MONAKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme usuzovat o jejich rychlosti? Jaké strategie přicházejí zítra v úvahu?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí, jak dnes několikrát předvedl Nico Rosberg, a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.
Ricciardo se stal senzačním vítězem kvalifikace po vítězném závodu Red Bullu v Barceloně. Jeho čas (1:13,622 min) byl o téměř sekundu a půl rychlejší než loňský čas pole position (1:15,098 min). Od roku 2014 po zavedení nových hybridních turbomotorů jde teprve o třetí sobotní porážku Mercedesu. Australan na ně ztrácel pouze v prvním sektoru, ve druhém a třetím byl ale jasně nejrychlejší.
V Q3 poskládal své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v této části podařilo jen Rosbergovi a Hülkenbergovi. Nejvíce toho promrhal devátý Kvjat, který jinak mohl pomýšlet na šestou příčku před svým týmovým kolegou Kvjatem. Hamiltona zlobil tlak paliva v Q3, nakonec ale dosáhl třetího nejlepšího času. Jak je vidno ze součtu sektorů, svého týmového kolegu mohl zdolat - ten kvůli stejnému problému musel své ostré kolo v poslední části zahájit později.
Ferrari zpočátku vypadalo dobře, s postupem času se ale nedokázalo zlepšovat jako ostatní soupeři, a proto bude viditelně zklamaný Vettel startoval až ze 4. místa - podle něj dnes měli na vítězství - Räikkönen po výměně převodovky a penalizaci dokonce až z 11. Největší manko Scuderia nabírala v prvním sektoru, kde byla o více než 4 desetiny sekundy pomalejší než Mercedes
Maximální rychlosti na rovince jasně svědčí o nadvládě motoru Mercedes, který obsadil všech osm prvních míst. Wehrlein se s ním za tunelem řítil 297,9 km/h, Ricciardo s novým motorem Renault byl o 4,4 km/h pomalejší, Grosjean s aktuální specifikací Ferrari zaostával o 5,5 km/h.
Honda ztrácela 7,2 km/h Palmer se starším Renaultem 8,1 km/h a Kvjat s loňským Ferrari už 12,5 km/h. Deficit jeho motoru ale nebyl tak velký, Toro Rosso dnes volilo relativní vyšší přítlak než soupeři.
Chtěl bych zde poukázat na rychlosti z konce 2. sektoru - ty leccos napovídají o aerodynamice a přítlaku vozů, protože se nachází těsně za zatáčkou. Z toho například vidíte, že i když jsou Manory velmi rychlé na rovinkách, tak v zatáčkách masívně ztrácejí.
Pneumatiky a strategieUltra-měkká směs se dnes prokázala být o půl sekundy rychlejší než super-měkká, na které Ricciardo chytře postoupil z Q2 do Q3. Bude na ní startovat i do závodu, díky tomu může natáhnout svůj první stint a v závěru sprintovat na rychlejších, měkčích pneumatikách. Měkké pneumatiky v kvalifikaci nikdo nenasadil.
Monako bude i zítra jednozastávkovým závodem. Po zavedení letošní novinky - ultra-měkké směsi - však nyní bude rychlejší dvouzastávková strategie. Jenže teorie a praxe se často dost liší - týmy budou kvůli nemožnosti předjíždět preferovat spíše první variantu. Opotřebení a degradace byly nízké i na ultra-měkké směsi, týmy se s přibývajícím počtem kol navíc stále učí, jak k ní být ještě šetrnější.
Nejrychlejší je tedy dvouzastávková strategie se startem na ultra-měkkých pneumatikách, přezutím opět na ultra-měkké v 14. kole a pak na měkké v 28. kole. Optimální jednozastávková strategie vypadá takto: start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 18. kole.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.