Renault, který na sklonku minulého roku převzal Lotus, dnes odhaluje své vedení, piloty a také nový monopost. Jaké má závodní plány pro nejbližší období, kdy se do Formule 1 vrací jako konstruktér?
Na tiskové konferenci, která začala s téměř 20 minutovým zpožděním, nechybí kromě zástupců Renault včetně výkonného ředitele Carla Ghosna, Cyrila Abiteboula, nového závodního ředitele Frederica Vasseura či Alaina Prosta ani prezident FIA Jean Todt.
"Motorsport stále zapaluje nadšení každodenních závodníků a nadšenců. My dnes představujeme komplexní program. Díky F1 se opravdu velmi snažíme zvýšit povědomí o značce Renault - zvláště pak na trzích, kde je Renault nováčkem,"
"Účast v F1 také pomůže přenosu technologie ze závodní tratě do našich běžných silničních vozů. Renault v F1 ukazuje svoje technické schopnosti. Naše sportovní aktivity budou více propojeny s naším sportovním oddělením," říká Carlos Ghosn, CEO koncernu Renaultu-Nissan.
Dosavadní šéf týmu ATR, který působí v DTM a nižších formulových sériích, Frederic Vasseur, byl dosazen na pozici ředitele závodního týmu. "Struktura týmu je taková, abychom byli schopni vyhrávat," poznamenává Jerome Stoll, který zůstává i nadále ve vedení motorsportu Renaultu (je zodpovědný i za všechny ostatní sportovní aktivity francouzské značky).
Na monopostu budou pracovat od nynějška dvě továrny - Enstone (dřívější továrna Lotusu, bude zodpovědná za vývoj a výrobu šasi) a Viry (zde budou vznikat motory). Cyril Abiteboul byl doposud odpovědný obchodní stránku věci motorů Renault. V novém týmu se stává obchodním ředitelem stáje F1.
Rémi Taffin, dosavadní vedoucí inženýr stáje, postupuje na pozici technického ředitele oddělení motorů. Novým technickým ředitelem týmu se stává, dle očekávání, Bob Bell, který předtím krátce působil u stáje Manor. Podřízen mu nyní bude Nick Chester, ten je nově technickým ředitelem pro šasi. Jako velvyslanec značky bude působit Alain Prost.
Esteban Ocon přichází na pozici testovacího jezdce, doposud udržoval tento pilot úzké vztahy s Mercedesem, když pro něj například testoval v DTM. Závodit bude Jolyon Palmer a bývalý pilot McLarenu Kevin Magnussen, jenž nahradil Pastora Maldonada.
Infiniti, které až do loňské sezony vystupovalo v F1 jako partner týmu Red Bull, je nově sponzorem a technickým partnerem Renaultu.
Nový vůz RS16 je vyveden v černé barvě se žlutými prvky - jde však pouze o dočasné zbarvení, které se v průběhu sezóny změní (přibude více žluté)! V podstatě jde ale jen o lehce upravený loňský Lotus E23, skutečný Renault RS16 se objeví až v testech, pro které již ohlásili odlišný aerodynamický balík.
Nos je velmi krátký a obsahuje na špici drobný výčnělek po vzoru loňského Williamsu. Letos jej bude pohánět vlastní motor z Viry, nikoliv Mercedes.
Na následujícím snímku vidíte přebarvený Lotus E23 zezadu. Podle pravidel musí mít letos auta kvůli hlasitějšímu zvukovém projevu minimálně dvě koncovky výfuku (jedna musí vést přímo z obtokového ventilu).
Nová pohonná jednotka RE16 dosahuje výkonu přibližně 875 koní (loni při představení Renault uváděl 850 koní). Vůz má vpředu rozchod kol 1450 mm, vzadu 1400 mm. Celková výška činí 950 mm, šířka 1800 mm a hmotnost 702 kg (včetně pilota, kamer a závaží).
Hlavním technickým ředitelem je jmenován Bob Bell, Frederic Vasseur se stává závodním ředitelem, Cyril Abiteboul generálním ředitelem závodní stáje a Nick Chester technickým ředitelem šasi.
Všechny fotky ve vysokém rozlišení (1920 x 1200) najdete zde:
Alex Brundle označil angažování Valtteriho Bottase a Sergia Péreze za správný krok pro Cadillac, i když by rád viděl místo pro mladého nebo amerického jezdce.
Generální ředitel týmu Cadillac F1 Dan Towriss se vyjádřil k spekulacím ohledně možného přesunu Christiana Hornera, zdůrazňujíc, že tým je plně zaměřen na budování vlastního projektu.
Jolyon Palmer se zastal Lewise Hamiltona a tvrdí, že jeho výkony nevypadají špatně kvůli nedostatku rychlosti, ale kvůli sérii drobných chyb, které ovlivnily výsledky.
Cadillac oficiálně oznámil, že jeho piloty pro debut v F1 v roce 2026 budou Sergio Pérez a Valtteri Bottas. Tým sází na tuto zkušenou dvojici, aby co nejlépe zvládl náročný vstup do světového šampionátu.
Andrea Stella očekává, že druhá polovina sezony 2025 bude pro McLaren mnohem náročnější, zejména kvůli rostoucí síle soupeřů, především Ferrari. Po dominanci v první polovině roku si tým nemůže dovolit polevit a musí být připraven na tvrdý boj o každý bod.
Zkušený pilot Formule 1 Sergio Pérez se spojí s Valtterim Bottasem, když Cadillac nasadí tuto zkušenou dvojici do své debutové sezony v roce 2026.
Emerson Fittipaldi Jr., syn legendárního šampiona Formule 1, přiznal, že jeho obdiv k Maxu Verstappenovi se zrodil během kontroverzního finále sezony 2021 v Abú Dhabí.
Jolyon Palmer míní, že těsný bodový rozdíl mezi Landem Norrisem a Oscarem Piastrim není jen odrazem jejich výkonů, ale i výsledkem štěstí. Podle něj Norrisovi v několika případech výrazně pomohly okolnosti, které mu umožnily zůstat v těsném kontaktu s týmovým kolegou.
James Allison varuje, že i po změně pravidel v roce 2026 zůstanou pneumatiky hlavním limitem výkonu monopostů. Podle něj bude strategie a práce s degradací klíčovější než samotné technické inovace.
Podle amerických médií zvažuje Red Bull možnost přivést do svého týmu F1 šampiona IndyCar Alexe Paloua, který by usedl vedle Maxe Verstappena.
Lewis Hamilton se po letní pauze vrací zpět do dění formule 1 a hned na úvod ho čeká závod, který může zásadně ovlivnit jeho sezonu. Britský šampion tak vstupuje do víkendu s vědomím, že následující velká cena je pro něj i pro Ferrari mimořádně důležitá.
S blížícím se oznámením jezdecké sestavy pro první sezónu týmu Cadillac ve Formuli 1 se podle očekávání tým přiklání ke zkušeným závodníkům. To zároveň značně snižuje šance mladého amerického jezdce Coltona Herty na místo v nové stáji.