Renault, který na sklonku minulého roku převzal Lotus, dnes odhaluje své vedení, piloty a také nový monopost. Jaké má závodní plány pro nejbližší období, kdy se do Formule 1 vrací jako konstruktér?
Na tiskové konferenci, která začala s téměř 20 minutovým zpožděním, nechybí kromě zástupců Renault včetně výkonného ředitele Carla Ghosna, Cyrila Abiteboula, nového závodního ředitele Frederica Vasseura či Alaina Prosta ani prezident FIA Jean Todt.
"Motorsport stále zapaluje nadšení každodenních závodníků a nadšenců. My dnes představujeme komplexní program. Díky F1 se opravdu velmi snažíme zvýšit povědomí o značce Renault - zvláště pak na trzích, kde je Renault nováčkem,"
"Účast v F1 také pomůže přenosu technologie ze závodní tratě do našich běžných silničních vozů. Renault v F1 ukazuje svoje technické schopnosti. Naše sportovní aktivity budou více propojeny s naším sportovním oddělením," říká Carlos Ghosn, CEO koncernu Renaultu-Nissan.
Dosavadní šéf týmu ATR, který působí v DTM a nižších formulových sériích, Frederic Vasseur, byl dosazen na pozici ředitele závodního týmu. "Struktura týmu je taková, abychom byli schopni vyhrávat," poznamenává Jerome Stoll, který zůstává i nadále ve vedení motorsportu Renaultu (je zodpovědný i za všechny ostatní sportovní aktivity francouzské značky).
Na monopostu budou pracovat od nynějška dvě továrny - Enstone (dřívější továrna Lotusu, bude zodpovědná za vývoj a výrobu šasi) a Viry (zde budou vznikat motory). Cyril Abiteboul byl doposud odpovědný obchodní stránku věci motorů Renault. V novém týmu se stává obchodním ředitelem stáje F1.
Rémi Taffin, dosavadní vedoucí inženýr stáje, postupuje na pozici technického ředitele oddělení motorů. Novým technickým ředitelem týmu se stává, dle očekávání, Bob Bell, který předtím krátce působil u stáje Manor. Podřízen mu nyní bude Nick Chester, ten je nově technickým ředitelem pro šasi. Jako velvyslanec značky bude působit Alain Prost.
Esteban Ocon přichází na pozici testovacího jezdce, doposud udržoval tento pilot úzké vztahy s Mercedesem, když pro něj například testoval v DTM. Závodit bude Jolyon Palmer a bývalý pilot McLarenu Kevin Magnussen, jenž nahradil Pastora Maldonada.
Infiniti, které až do loňské sezony vystupovalo v F1 jako partner týmu Red Bull, je nově sponzorem a technickým partnerem Renaultu.
Nový vůz RS16 je vyveden v černé barvě se žlutými prvky - jde však pouze o dočasné zbarvení, které se v průběhu sezóny změní (přibude více žluté)! V podstatě jde ale jen o lehce upravený loňský Lotus E23, skutečný Renault RS16 se objeví až v testech, pro které již ohlásili odlišný aerodynamický balík.
Nos je velmi krátký a obsahuje na špici drobný výčnělek po vzoru loňského Williamsu. Letos jej bude pohánět vlastní motor z Viry, nikoliv Mercedes.
Na následujícím snímku vidíte přebarvený Lotus E23 zezadu. Podle pravidel musí mít letos auta kvůli hlasitějšímu zvukovém projevu minimálně dvě koncovky výfuku (jedna musí vést přímo z obtokového ventilu).
Nová pohonná jednotka RE16 dosahuje výkonu přibližně 875 koní (loni při představení Renault uváděl 850 koní). Vůz má vpředu rozchod kol 1450 mm, vzadu 1400 mm. Celková výška činí 950 mm, šířka 1800 mm a hmotnost 702 kg (včetně pilota, kamer a závaží).
Hlavním technickým ředitelem je jmenován Bob Bell, Frederic Vasseur se stává závodním ředitelem, Cyril Abiteboul generálním ředitelem závodní stáje a Nick Chester technickým ředitelem šasi.
Všechny fotky ve vysokém rozlišení (1920 x 1200) najdete zde:
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.
Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům a častými změnami už během sezóny. S dalším možným přeskupením na obzoru stojí za to připomenout si, jak podobné kroky v minulosti ovlivnily tým i samotné závodníky.
Šéf Ferrari Fred Vasseur hodnotí začlenění Lewise Hamiltona do týmu jako postupný proces s viditelnými změnami, avšak bez zásadního odklonu od jeho závodního stylu.
Sezóna 2025 Formule 1 teprve odstartovala a už přicházejí spekulace, snad i jasné zprávy o změnách v týmu Red Bull Racing. Tým hledá náhradu za Liama Lawsona. Je však opravdu Lawson tím, kdo selhal, nebo je problém v druhém sedadle Red Bullu hlubší, než se zdá?
Ferrari zažilo víkend plný zklamání, když tým vlastními chybami zabil šance oběma svým hvězdným jezdcům na dobré umístění v rámci během Velké ceny Číny. Tým způsobil jejich vyloučení ze závodu kvůli zbytečným a neuváženým porušením pravidel.