonce 340,9 km/h. Grosjean s Haasem poháněným Ferrari byl na třetím místě, zbylých pět míst v Top7 patřilo Mercedesu, jehož nejlepším zástupcem byl Rosberg (338,1 km/h). Ferrari trochu scházel přítlak, což bylo patrné v 2. sektoru.
Ricciardovi s pohonnou jednotkou Renault bylo naměřeno o 8,1 km/h méně než Kimimu, Sainzovi s loňskou specifikací Ferrari o 11 km/h méně a Alonsovi s Hondou až o 11,7 km/h méně.
Pneumatiky a strategiePo dopoledním dešti panovaly v Brazílii chladnější podmínky (21 °C vzduch, 26 °C trať), všichni piloti jezdili pouze na měkkých pneumatikách, které včera byly o 1,3 sekundy rychlejší než ty středně-tvrdé.
Zítřejší předpověď je nejistá, podle meteorologů by ale mohlo pršet ještě více. Nejlepší strategií pro zítřek budou dvě zastávky (v 17. a v 44. kole), týmy se ale přizpůsobí odstupům mezi vozy, které se na Interlagosu těžko hledají, a příp. i počasí.
Týmy na měkké směsi zaznamenávaly za teplejších podmínek poměrně vysokou degradaci, proto by ti, kdo si pro začátek závodu zvolí středně-tvrdou směs, mohl mít výhodu v podobě delšího prvního stintu a alternativní strategie.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.