Indická stáj patří mezi týmy, které dnes poprvé představily monopost pro sezónu 2016. S VJM09 opět poháněným Mercedesem chce navázat na loňské úspěchy a dostat se mezi nejlepší čtyřku.
Dva dny tento týden bude s vozem testovat Alfonso Celis, pouze jeden den se dostane Nicovi Hülkenbergovi a Sergiovi Pérezovi v týmu, jenž zůstává u pohonné jednotky Mercedes, se zřejmě přidá každý dolar. Force India má po loňské úspěšné sezóně, kdy skončila pátá, letos ambice na posun do nejlepší čtyřky.
Vloni se týmu přitom nepodařilo nové auto pro začátek předsezonních testů připravit. Letos to tedy stihl a půl hodiny před startem testů nový vůz ukázal. Samotný tým přiznává, že při stabilních pravidlech, je VJM09 spíše evolucí loňského vozu než revolucí. Cílem bylo stavět na silných stránkách loňské B-specifikace.
"Můžeme říci, že B-specifikace loňského auta posloužila jako základ pro stavbu letošního monopostu," vysvětluje technický ředitel, Andrew Green. "Byli jsme v situaci, kdy výkonnost na trati byla velmi dobrá. Také data velmi dobře korelovala s tím, co jsme čekali.
Věděli jsme, že můžeme pokračovat na solidních základech. Pravidla se před sezonou 2017 výrazně změní, proto by nebylo vhodným nakládáním se zdroji, abychom začali úplně s bílým papírem s projektem, který bude mít tak limitovanou životnost."
Vijay Mallya, šéf týmu, k novému vozu říká: "Barvy odrážení naše partnery a dědictví. I když já nejsem nestranný, tak si i tak myslím, že naše auto je jedním z těch, která vypadají nejlépe na startovním roštu. Proto jsme setrvali u barevného schématu i letos. Jak se říká, dokud není něco rozbité, neopravuj to.
Přál bych si, abychom začali sezonu 2016 tak, jak jsme zakončili rok 2015. Náš technický tým je nadšený z vylepšení, která jsme během zimy udělali. Máme velmi dobré důvody předpokládat, že auto zůstane v popředí středu pole."
Provozní ředitel týmu, Otmar Szafnauer, doplňuje: "Program v aerodynamickém tunelu v Kolíně [nad Rýnem, tunel Toyoty] se stále vylepšuje. Zisky, které jsme dosáhli během zimy, jsem nadšený. První zásadní aerodynamické vylepšení by měl na autě být už v Melbourne. Další velká vylepšení plánujeme pro start evropské části sezony."
Hlavními partnery týmu zůstávají TelCel, Claro a NEC, kteří výrazně přispívají k finanční stabilitě stáje. Nově se na hranách bočnic oběvuje logo Banamex, což je firma poskytující finanční služby. Stáj přes zimu prodloužila své partnerství také s Inter, Quaker State a Hype. Spolupráce pokračuje také s Kingfisher a Royal Challenge.
Fotogalerii nové Force Indie najdete zde:
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.