Po prvních dvou závodech sezóny 2016 stále nevíme, jak velkou hrozbu pro Mercedes představuje Ferrari, které během zimy dosáhlo dalšího velkého pokroku a které chce letos útočit na titul.
Sebastian Vettel v Austrálii dlouho vedl a vypadalo to, že by mohl vyhrát, než došlo na přerušení a podivnou volbu pneumatik u Mercedesu. V Bahrajnu to po třetím tréninku vypadalo, že by se Ferrari mohlo Stříbrným šípům vyrovnat. V kvalifikaci to také bylo vyrovnané, než v Q3 najednou Hamilton s Rosbergem předvedli o půl sekundy rychlejší časy.
Zajímavé je, že ani Ferrari, ani Mercedes, si nebyli úplně jistí tím, proč k tomu došlo. Obvykle se uvádí, že lídr šampionátu má agresivnější módy motoru, podle Hamiltona ale žádné nastavení na voze či motoru před Q3 neměnili. Z nečekaného rozdílu podezříval klesající teploty asfaltu po západu slunce.
Závod v BahrajnuNeděle přinesla několik poznatků. Räikkönen pokazil start, a než se dostal zpět na druhou pozici, tak už ztrácel 11,816 s, což se do prvních zastávek prohloubilo na 14,247 s. Po druhých a třetích zastávkách ale Ferrari náskok stáhlo na 3,806 s v 40. kole. Zdálo by se, že Scuderia byla v závodě rychlejší, to ale není tak jednoduché.
Jedním důvodem je to, že se Kimi pokaždé pokoušel o podseknutí (dřívější zastávku než přímý soupeř), díky čemuž získal vždy dvě až tři sekundy k dobru. Teoreticky tím Rosberg přišel o 6 - 9 vteřin, v boxech se navíc kvůli horším zastávkám (druhá trvala dokonce 5,1 s) zdržel o 2,722 s déle.
Dalším důvodem je to, že Nico nejen na maximum poté, co zjistil, jak to s jeho soky vypadá, a jen si hlídal svůj odstup a šetřil techniku. Potvrzuje to i Hamilton, jenž po závodě prohlásil: "Ubezpečuji vás, že Nico na to po zhruba 10 kolech netlačil."
"Vettel by Rosbergovi zatopil více než Räikkönen"Někteří by mohli cynicky namítnout, že Räikkönen je mnohem horší než Vettel, který by závod zvládl mnohem lépe a Rosbergovi by dal více zabrat, nebýt poruchy motoru ještě před startem.
Jak by to opravdu bylo, to se už nedozvíme, Kimi byl loni v Bahrajnu nicméně velmi silný - vlastně šlo o jeden z mála závodů, kdy byl dokonce rychlejší než Vettel. A jeho výkon v závodě vyzdvihl šéf Ferrari Maurizio Arrivabene, který má přístup ke všem datům - závodní tempo finského pilota označil jako "absolutně skvělý."
Mercedes: Ferrari svou skutečnou sílu ještě neukázaloVítěz Velké ceny Bahrajnu si uvědomuje, že stáj z Maranella pro ně může být letos stále velkou hrozbou: "Musíme na to tlačit. Ještě neukázali, čeho jsou schopni. Měli tolik smůly, na níž strašně moc doplatili. Ještě jsme tedy neviděli to skutečné Ferrari. Musíme si proto dávat pozor, hodně se k nám přibližují."
Zatím je tedy stále velmi brzy říci, zda Ferrari na Mercedes mít bude či je už odepsat. Za sebou máme jen dva specifické závody, nad formou italského týmu se stále vznáší otazník.
Jisté však je, že mají problémy se spolehlivostí a jejich pohonná jednotka se zdá být křehčí. Räikkönenovi v Austrálii odešlo turbo, s požárem musel zamířit do boxů a předčasně skončit, Vettelovi včera explodoval motor dříve, než závod začal. Podle Mercedesu kvůli tomu sahá Ferrari po módech využívající špičkový výkon motoru velmi šetrně, což Bahrajn potvrdil.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.