MONZA - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti během kvalifikace na Velkou cenu Itálie a co bližšího z toho můžeme odvodit? Kolik jim zůstalo pneumatik pro závod a jaké strategie v něm můžeme očekávat?
Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 340 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení téměř 6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno.
Za ní začíná druhý techničtější sektor. Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.
Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji vyasfaltována, což např. podle Jensona Buttona vede k tomu, že do ní najíždí rychleji.
Více se o technických výzvách okruhu v Monze včetně množství rekuperované energie přes MGU-K a MGU-H můžete dočíst v obšírném představení zde.
Kvůli výpadku telemetrie dnes nemáme data z vozů Toro Rosso, proto Daniila Kvjata ani Carlose Sainze v tabulkách nenajdete, za což se nám FOM (Formula One Management) omluvila, my se tímto samozřejmě omlouváme i vám.
Hamilton dnes dosáhl svého 56. pole-position, v Itálii již páté, čímž vyrovnal zápis Juana Manuela Fangia či Ayrtona Senny. Předvedl skvělý výkon a svého týmového kolegu Rosberga zničil téměř půlsekundovým rozdílem, když si připsal nejrychlejší čas ve všech třech sektorech.
Video: Nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona v kvalifikaci (zdroj: Formula1.com)
"Zkrátka jsem nebyl dostatečně rychlý," uznal po kvalifikace zklamaně Rosberg. Čím to bylo? "Problémem bylo to, že odjel svou nejlepší kvalifikaci, jakou si za dlouhou dobu vybavuji."
V prvním sektoru byl úřadujícímu mistrovi světa nejblíže Bottas, jenž dnes zajel jedno ze svých nejlepších kvalifikačních kol, v dalších dvou pak hned za Hamiltonem skončil Rosberg. Oba piloti Ferrari udělali při posledních jízdách drobné chyby (Vettel např. pozdě na plynu v Parabolice). Williamsy dnes potvrdily, že jsou v Monze třetím nejrychlejším týmem, Force India je překvapená tím, že je až pátá.
Lídr šampionátu Hamilton dnešním výkonem (1:21,135 min) překonal své loňské maximum z Q3 (1:23,383 min) o 2,248 s, což potvrzuje přibližně 1,8sekundové zrychlení letošních vozů (kolem 0,4 s dělá nově přivezená super-měkká směs).
Ideální kolo nedal dnes v Q3 dohromady nikdo, nejblíže tomu byl Hülkenberg, jenž by si v tomto případě polepšil o 3 setiny. Největší potenciál promrhal Rosberg (0,096 s), na Hamiltona by mu to vzhledem k velkému rozdílu mezi nimi ale stejně nestačilo. Všichni piloti předváděl vyrovnané výkony bez větších výkyvů.
Prvních pět míst při měření maximálních rychlostí obsadily vozy poháněné Mercedesy - Massa s Williamsem dokonce 357,6 km/h (loni 354,6 km/h Pérez), druhé nejrychlejší jsou Force Indie, jejíž vozy dělilo na speed trapu jen 0,1 km/h.
Alonso je překvapivě šestý - to však neukazuje na nějaký obrovský skok Hondy, ta stále hodně ztrácí - pomohl mu však Hamilton, za něhož se Španěl zavěsil na rovince v Q3. Podobný kousek hned o kolo později předvedl Button následující Hülkenberga.
Vettel s Ferrari, které před Monzou svou pohonnou jednotku vylepšilo o své tři poslední žetony, potvrdil, že jsou stále před Renaultem. Jel sice jen o 0,1 km/h rychleji než Magnussen s Renaultem, tomu však na rovince poskytl kvalitní stín Hamilton v Q1.
Pneumatiky a strategieTeploty zůstávaly během kvalifikace v "Chrámu rychlosti" vysoké (vzduch 31 °C, asfalt °C). V minulosti týmy volily obvykle jednu strategií, nasazení super-měkké směsi k předchozí měkké a středně-tvrdé by ale mohlo zítra věci změnit - někteří piloti by mohli inklinovat spíše ke dvěma zastávkám.
Mercedesy jako jediné postoupily do Q3 na měkkých pneumatikách, proto budou mít v Top10 výhodu startu na trvanlivější směsi a větší prostor při volbě strategie. Hamilton si tu svou trochu probrzdil v první šikaně, to podle něj ale nebude problém. Jako výhodnější se jeví ta jednozastávková s přezutím z měkké na středně-tvrdou v 26. kole.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.
Oscar Piastri skvěle odstartoval do proměnlivé Velké ceny Belgie a dravým manévrem překonal Landa Norrise, čímž znovu získal převahu v týmovém souboji o titul a zajistil si výhru v belgickém Spa-Francorchamps.
Velká cena Belgie F2 ve Spa přinesla nečekaný zvrat, když byli oba původní vítězové hlavního závodu penalizováni za technická pochybení. Vítězství tak připadlo Romanu Staňkovi, který slaví svůj první triumf v hlavním závodě Formule 2.
Helmut Marko věří, že Max Verstappen stále může získat titul mistra světa pro rok 2025. Samotný jezdec ale zůstává skeptický a optimismu se brání.