SEPANG - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího nám odhaluje pohled na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Malajsie 2016? Kolik pneumatik jim před nedělí zbývá a jaké strategie můžeme očekávat?
Nejprve se pojďme podívat na to, jak vypadá okruh v Malajsii. První sektor končí 151 metrů před zatáčkou č. 4 - v něm je důležitý zejména mechanický přítlak a trakce ve velmi pomalých úvodních zatáčkách.
Druhý sektor je náročný z pohledu aerodynamiky - zejména velmi rychlá kombinace páté a šesté zatáčky, stejně jako následující sedmá a osmá, jež se projíždějí jako jedna zatáčka. Devátá je opět pomalá, zde je důležitá stabilita při brzdění. Prostřední úsek končí 80 metrů za ní.
Čidlo měření maximální rychlosti (speed trap) se nachází na předposlední, velmi dlouhé rovince, 207 m před patnáctou zatáčkou, na níž se nachází také první DRS zóna, ta druhá za pomalou poslední zatáčkou, která má letos negativní sklon. Třetí sektor končí přibližně v třetině poslední rovinky, na jejímž konci dosahují ještě vyšších rychlostí než na předchozí rovince.
Více podrobností se o okruhu v Sepangu můžete dočíst v jeho technickém představení zde.
Hamilton dosáhl svého 57. pole position v kariéře (8. letos) po parádním výkonu, když dominoval všem částech kvalifikace a byl nejrychlejší ve všech sektorech - čas 1:32,850 byl o 6,419 sekundy rychlejší než loni! Posté v F1 vystartuje z první řady - hezký milník.
Technický ředitel Paddy Lowe mu po projetí cílem sice gratuloval k absolutně nejrychlejšímu času, to však není pravda - v roce 2005 byli v Q1 rychlejší Alonso (1:32,582 min), Trulli i Fisichella. V případě Lewise se však jednalo o nejrychlejší čas pole position v historii Sepangu.
V Q3 sice nedal dohromady ideální kolo - všechny své nejlepší sektory do něj v této části poskládal pouze Vettel, přesto ostatní piloty včetně svého týmového kolegy jasně předčil - Rosberg trápící se s přetáčivostí v 15. zatáčce na druhém místě na něj ztratil 0,414 s.
Svou rychlostí dnes překvapil Red Bull, který byl při včerejších simulacích kvalifikace jasně za Ferrari, dnes tomu bylo opačně, když Verstappen s Ricciardem obsadili hned druhou řadu. Překvapení přiznal i šéf Christian Horner: "Tohle jsme včera večer nečekali. Snad budeme moci v závodě dát Mercedesu zabrat."
V závodních simulacích včera Verstappen Stříbrné šípy dokonce předčil, Hamilton si však po dnešních jízdách myslí, že je v cestě za vítězstvím zítra nic nezastaví.
V Q3 se nedokázali zlepšit pouze poslední tři jezdci Hülkenberg, Button a Massa, teplota dráhy totiž mírně klesala a dokonce spadlo i pár kapek. Výkon McLarenu byl v kvalifikaci také mírným překvapením. Sedmý Pérez uznal: "Zničeho nic se objevil Jenson, opravdu jsme nečekali, že s námi bude v kvalifikaci soupeřit."
Nejvyšší rychlost dnes dosáhl v Q1 Wehrlein s Manorem poháněným Mercedesem: 335,6 km/h. Motory z Brixworthu obsadily první tři příčky, nikdo jiný se nedokázal dostat přes 330 km/h. Nejblíže ze soupeřů tomu byl Renault - Magnussen z továrního týmu ale na rovince ztrácel už 6 km/h; Räikkönen s Ferrari 7,3 km/h.
Button s McLarenem, jemuž pohonné jednotky dodává Honda, skončil až 19. s deficitem 13 km/h. Alonso sice měl novou specifikaci, ta je však pouze pevnější, nikoliv výkonnější, jak jsem upozorňoval včera.
VIDEO: Nejrychlejší kolo kvalifikace v podání Lewise Hamiltona (zdroj: Formula1.com)
Japonský výrobce však již mírně předčí loňské Ferrari, které má za zády Toro Rosso - to bylo na rovinkách ještě o 1 km/h pomalejší, Sainz ztrácel dokonce 18,5 km/h. Italský tým se však rozhodl jezdit s vyšším přítlakem a na rovinkách na vyšší odpor hodně doplácí. McLaren naproti tomu jezdí s efektivnější, čistější aerodynamikou, proto dokázal bojovat s Williamsy poháněnými Mercedesy a dýchat i na záda Force Indii.
Na rychlostech na konci 2. sektoru v 10. zatáčce, jíž neprojíždějí na plný plyn, jde vidět, že Manoru, Renaultu a Sauberu stále schází dost přítlaku, přestože jsou na rovinkách rychlí.
Pneumatiky a strategieTeploty dráhy dnes byli podstatně nižší než včera (43 °C vs 61 °C) a všichni piloti z Q2 postupovali na měkkých pneumatikách.
Pro zítřejší závod vypsaný na 56 kol se jako optimální jeví dvouzastávková strategie (v 10. a v 33. kole) - opotřebení a degradace je v důsledku nového asfaltu nižší než v předchozích letech. Dle předpovědi počasí by se ale mohly objevit dešťové přeháňky, což může mít dopad na výsledné strategie.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.