SEPANG - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího nám odhaluje pohled na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Malajsie 2016? Kolik pneumatik jim před nedělí zbývá a jaké strategie můžeme očekávat?
Nejprve se pojďme podívat na to, jak vypadá okruh v Malajsii. První sektor končí 151 metrů před zatáčkou č. 4 - v něm je důležitý zejména mechanický přítlak a trakce ve velmi pomalých úvodních zatáčkách.
Druhý sektor je náročný z pohledu aerodynamiky - zejména velmi rychlá kombinace páté a šesté zatáčky, stejně jako následující sedmá a osmá, jež se projíždějí jako jedna zatáčka. Devátá je opět pomalá, zde je důležitá stabilita při brzdění. Prostřední úsek končí 80 metrů za ní.
Čidlo měření maximální rychlosti (speed trap) se nachází na předposlední, velmi dlouhé rovince, 207 m před patnáctou zatáčkou, na níž se nachází také první DRS zóna, ta druhá za pomalou poslední zatáčkou, která má letos negativní sklon. Třetí sektor končí přibližně v třetině poslední rovinky, na jejímž konci dosahují ještě vyšších rychlostí než na předchozí rovince.
Více podrobností se o okruhu v Sepangu můžete dočíst v jeho technickém představení zde.
Hamilton dosáhl svého 57. pole position v kariéře (8. letos) po parádním výkonu, když dominoval všem částech kvalifikace a byl nejrychlejší ve všech sektorech - čas 1:32,850 byl o 6,419 sekundy rychlejší než loni! Posté v F1 vystartuje z první řady - hezký milník.
Technický ředitel Paddy Lowe mu po projetí cílem sice gratuloval k absolutně nejrychlejšímu času, to však není pravda - v roce 2005 byli v Q1 rychlejší Alonso (1:32,582 min), Trulli i Fisichella. V případě Lewise se však jednalo o nejrychlejší čas pole position v historii Sepangu.
V Q3 sice nedal dohromady ideální kolo - všechny své nejlepší sektory do něj v této části poskládal pouze Vettel, přesto ostatní piloty včetně svého týmového kolegy jasně předčil - Rosberg trápící se s přetáčivostí v 15. zatáčce na druhém místě na něj ztratil 0,414 s.
Svou rychlostí dnes překvapil Red Bull, který byl při včerejších simulacích kvalifikace jasně za Ferrari, dnes tomu bylo opačně, když Verstappen s Ricciardem obsadili hned druhou řadu. Překvapení přiznal i šéf Christian Horner: "Tohle jsme včera večer nečekali. Snad budeme moci v závodě dát Mercedesu zabrat."
V závodních simulacích včera Verstappen Stříbrné šípy dokonce předčil, Hamilton si však po dnešních jízdách myslí, že je v cestě za vítězstvím zítra nic nezastaví.
V Q3 se nedokázali zlepšit pouze poslední tři jezdci Hülkenberg, Button a Massa, teplota dráhy totiž mírně klesala a dokonce spadlo i pár kapek. Výkon McLarenu byl v kvalifikaci také mírným překvapením. Sedmý Pérez uznal: "Zničeho nic se objevil Jenson, opravdu jsme nečekali, že s námi bude v kvalifikaci soupeřit."
Nejvyšší rychlost dnes dosáhl v Q1 Wehrlein s Manorem poháněným Mercedesem: 335,6 km/h. Motory z Brixworthu obsadily první tři příčky, nikdo jiný se nedokázal dostat přes 330 km/h. Nejblíže ze soupeřů tomu byl Renault - Magnussen z továrního týmu ale na rovince ztrácel už 6 km/h; Räikkönen s Ferrari 7,3 km/h.
Button s McLarenem, jemuž pohonné jednotky dodává Honda, skončil až 19. s deficitem 13 km/h. Alonso sice měl novou specifikaci, ta je však pouze pevnější, nikoliv výkonnější, jak jsem upozorňoval včera.
VIDEO: Nejrychlejší kolo kvalifikace v podání Lewise Hamiltona (zdroj: Formula1.com)
Japonský výrobce však již mírně předčí loňské Ferrari, které má za zády Toro Rosso - to bylo na rovinkách ještě o 1 km/h pomalejší, Sainz ztrácel dokonce 18,5 km/h. Italský tým se však rozhodl jezdit s vyšším přítlakem a na rovinkách na vyšší odpor hodně doplácí. McLaren naproti tomu jezdí s efektivnější, čistější aerodynamikou, proto dokázal bojovat s Williamsy poháněnými Mercedesy a dýchat i na záda Force Indii.
Na rychlostech na konci 2. sektoru v 10. zatáčce, jíž neprojíždějí na plný plyn, jde vidět, že Manoru, Renaultu a Sauberu stále schází dost přítlaku, přestože jsou na rovinkách rychlí.
Pneumatiky a strategieTeploty dráhy dnes byli podstatně nižší než včera (43 °C vs 61 °C) a všichni piloti z Q2 postupovali na měkkých pneumatikách.
Pro zítřejší závod vypsaný na 56 kol se jako optimální jeví dvouzastávková strategie (v 10. a v 33. kole) - opotřebení a degradace je v důsledku nového asfaltu nižší než v předchozích letech. Dle předpovědi počasí by se ale mohly objevit dešťové přeháňky, což může mít dopad na výsledné strategie.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.