MONAKO - NEJLEPŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jak si piloti vedli v jednotlivých sektorech během kvalifikace a co z toho můžeme usuzovat o jejich rychlosti? Jaké strategie přicházejí zítra v úvahu?
První sektor začíná velice záludnou a úzkou zatáčkou Ste. Devote, do níž se obtížně brzdí, jak dnes několikrát předvedl Nico Rosberg, a která je náročná na správný průjezd. Po klikatícím se stoupání do kopce piloti projíždějí středně rychlým úsekem kolem kasina a po vyhnutí se hrbolu v levé straně trati začíná před brzděním do Mirabeau druhý sektor.
Na jeho začátku se nachází nejpomalejší místo - vlásenka Faremont Hill (44 km/h, otáčky motorů padají k 4500 ot/min). Po projetí dvou pomalých pravotočivých zatáček následuje nejdelší úsek na plný plyn vedoucí tunelem. 175 metrů před šikanou 10/11 s nejtvrdším brzděním se nachází speed trap - místo měření maximálních rychlostí. Končí zatáčkou Tabac, která dnes byla přesunuta o 2,5 blíže k moři, proto je o něco pomalejší (což je ale kompenzováno rovnějším místem dále).
Třetí sektor začíná za první ze středně rychlých levotočivých zatáček před rychlou šikanou 13/14, kde je nádherné pozorovat monoposty na limitu prudce měnící směr, řítící se podél svodidel. V závěru přichází série pomalých zatáček: šikana 15/16 a dvě pravotočivé kolem kavárny Rascasse a nájezd na cílovou rovinku.
Více o technických výzvách městského okruhu v Monaku najdete zde.
Ricciardo se stal senzačním vítězem kvalifikace po vítězném závodu Red Bullu v Barceloně. Jeho čas (1:13,622 min) byl o téměř sekundu a půl rychlejší než loňský čas pole position (1:15,098 min). Od roku 2014 po zavedení nových hybridních turbomotorů jde teprve o třetí sobotní porážku Mercedesu. Australan na ně ztrácel pouze v prvním sektoru, ve druhém a třetím byl ale jasně nejrychlejší.
V Q3 poskládal své nejlepší sektory do jednoho kola, což se v této části podařilo jen Rosbergovi a Hülkenbergovi. Nejvíce toho promrhal devátý Kvjat, který jinak mohl pomýšlet na šestou příčku před svým týmovým kolegou Kvjatem. Hamiltona zlobil tlak paliva v Q3, nakonec ale dosáhl třetího nejlepšího času. Jak je vidno ze součtu sektorů, svého týmového kolegu mohl zdolat - ten kvůli stejnému problému musel své ostré kolo v poslední části zahájit později.
Ferrari zpočátku vypadalo dobře, s postupem času se ale nedokázalo zlepšovat jako ostatní soupeři, a proto bude viditelně zklamaný Vettel startoval až ze 4. místa - podle něj dnes měli na vítězství - Räikkönen po výměně převodovky a penalizaci dokonce až z 11. Největší manko Scuderia nabírala v prvním sektoru, kde byla o více než 4 desetiny sekundy pomalejší než Mercedes
Maximální rychlosti na rovince jasně svědčí o nadvládě motoru Mercedes, který obsadil všech osm prvních míst. Wehrlein se s ním za tunelem řítil 297,9 km/h, Ricciardo s novým motorem Renault byl o 4,4 km/h pomalejší, Grosjean s aktuální specifikací Ferrari zaostával o 5,5 km/h.
Honda ztrácela 7,2 km/h Palmer se starším Renaultem 8,1 km/h a Kvjat s loňským Ferrari už 12,5 km/h. Deficit jeho motoru ale nebyl tak velký, Toro Rosso dnes volilo relativní vyšší přítlak než soupeři.
Chtěl bych zde poukázat na rychlosti z konce 2. sektoru - ty leccos napovídají o aerodynamice a přítlaku vozů, protože se nachází těsně za zatáčkou. Z toho například vidíte, že i když jsou Manory velmi rychlé na rovinkách, tak v zatáčkách masívně ztrácejí.
Pneumatiky a strategieUltra-měkká směs se dnes prokázala být o půl sekundy rychlejší než super-měkká, na které Ricciardo chytře postoupil z Q2 do Q3. Bude na ní startovat i do závodu, díky tomu může natáhnout svůj první stint a v závěru sprintovat na rychlejších, měkčích pneumatikách. Měkké pneumatiky v kvalifikaci nikdo nenasadil.
Monako bude i zítra jednozastávkovým závodem. Po zavedení letošní novinky - ultra-měkké směsi - však nyní bude rychlejší dvouzastávková strategie. Jenže teorie a praxe se často dost liší - týmy budou kvůli nemožnosti předjíždět preferovat spíše první variantu. Opotřebení a degradace byly nízké i na ultra-měkké směsi, týmy se s přibývajícím počtem kol navíc stále učí, jak k ní být ještě šetrnější.
Nejrychlejší je tedy dvouzastávková strategie se startem na ultra-měkkých pneumatikách, přezutím opět na ultra-měkké v 14. kole a pak na měkké v 28. kole. Optimální jednozastávková strategie vypadá takto: start na ultra-měkkých pneumatikách s přezutím na měkké v 18. kole.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.