Po prvních dvou závodech sezóny 2016 stále nevíme, jak velkou hrozbu pro Mercedes představuje Ferrari, které během zimy dosáhlo dalšího velkého pokroku a které chce letos útočit na titul.
Sebastian Vettel v Austrálii dlouho vedl a vypadalo to, že by mohl vyhrát, než došlo na přerušení a podivnou volbu pneumatik u Mercedesu. V Bahrajnu to po třetím tréninku vypadalo, že by se Ferrari mohlo Stříbrným šípům vyrovnat. V kvalifikaci to také bylo vyrovnané, než v Q3 najednou Hamilton s Rosbergem předvedli o půl sekundy rychlejší časy.
Zajímavé je, že ani Ferrari, ani Mercedes, si nebyli úplně jistí tím, proč k tomu došlo. Obvykle se uvádí, že lídr šampionátu má agresivnější módy motoru, podle Hamiltona ale žádné nastavení na voze či motoru před Q3 neměnili. Z nečekaného rozdílu podezříval klesající teploty asfaltu po západu slunce.
Závod v BahrajnuNeděle přinesla několik poznatků. Räikkönen pokazil start, a než se dostal zpět na druhou pozici, tak už ztrácel 11,816 s, což se do prvních zastávek prohloubilo na 14,247 s. Po druhých a třetích zastávkách ale Ferrari náskok stáhlo na 3,806 s v 40. kole. Zdálo by se, že Scuderia byla v závodě rychlejší, to ale není tak jednoduché.
Jedním důvodem je to, že se Kimi pokaždé pokoušel o podseknutí (dřívější zastávku než přímý soupeř), díky čemuž získal vždy dvě až tři sekundy k dobru. Teoreticky tím Rosberg přišel o 6 - 9 vteřin, v boxech se navíc kvůli horším zastávkám (druhá trvala dokonce 5,1 s) zdržel o 2,722 s déle.
Dalším důvodem je to, že Nico nejen na maximum poté, co zjistil, jak to s jeho soky vypadá, a jen si hlídal svůj odstup a šetřil techniku. Potvrzuje to i Hamilton, jenž po závodě prohlásil: "Ubezpečuji vás, že Nico na to po zhruba 10 kolech netlačil."
"Vettel by Rosbergovi zatopil více než Räikkönen"Někteří by mohli cynicky namítnout, že Räikkönen je mnohem horší než Vettel, který by závod zvládl mnohem lépe a Rosbergovi by dal více zabrat, nebýt poruchy motoru ještě před startem.
Jak by to opravdu bylo, to se už nedozvíme, Kimi byl loni v Bahrajnu nicméně velmi silný - vlastně šlo o jeden z mála závodů, kdy byl dokonce rychlejší než Vettel. A jeho výkon v závodě vyzdvihl šéf Ferrari Maurizio Arrivabene, který má přístup ke všem datům - závodní tempo finského pilota označil jako "absolutně skvělý."
Mercedes: Ferrari svou skutečnou sílu ještě neukázaloVítěz Velké ceny Bahrajnu si uvědomuje, že stáj z Maranella pro ně může být letos stále velkou hrozbou: "Musíme na to tlačit. Ještě neukázali, čeho jsou schopni. Měli tolik smůly, na níž strašně moc doplatili. Ještě jsme tedy neviděli to skutečné Ferrari. Musíme si proto dávat pozor, hodně se k nám přibližují."
Zatím je tedy stále velmi brzy říci, zda Ferrari na Mercedes mít bude či je už odepsat. Za sebou máme jen dva specifické závody, nad formou italského týmu se stále vznáší otazník.
Jisté však je, že mají problémy se spolehlivostí a jejich pohonná jednotka se zdá být křehčí. Räikkönenovi v Austrálii odešlo turbo, s požárem musel zamířit do boxů a předčasně skončit, Vettelovi včera explodoval motor dříve, než závod začal. Podle Mercedesu kvůli tomu sahá Ferrari po módech využívající špičkový výkon motoru velmi šetrně, což Bahrajn potvrdil.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.