Úřad EU pro hospodářskou soutěž už se Formulí 1 zaobíral, stačí si připomenout stížnosti týmů Force India a Sauber v loňském roce. Teď se však ocitáme na podstatně vyšší úrovni, protože ve hře je samotná Automobilová federace.
Britská poslankyně Evropského parlamentu Anneliese Dodds upozornila evropskou komisařku pro hospodářskou soutěž v Evropské komisi Margrethe Vestager, že prodejem F1 Group společnosti Liberty Media mohla FIA získat podíl s ohledem na 1 % ve výši až 33 milionů liber. Bývalý prezident FIA Max Mosley usuzuje, že jde o rozpor s dohodou uzavřenou ještě pod jeho vedením.
Šestasedmdesátiletý Londýňan podpořil tvrzení Annelises Dodds, že FIA v roce 2001 schválila omezující kroky týkající se regulace v oblasti sportu a rovněž se měla vzdát jakéhokoli komerčního zapojení.
"Z mého hlediska jde opravdu o porušení dohody s Evropskou komisí. Dohoda zněla, že FIA nebude mít žádnou komerční účast. Když jsem se na tuto problematiku později dotazoval, poprvé v roce 2013, bylo mi sděleno, že jde o »de minimis«, tedy nedůležitou záležitost, která nebude mít žádný vliv na vedení, protože jde o pouhé procento, což je vlastně zanedbatelná položka. Lze namítnout, že jde o komerční zapojení, které může teoreticky produkovat více peněz než je obrat organizací mimo »de minimis«. Mohu se na to dívat i tak, že jedno procento není mnoho a není potřeba žádná kontrola. Ale to není skutečný problém. Především tu jde o motivaci. Pokud někdo přijde s projektem Formula Gold a bude chtít konkurovat Formuli 1, měla by motivace vyznít k upřednostnění F1," podotýká Mosley.
Pokud se záležitostí Evropská komise pro hospodářskou soutěž začne zabývat, mohlo by to přinést určité potíže. "Pokud se Komise rozhodne jednat, může dojít k situaci, kdy řekne: »moment, máte s námi dohodu, kterou jste porušili, to není možné, musíte se onoho procenta zbavit, přenechte ho komukkoliv«. Může k tomu dojít. Míč je na jejich straně. Smlouva je uzavřena s nimi, mohou ji prosadit, ale také nemusejí. Ostatně FIA by si měla celou záležitost s Komisí vyjasnit," pokračuje Mosley.
Bývalý majitel značky March ovšem bagatelizuje poznámky, že schválení transakce mezi F1 Group a Liberty Media může být ze strany FIA střetem zájmů, navzdory zmíněnému finančnímu podílu.
"Není důvod si myslet, že jde o střet zájmů. Upozorňuje se na to, protože budou muset učinit určité rozhodnutí, mohl by to být problém, na druhou stranu jde vlastně o akademické rozhodnutí, protože si nemyslím, že by někdo mohl říci, že Liberty Media je nesprávným řešením nebo že by neplnila závazky k FOM. Nemají žádný důvod nesouhlasit," dodává Mosley.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.