Ve spolupráci s Mercedesem jsme připravili odpovědi na časté otázky, které se týkají nominací pneumatik pro závody v sezóně 2016. Na rozdíl od minulého ročníku Pirelli nabízí tři místo dvou směsí, což vede k většímu počtu předjížděcích manévrů, většímu rozsahu použitelných strategií i k rychlejším časům na kolo.
Proč třetí dostupná směs pneumatik vede k větší rozmanitosti strategií?Jde o jednoduchou matematiku. Když si vyberete tři čísla, pak je množství různých kombinací, jak můžou být uspořádána, znatelně vyšší než v případě výběru ze dvou. Když má každý tým k dispozici pro závodní víkend tři směsi pneumatik, je to podobné - otevírá to další dvě či tři reálné strategické možnosti.
Měla dostupnost třetí směsi pneumatik vliv na závod v Melbourne?Ve Velké ceně Austrálie 2015 byl každý pilot veden k tomu, aby ji odjel pouze na jednu zastávku - po startu ně měkké a finiši na středně-tvrdé směsi. A kdyby stejné volby byly dostupné v roce 2016, pak by zřejmě udělali totéž.
Rozdíl letos spočíval v tom, že týmy ve svém rozsahu mohly vybírat ze dvou nebo ze tří strategií, které potenciálně konvergovaly v jedno zhruba stejné řešení na konci závodu, což vedlo k zajímavé a nepředvídatelné směsici jedno- a dvouzastávkových strategií. I bez červených vlajek by šlo o velmi zábavný závod.
Jaký to mělo dopad na závodění?V Melbourne jsme se dočkali více předjíždění než v předchozích letech - 40 manévrů ve srovnání s 13 v roce 2015 - a to z nemalé části připadá na vrub novým pravidlům pro pneumatiky. Na ostatních okruzích, kde se předjíždí obtížně - například v Barceloně, v Monaku, v Budapešti či v Singapuru - bude pozice na dráze teoreticky opět méně významným faktorem. Rozdíly mezi pneumatikami mohou nyní se třemi směsmi vytvářet scénáře pro předjíždění.
Byl závod v Melbourne jednorázovou záležitostí nebo tento trend bude pokračovat i na ostatních okruzích?Už teď máme příznaky toho, že více možností otevře v příštím závodě v Bahrajnu více možností a že Čína bude opět ještě více vzrušující. Povede to k závodům, kde se jedna strategie může zpočátku zdát lepší než druhá, to se však může otočit.
Jestli se rozhodne více aut pro jedno, dvě nebo tři zastávky, to není důležité. To, co vytváří variace a vzrušení je to, že náhradní strategie jsou nyní zcela platnými možnostmi vedoucími k vítězství v závodě, což vede k většímu množství předjíždění a více neznámým ke konci závodu.
Samozřejmě, že existuje hranice mezi zajímavými strategickými rozdíly a chaosem. Pokud by týmy měly svobodu volby směsí pro každý závod, pak by existovala potenciální možnost, že by někdo mohl vážně zdeformovat soutěžní pořadí. Zdá se však, že u současného konceptu došlo k nalezení toho správného vyvážení mezi vzrušením a srozumitelným závoděním.
Jak se se změnou vyrovnávají týmy?Pirelli vytvořilo škálu směsí, které vedou ke vzrušení, pokud jsou nasazeny a využity správným způsobem. Svět chce vidět týmy a jezdce, jak zkoušení odlišné věci, a tato pravidla je k tomu zmocňují. Pneumatiky jsou nyní pozitivním námětem předzávodních rozhovorů. Například rozdíl mezi výběrem pneumatik Stříbrných šípů a Ferrari přitáhl spoustu pozornosti.
Navíc díky dodávání měkčích směsí pro každý podnik už bylo z větší části dosaženo cíle zrychlení vozů. V kvalifikaci v Melbourne jsme díky tomu mohli pozorovat, jak se časy na kolo blížily rekordům. Současné vozy disponují historicky nejvyšší výkonností šasi a motoru - a to se nyní začíná projevovat v hlavních časech.
Existuje prostor pro zlepšení?Jak se čekalo, existuje pár počátečních problémů. Týmy byly například požádány o nahlášení svého výběru pneumatik pro jinou sadu pravidel, než která v současnosti v kvalifikaci platí. Ale to je jen malá stížnost.
Změna v pravidlech pro pneumatiky měla pravděpodobně větší vliv, než kterákoliv jiná v nedávné historii. Zdá se, že velká většina lidí je spíše nadšená jejím dopadem. Kéž by to dlouho vydrželo.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.