Úřad EU pro hospodářskou soutěž už se Formulí 1 zaobíral, stačí si připomenout stížnosti týmů Force India a Sauber v loňském roce. Teď se však ocitáme na podstatně vyšší úrovni, protože ve hře je samotná Automobilová federace.
Britská poslankyně Evropského parlamentu Anneliese Dodds upozornila evropskou komisařku pro hospodářskou soutěž v Evropské komisi Margrethe Vestager, že prodejem F1 Group společnosti Liberty Media mohla FIA získat podíl s ohledem na 1 % ve výši až 33 milionů liber. Bývalý prezident FIA Max Mosley usuzuje, že jde o rozpor s dohodou uzavřenou ještě pod jeho vedením.
Šestasedmdesátiletý Londýňan podpořil tvrzení Annelises Dodds, že FIA v roce 2001 schválila omezující kroky týkající se regulace v oblasti sportu a rovněž se měla vzdát jakéhokoli komerčního zapojení.
"Z mého hlediska jde opravdu o porušení dohody s Evropskou komisí. Dohoda zněla, že FIA nebude mít žádnou komerční účast. Když jsem se na tuto problematiku později dotazoval, poprvé v roce 2013, bylo mi sděleno, že jde o »de minimis«, tedy nedůležitou záležitost, která nebude mít žádný vliv na vedení, protože jde o pouhé procento, což je vlastně zanedbatelná položka. Lze namítnout, že jde o komerční zapojení, které může teoreticky produkovat více peněz než je obrat organizací mimo »de minimis«. Mohu se na to dívat i tak, že jedno procento není mnoho a není potřeba žádná kontrola. Ale to není skutečný problém. Především tu jde o motivaci. Pokud někdo přijde s projektem Formula Gold a bude chtít konkurovat Formuli 1, měla by motivace vyznít k upřednostnění F1," podotýká Mosley.
Pokud se záležitostí Evropská komise pro hospodářskou soutěž začne zabývat, mohlo by to přinést určité potíže. "Pokud se Komise rozhodne jednat, může dojít k situaci, kdy řekne: »moment, máte s námi dohodu, kterou jste porušili, to není možné, musíte se onoho procenta zbavit, přenechte ho komukkoliv«. Může k tomu dojít. Míč je na jejich straně. Smlouva je uzavřena s nimi, mohou ji prosadit, ale také nemusejí. Ostatně FIA by si měla celou záležitost s Komisí vyjasnit," pokračuje Mosley.
Bývalý majitel značky March ovšem bagatelizuje poznámky, že schválení transakce mezi F1 Group a Liberty Media může být ze strany FIA střetem zájmů, navzdory zmíněnému finančnímu podílu.
"Není důvod si myslet, že jde o střet zájmů. Upozorňuje se na to, protože budou muset učinit určité rozhodnutí, mohl by to být problém, na druhou stranu jde vlastně o akademické rozhodnutí, protože si nemyslím, že by někdo mohl říci, že Liberty Media je nesprávným řešením nebo že by neplnila závazky k FOM. Nemají žádný důvod nesouhlasit," dodává Mosley.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.