Ve spolupráci s Mercedesem jsme připravili odpovědi na časté otázky, které se týkají nominací pneumatik pro závody v sezóně 2016. Na rozdíl od minulého ročníku Pirelli nabízí tři místo dvou směsí, což vede k většímu počtu předjížděcích manévrů, většímu rozsahu použitelných strategií i k rychlejším časům na kolo.
Proč třetí dostupná směs pneumatik vede k větší rozmanitosti strategií?Jde o jednoduchou matematiku. Když si vyberete tři čísla, pak je množství různých kombinací, jak můžou být uspořádána, znatelně vyšší než v případě výběru ze dvou. Když má každý tým k dispozici pro závodní víkend tři směsi pneumatik, je to podobné - otevírá to další dvě či tři reálné strategické možnosti.
Měla dostupnost třetí směsi pneumatik vliv na závod v Melbourne?Ve Velké ceně Austrálie 2015 byl každý pilot veden k tomu, aby ji odjel pouze na jednu zastávku - po startu ně měkké a finiši na středně-tvrdé směsi. A kdyby stejné volby byly dostupné v roce 2016, pak by zřejmě udělali totéž.
Rozdíl letos spočíval v tom, že týmy ve svém rozsahu mohly vybírat ze dvou nebo ze tří strategií, které potenciálně konvergovaly v jedno zhruba stejné řešení na konci závodu, což vedlo k zajímavé a nepředvídatelné směsici jedno- a dvouzastávkových strategií. I bez červených vlajek by šlo o velmi zábavný závod.
Jaký to mělo dopad na závodění?V Melbourne jsme se dočkali více předjíždění než v předchozích letech - 40 manévrů ve srovnání s 13 v roce 2015 - a to z nemalé části připadá na vrub novým pravidlům pro pneumatiky. Na ostatních okruzích, kde se předjíždí obtížně - například v Barceloně, v Monaku, v Budapešti či v Singapuru - bude pozice na dráze teoreticky opět méně významným faktorem. Rozdíly mezi pneumatikami mohou nyní se třemi směsmi vytvářet scénáře pro předjíždění.
Byl závod v Melbourne jednorázovou záležitostí nebo tento trend bude pokračovat i na ostatních okruzích?Už teď máme příznaky toho, že více možností otevře v příštím závodě v Bahrajnu více možností a že Čína bude opět ještě více vzrušující. Povede to k závodům, kde se jedna strategie může zpočátku zdát lepší než druhá, to se však může otočit.
Jestli se rozhodne více aut pro jedno, dvě nebo tři zastávky, to není důležité. To, co vytváří variace a vzrušení je to, že náhradní strategie jsou nyní zcela platnými možnostmi vedoucími k vítězství v závodě, což vede k většímu množství předjíždění a více neznámým ke konci závodu.
Samozřejmě, že existuje hranice mezi zajímavými strategickými rozdíly a chaosem. Pokud by týmy měly svobodu volby směsí pro každý závod, pak by existovala potenciální možnost, že by někdo mohl vážně zdeformovat soutěžní pořadí. Zdá se však, že u současného konceptu došlo k nalezení toho správného vyvážení mezi vzrušením a srozumitelným závoděním.
Jak se se změnou vyrovnávají týmy?Pirelli vytvořilo škálu směsí, které vedou ke vzrušení, pokud jsou nasazeny a využity správným způsobem. Svět chce vidět týmy a jezdce, jak zkoušení odlišné věci, a tato pravidla je k tomu zmocňují. Pneumatiky jsou nyní pozitivním námětem předzávodních rozhovorů. Například rozdíl mezi výběrem pneumatik Stříbrných šípů a Ferrari přitáhl spoustu pozornosti.
Navíc díky dodávání měkčích směsí pro každý podnik už bylo z větší části dosaženo cíle zrychlení vozů. V kvalifikaci v Melbourne jsme díky tomu mohli pozorovat, jak se časy na kolo blížily rekordům. Současné vozy disponují historicky nejvyšší výkonností šasi a motoru - a to se nyní začíná projevovat v hlavních časech.
Existuje prostor pro zlepšení?Jak se čekalo, existuje pár počátečních problémů. Týmy byly například požádány o nahlášení svého výběru pneumatik pro jinou sadu pravidel, než která v současnosti v kvalifikaci platí. Ale to je jen malá stížnost.
Změna v pravidlech pro pneumatiky měla pravděpodobně větší vliv, než kterákoliv jiná v nedávné historii. Zdá se, že velká většina lidí je spíše nadšená jejím dopadem. Kéž by to dlouho vydrželo.
McLaren Racing rozšířil svůj Driver Development Programme o dvě nové talenty, Elly Stevens a Elly Häkkinen. Tým věří, že program jim poskytne zkušenosti a podporu potřebnou k dalšímu růstu v motorsportu.
Šéf McLarenu Zak Brown a bývalý šéf Red Bullu Christian Horner se v posledních letech Hornerova působení v týmu často pouštěli do ostrých slovních výměn. Jejich vzájemné přestřelky patřily k nejvýraznějším v paddocku.
Sergio Pérez přiznal, že mu čas mimo Formuli 1 pomohl získat jiný pohled na závodění. Pauza mu umožnila znovu si užít samotnou podstatu sportu.
Kimi Antonelli měl letos v Mercedesu několik slabších chvil, ale postupně sbírá cenné zkušenosti. Max Verstappen přesto vyjádřil nováčkovi jasnou podporu.
Současný prezident FIA Mohammed Ben Sulayem se ocitl v unikátní pozici před prosincovými volbami, když byl potvrzen jako jediný způsobilý kandidát. Jeho další kroky ve vedení motorsportu a plánované iniciativy nyní přitahují pozornost odborné i fanouškovské veřejnosti.
Lewis Hamilton vyjádřil nadšení nad postupem britského nováčka Olivera Bearmana, který debutuje ve Formuli 1 pod záštitou Ferrari.
Lando Norris promluvil o tom, jak se během své klíčové sezony ve Formuli 1 učí zvládat tlak i neustálou pozornost veřejnosti.
Güenther Steiner se ostře vyjádřil k veřejným komentářům prezidenta Ferrari Johna Elkanna ohledně jezdců týmu.
Yuki Tsunoda si z Interlagosu odnesl tvrdou lekci poté, co jeho kolize s Lansem Strollem vedla k dvěma desetisekundovým trestům.
Sezona 2025 vstupuje do finále a napětí v McLarenu nikdy nebylo vyšší. Oscar Piastri prochází obtížným obdobím a musí se pokusit zvrátit vývoj proti svému týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Lando Norris vede před Oscarem Piastrim o 24 bodů, ale Andrea Stella odmítá řeči o tom, že by měl titul jistý. Podle něj jsou podobné úvahy jen akademické a nic nemění na pokračujícím boji o prvenství.
Šéf týmu Audi ve Formuli 1 Mattia Binotto naznačil, že jeho jezdci si pomalu zvykají na nové podmínky pro sezonu 2026 a začínají je objevovat z nové perspektivy.