Úřad EU pro hospodářskou soutěž už se Formulí 1 zaobíral, stačí si připomenout stížnosti týmů Force India a Sauber v loňském roce. Teď se však ocitáme na podstatně vyšší úrovni, protože ve hře je samotná Automobilová federace.
Britská poslankyně Evropského parlamentu Anneliese Dodds upozornila evropskou komisařku pro hospodářskou soutěž v Evropské komisi Margrethe Vestager, že prodejem F1 Group společnosti Liberty Media mohla FIA získat podíl s ohledem na 1 % ve výši až 33 milionů liber. Bývalý prezident FIA Max Mosley usuzuje, že jde o rozpor s dohodou uzavřenou ještě pod jeho vedením.
Šestasedmdesátiletý Londýňan podpořil tvrzení Annelises Dodds, že FIA v roce 2001 schválila omezující kroky týkající se regulace v oblasti sportu a rovněž se měla vzdát jakéhokoli komerčního zapojení.
"Z mého hlediska jde opravdu o porušení dohody s Evropskou komisí. Dohoda zněla, že FIA nebude mít žádnou komerční účast. Když jsem se na tuto problematiku později dotazoval, poprvé v roce 2013, bylo mi sděleno, že jde o »de minimis«, tedy nedůležitou záležitost, která nebude mít žádný vliv na vedení, protože jde o pouhé procento, což je vlastně zanedbatelná položka. Lze namítnout, že jde o komerční zapojení, které může teoreticky produkovat více peněz než je obrat organizací mimo »de minimis«. Mohu se na to dívat i tak, že jedno procento není mnoho a není potřeba žádná kontrola. Ale to není skutečný problém. Především tu jde o motivaci. Pokud někdo přijde s projektem Formula Gold a bude chtít konkurovat Formuli 1, měla by motivace vyznít k upřednostnění F1," podotýká Mosley.
Pokud se záležitostí Evropská komise pro hospodářskou soutěž začne zabývat, mohlo by to přinést určité potíže. "Pokud se Komise rozhodne jednat, může dojít k situaci, kdy řekne: »moment, máte s námi dohodu, kterou jste porušili, to není možné, musíte se onoho procenta zbavit, přenechte ho komukkoliv«. Může k tomu dojít. Míč je na jejich straně. Smlouva je uzavřena s nimi, mohou ji prosadit, ale také nemusejí. Ostatně FIA by si měla celou záležitost s Komisí vyjasnit," pokračuje Mosley.
Bývalý majitel značky March ovšem bagatelizuje poznámky, že schválení transakce mezi F1 Group a Liberty Media může být ze strany FIA střetem zájmů, navzdory zmíněnému finančnímu podílu.
"Není důvod si myslet, že jde o střet zájmů. Upozorňuje se na to, protože budou muset učinit určité rozhodnutí, mohl by to být problém, na druhou stranu jde vlastně o akademické rozhodnutí, protože si nemyslím, že by někdo mohl říci, že Liberty Media je nesprávným řešením nebo že by neplnila závazky k FOM. Nemají žádný důvod nesouhlasit," dodává Mosley.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.