MONAKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme usuzovat o jejich rychlosti? Jaké strategie přicházejí zítra v úvahu?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí, jak dnes několikrát předvedl Nico Rosberg, a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.
Ricciardo se stal senzačním vítězem kvalifikace po vítězném závodu Red Bullu v Barceloně. Jeho čas (1:13,622 min) byl o téměř sekundu a půl rychlejší než loňský čas pole position (1:15,098 min). Od roku 2014 po zavedení nových hybridních turbomotorů jde teprve o třetí sobotní porážku Mercedesu. Australan na ně ztrácel pouze v prvním sektoru, ve druhém a třetím byl ale jasně nejrychlejší.
V Q3 poskládal své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v této části podařilo jen Rosbergovi a Hülkenbergovi. Nejvíce toho promrhal devátý Kvjat, který jinak mohl pomýšlet na šestou příčku před svým týmovým kolegou Kvjatem. Hamiltona zlobil tlak paliva v Q3, nakonec ale dosáhl třetího nejlepšího času. Jak je vidno ze součtu sektorů, svého týmového kolegu mohl zdolat - ten kvůli stejnému problému musel své ostré kolo v poslední části zahájit později.
Ferrari zpočátku vypadalo dobře, s postupem času se ale nedokázalo zlepšovat jako ostatní soupeři, a proto bude viditelně zklamaný Vettel startoval až ze 4. místa - podle něj dnes měli na vítězství - Räikkönen po výměně převodovky a penalizaci dokonce až z 11. Největší manko Scuderia nabírala v prvním sektoru, kde byla o více než 4 desetiny sekundy pomalejší než Mercedes
Maximální rychlosti na rovince jasně svědčí o nadvládě motoru Mercedes, který obsadil všech osm prvních míst. Wehrlein se s ním za tunelem řítil 297,9 km/h, Ricciardo s novým motorem Renault byl o 4,4 km/h pomalejší, Grosjean s aktuální specifikací Ferrari zaostával o 5,5 km/h.
Honda ztrácela 7,2 km/h Palmer se starším Renaultem 8,1 km/h a Kvjat s loňským Ferrari už 12,5 km/h. Deficit jeho motoru ale nebyl tak velký, Toro Rosso dnes volilo relativní vyšší přítlak než soupeři.
Chtěl bych zde poukázat na rychlosti z konce 2. sektoru - ty leccos napovídají o aerodynamice a přítlaku vozů, protože se nachází těsně za zatáčkou. Z toho například vidíte, že i když jsou Manory velmi rychlé na rovinkách, tak v zatáčkách masívně ztrácejí.
Pneumatiky a strategieUltra-měkká směs se dnes prokázala být o půl sekundy rychlejší než super-měkká, na které Ricciardo chytře postoupil z Q2 do Q3. Bude na ní startovat i do závodu, díky tomu může natáhnout svůj první stint a v závěru sprintovat na rychlejších, měkčích pneumatikách. Měkké pneumatiky v kvalifikaci nikdo nenasadil.
Monako bude i zítra jednozastávkovým závodem. Po zavedení letošní novinky - ultra-měkké směsi - však nyní bude rychlejší dvouzastávková strategie. Jenže teorie a praxe se často dost liší - týmy budou kvůli nemožnosti předjíždět preferovat spíše první variantu. Opotřebení a degradace byly nízké i na ultra-měkké směsi, týmy se s přibývajícím počtem kol navíc stále učí, jak k ní být ještě šetrnější.
Nejrychlejší je tedy dvouzastávková strategie se startem na ultra-měkkých pneumatikách, přezutím opět na ultra-měkké v 14. kole a pak na měkké v 28. kole. Optimální jednozastávková strategie vypadá takto: start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 18. kole.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.
Kimi Antonelli poskytl aktuální informace o své pozici v Mercedesu. To přichází v době, kdy sílí spekulace o možném příchodu Maxe Verstappena k týmu.
Helmut Marko razantně popřel spekulace o tom, že by Max Verstappen byl blízko podpisu s Mercedesem. Podle něj smlouvu nepodepsal a ani nemůže.
George Russell zatím nemá smlouvu pro sezonu 2026, což otevírá prostor spekulacím o jeho budoucnosti. Mercedes i sám jezdec možná vyčkávají na vývoj situace na přestupovém trhu.
Lewis Hamilton rozbouřil domácí tribuny už během prvního pátečního tréninku, když zajel nejrychlejší čas a jasně naznačil, že na Silverstonu hodlá hrát hlavní roli. V britském souboji s Landem Norrisem měl zatím navrch a fanoušci na okruhu tak dostali první důvod k naději na silný víkend domácích jezdců.
Carlos Sainz varoval Mercedes i George Russella v souvislosti s možným příchodem Maxe Verstappena. Naznačil, že taková změna by mohla zásadně narušit týmovou rovnováhu.
McLaren dorazil na britskou Grand Prix s novou podlahou a přepracovanými zadními brzdovými kanálky. Tato technická vylepšení mají týmu pomoci udržet si náskok v šampionátu jezdců i konstruktérů.
Lewis Hamilton přiznal, že si s Ferrari promluvil o strategii v Rakousku, kde dostal stejnou jako Charles Leclerc. Nechce, aby situace dospěla do bodu, kdy by musel ignorovat týmové pokyny.
McLaren si vybudoval výrazný náskok před konkurencí, ale na dalším vývoji monopostu MCL39 nehodlá polevit. Tým dál usiluje o zlepšení výkonu i v probíhající sezóně.
Lewis Hamilton uvedl, že by ho zajímalo, co se stane, pokud Max Verstappen opustí Red Bull. Reagoval tak na rostoucí spekulace o nejisté budoucnosti nizozemského šampiona v týmu.
Fernando Alonso se s nadsázkou vyhnul poskytování rad Maxu Verstappenovi ohledně jeho možného přestupu k Mercedesu. Španělský veterán žertoval, že své názory by sdílel pouze „za obrovskou sumu peněz,“ čímž odlehčil spekulace a ukázal svůj typický smysl pro humor.