SEPANG - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Co bližšího nám odhaluje pohled na časy a maximální rychlosti, které piloti dosahovali během kvalifikace na Velkou cenu Malajsie 2016? Kolik pneumatik jim před nedělí zbývá a jaké strategie můžeme očekávat?
Nejprve se pojďme podívat na to, jak vypadá okruh v Malajsii. První sektor končí 151 metrů před zatáčkou č. 4 - v něm je důležitý zejména mechanický přítlak a trakce ve velmi pomalých úvodních zatáčkách.
Druhý sektor je náročný z pohledu aerodynamiky - zejména velmi rychlá kombinace páté a šesté zatáčky, stejně jako následující sedmá a osmá, jež se projíždějí jako jedna zatáčka. Devátá je opět pomalá, zde je důležitá stabilita při brzdění. Prostřední úsek končí 80 metrů za ní.
Čidlo měření maximální rychlosti (speed trap) se nachází na předposlední, velmi dlouhé rovince, 207 m před patnáctou zatáčkou, na níž se nachází také první DRS zóna, ta druhá za pomalou poslední zatáčkou, která má letos negativní sklon. Třetí sektor končí přibližně v třetině poslední rovinky, na jejímž konci dosahují ještě vyšších rychlostí než na předchozí rovince.
Více podrobností se o okruhu v Sepangu můžete dočíst v jeho technickém představení zde.
Hamilton dosáhl svého 57. pole position v kariéře (8. letos) po parádním výkonu, když dominoval všem částech kvalifikace a byl nejrychlejší ve všech sektorech - čas 1:32,850 byl o 6,419 sekundy rychlejší než loni! Posté v F1 vystartuje z první řady - hezký milník.
Technický ředitel Paddy Lowe mu po projetí cílem sice gratuloval k absolutně nejrychlejšímu času, to však není pravda - v roce 2005 byli v Q1 rychlejší Alonso (1:32,582 min), Trulli i Fisichella. V případě Lewise se však jednalo o nejrychlejší čas pole position v historii Sepangu.
V Q3 sice nedal dohromady ideální kolo - všechny své nejlepší sektory do něj v této části poskládal pouze Vettel, přesto ostatní piloty včetně svého týmového kolegy jasně předčil - Rosberg trápící se s přetáčivostí v 15. zatáčce na druhém místě na něj ztratil 0,414 s.
Svou rychlostí dnes překvapil Red Bull, který byl při včerejších simulacích kvalifikace jasně za Ferrari, dnes tomu bylo opačně, když Verstappen s Ricciardem obsadili hned druhou řadu. Překvapení přiznal i šéf Christian Horner: "Tohle jsme včera večer nečekali. Snad budeme moci v závodě dát Mercedesu zabrat."
V závodních simulacích včera Verstappen Stříbrné šípy dokonce předčil, Hamilton si však po dnešních jízdách myslí, že je v cestě za vítězstvím zítra nic nezastaví.
V Q3 se nedokázali zlepšit pouze poslední tři jezdci Hülkenberg, Button a Massa, teplota dráhy totiž mírně klesala a dokonce spadlo i pár kapek. Výkon McLarenu byl v kvalifikaci také mírným překvapením. Sedmý Pérez uznal: "Zničeho nic se objevil Jenson, opravdu jsme nečekali, že s námi bude v kvalifikaci soupeřit."
Nejvyšší rychlost dnes dosáhl v Q1 Wehrlein s Manorem poháněným Mercedesem: 335,6 km/h. Motory z Brixworthu obsadily první tři příčky, nikdo jiný se nedokázal dostat přes 330 km/h. Nejblíže ze soupeřů tomu byl Renault - Magnussen z továrního týmu ale na rovince ztrácel už 6 km/h; Räikkönen s Ferrari 7,3 km/h.
Button s McLarenem, jemuž pohonné jednotky dodává Honda, skončil až 19. s deficitem 13 km/h. Alonso sice měl novou specifikaci, ta je však pouze pevnější, nikoliv výkonnější, jak jsem upozorňoval včera.
VIDEO: Nejrychlejší kolo kvalifikace v podání Lewise Hamiltona (zdroj: Formula1.com)
Japonský výrobce však již mírně předčí loňské Ferrari, které má za zády Toro Rosso - to bylo na rovinkách ještě o 1 km/h pomalejší, Sainz ztrácel dokonce 18,5 km/h. Italský tým se však rozhodl jezdit s vyšším přítlakem a na rovinkách na vyšší odpor hodně doplácí. McLaren naproti tomu jezdí s efektivnější, čistější aerodynamikou, proto dokázal bojovat s Williamsy poháněnými Mercedesy a dýchat i na záda Force Indii.
Na rychlostech na konci 2. sektoru v 10. zatáčce, jíž neprojíždějí na plný plyn, jde vidět, že Manoru, Renaultu a Sauberu stále schází dost přítlaku, přestože jsou na rovinkách rychlí.
Pneumatiky a strategieTeploty dráhy dnes byli podstatně nižší než včera (43 °C vs 61 °C) a všichni piloti z Q2 postupovali na měkkých pneumatikách.
Pro zítřejší závod vypsaný na 56 kol se jako optimální jeví dvouzastávková strategie (v 10. a v 33. kole) - opotřebení a degradace je v důsledku nového asfaltu nižší než v předchozích letech. Dle předpovědi počasí by se ale mohly objevit dešťové přeháňky, což může mít dopad na výsledné strategie.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.