Indická stáj patří mezi týmy, které dnes poprvé představily monopost pro sezónu 2016. S VJM09 opět poháněným Mercedesem chce navázat na loňské úspěchy a dostat se mezi nejlepší čtyřku.
Dva dny tento týden bude s vozem testovat Alfonso Celis, pouze jeden den se dostane Nicovi Hülkenbergovi a Sergiovi Pérezovi v týmu, jenž zůstává u pohonné jednotky Mercedes, se zřejmě přidá každý dolar. Force India má po loňské úspěšné sezóně, kdy skončila pátá, letos ambice na posun do nejlepší čtyřky.
Vloni se týmu přitom nepodařilo nové auto pro začátek předsezonních testů připravit. Letos to tedy stihl a půl hodiny před startem testů nový vůz ukázal. Samotný tým přiznává, že při stabilních pravidlech, je VJM09 spíše evolucí loňského vozu než revolucí. Cílem bylo stavět na silných stránkách loňské B-specifikace.
"Můžeme říci, že B-specifikace loňského auta posloužila jako základ pro stavbu letošního monopostu," vysvětluje technický ředitel, Andrew Green. "Byli jsme v situaci, kdy výkonnost na trati byla velmi dobrá. Také data velmi dobře korelovala s tím, co jsme čekali.
Věděli jsme, že můžeme pokračovat na solidních základech. Pravidla se před sezonou 2017 výrazně změní, proto by nebylo vhodným nakládáním se zdroji, abychom začali úplně s bílým papírem s projektem, který bude mít tak limitovanou životnost."
Vijay Mallya, šéf týmu, k novému vozu říká: "Barvy odrážení naše partnery a dědictví. I když já nejsem nestranný, tak si i tak myslím, že naše auto je jedním z těch, která vypadají nejlépe na startovním roštu. Proto jsme setrvali u barevného schématu i letos. Jak se říká, dokud není něco rozbité, neopravuj to.
Přál bych si, abychom začali sezonu 2016 tak, jak jsme zakončili rok 2015. Náš technický tým je nadšený z vylepšení, která jsme během zimy udělali. Máme velmi dobré důvody předpokládat, že auto zůstane v popředí středu pole."
Provozní ředitel týmu, Otmar Szafnauer, doplňuje: "Program v aerodynamickém tunelu v Kolíně [nad Rýnem, tunel Toyoty] se stále vylepšuje. Zisky, které jsme dosáhli během zimy, jsem nadšený. První zásadní aerodynamické vylepšení by měl na autě být už v Melbourne. Další velká vylepšení plánujeme pro start evropské části sezony."
Hlavními partnery týmu zůstávají TelCel, Claro a NEC, kteří výrazně přispívají k finanční stabilitě stáje. Nově se na hranách bočnic oběvuje logo Banamex, což je firma poskytující finanční služby. Stáj přes zimu prodloužila své partnerství také s Inter, Quaker State a Hype. Spolupráce pokračuje také s Kingfisher a Royal Challenge.
Fotogalerii nové Force Indie najdete zde:
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.