BAKU - ZASTÁVKY V BOXECH A PNEUMATIKOVÉ STRATEGIE; Jak rychle pracovaly týmy v boxech během Velké ceny Evropy 2016 a jaké strategie naordinovaly svým pilotům?
Williams je letos při práci v boxech bezchybný, v Baku se navíc prezentoval bleskovou zastávkou, když Massu v 7. kole přezul za 1,92 sekundy!
Žel nejsem čas schopen změřit na tisíciny, proto si netroufám tvrdit, zda došlo k překonání světového rekordu Red Bullu z roku 2013 v Austinu, kde mu bylo oficiálně naměřeno 1,923 s. Počkám si na oficiální potvrzení, o této zastávce ještě každopádně uslyšíte.
In-car data confirms @MassaFelipe19's pitstop as 1.89s! Think that makes us the fastest pit crew in the word!?! #F1 pic.twitter.com/PsfE1FrY9n
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 22, 2016Aktualizace (15:05 hod, 22. 6. 2016): To, co jsem naznačoval v neděli, se potrzuje - Williams po závodě dodatečně analyzoval svou zastávku, podle jejich měření trvala 1,89 s, čímž stanovili nový rekord Formule 1.
Také druhá zastávka Brazilce byla velmi rychlá - 2,2 s, totéž platí o Bottasově odbavení v 19. kole (2,1 s). Stáji z Grove patří za letošní výkony mechaniků obrovská pochvala.
Za zmínku stojí také Red Bull, jenž Ricciarda zdržel V 6. kole 2,1 s a v 22. kole 2,6 sekundy, nebo Mercedes, který Rosberga přezul za 2,4 s a Hamiltona za 2,5 sekundy.
Většina pilotů do závodu startovala na super-měkkých pneumatikách, pouze Ericsson, Hülkenberg a Wehrlein pro začátek zvolili pneumatiky měkké.
Včera jsme v analýze sektorů za nejlepší strategii označili přezutí ze super-měkké na měkkou v 22. kole, což potvrdil Rosberg, jenž do boxů zamířil o jedno kolo dříve.
Během velké ceny jsme se setkali s několika překvapeními: teplotou dráhy nad 50 °C s velmi nízkým poklesem a absencí safety caru. Fyzické opotřebení gum bylo celkem vysoké, degradace však byla nízká.
Strategie byly pestré - viz Wehrlein vs. Magnussen, velmi dlouhé stinty na super-měkkých nebo měkkých pneumatikách či využití všech tří druhů (Red Bully).
Nejdelší stint na super-měkkých pneumatikách předvedl Hülkenberg (31 kol), na měkkých Harjanto (48 kol, tj. 97 % závodu) a na středně-tvrdých Verstappen (31 kol).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.