Nový šéf skupiny Skupiny Formule 1 (Formula One Group) Chase Carey věří, že odkoupení královské disciplíny motorsportu společností Liberty Media za 8 miliard dolarů (192 mld. Kč) povede k takovému růstu a rozvoji, který se bude týmům i fanouškům zamlouvat.
Nový šéf to uvedl krátce po oznámení, že americký mediální gigant odkoupí 100 % akcií Delta Topco (mateřská společnost F1) před koncem první čtvrtiny roku 2017. V plánu má pozvednout toto odvětví motorsportu "na další úroveň."
Carey pomáhal zakládat televizní kanál US Fox Sports, když byl v roce 1994 jeho výkonným ředitelem, v poslední době působil jako vícepředseda společnosti 21st Century Fox. V brzké době se ujme role předsedy Skupiny Formule 1, v níž bude pracovat po boku Bernieho Ecclestonea.
"Jsem velmi nadšený z toho, že se přidám k tomuto týmu, a potenciálem, který je před námi. F1 je očividně ohromně úspěšná, zejména díky Berniemu Ecclestoneovi, který toto odvětví vede po desetiletí. Těším se na spolupráci s ním. Oba souhlasíme s tím, že existuje příležitost pro budování tohoto byznysu a jeho povznesení na další úroveň," říká Carey.
"Co tedy vnímáme jako příležitost? Příležitost představuje růst a rozvoj tohoto sportu pro dobro fanoušků, týmů, partnerů a našich akcionářů tím, že rozšíříme propagaci a marketing Formule 1 jako sportu a značky," pokračuje nový šéf F1, který chce umožnit týmům, aby se podílely na investicích do odvětví, v němž působí.
"Vylepšíme distribuci obsahu, obzvlášť digitálního - ten v současnosti tvoří velmi malé procento příjmů. Rozvineme kalendář závodů. Zavedeme širší škálu komerčních partnerství včetně sponzoringu. Využijeme zkušenosti Liberty z živých podniků a digitální monetizace, abychom naše podniky byly ještě větší než dřív," hlásá Carey.
Společnost Liberty Media vlastní podnikatel John Malone, jež má ve svém portfoliu širokou škálu značek hromadných sdělovacích prostředků včetně Sirius Satellite Radio či fotbalového týmu Atlanta Braves.
Podle Careyho představuje Formule 1 pro Liberty Media "neuvěřitelně nízkorizikový" obchodní model vzhledem k nasmlouvaným příjmům ve výši 9,3 miliard dolarů (224 mld. Kč) díky dlouhodobým kontraktům, které sahají až do roku 2026. Největší náklady F1 tvoří platby týmům, které se mění dle zisků a příjmů tohoto sportu.
"Na F1 nás obzvlášť lákají rozličné druhy příjmů a nízkorizikové obchodní modely. Příjmy se v podstatě skládají ze tří základních skupin: z pořádání závodů, z vysílání a reklamy a ze sponzoringu. Každá z nich má pro nadcházející období významný růstový potenciál.
Formule 1 je klíčovým hráčem na vysoce rostoucím trhu s právy na živé, prémiové sporty. Roste poptávka ze strany vysílacích společností, zadavatelů reklamy a sponzorů, kteří chtějí získat přístup k davům globálních diváků F1 a k atraktivní demografii," vysvětluje Carey.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.