Ve středu v Paříži zasedala Světová rada motorsportu FIA, která přišla s několika klíčovými změnami pro příští sezónu.
Světová rada Motorsportu dala mandát prezidentovi FIA Jeanovi Todtovi a zástupci držitele komerčních práv, Berniemu Ecclestoneovi, k poskytnutí doporučení a učinění rozhodnutí, které se týkají palčivých problémů F1 - jako je vedení, pohonné jednotky a snižování nákladů. Todt s Ecclestonem vyjádří své závěry v těchto oblastech do 31. ledna 2016.
Technické záležitosti
Rada navyšuje počet žetonů pro vývoj pohonných jednotek v sezóně následovně:- 2016: 32 žetonů- 2017: 25 žetonů- 2018: 20 žetonů- 2019: 15 žetonů.
Každý nový výrobce pohonných jednotek vstupující do F1 dostane ve svém prvním ročníku k dispozici 15 žetonů pro sezónní vývoj a 32 žetonů pro sezónu následující. Pokud jde o technické věci, dojde ke zvýšení opěrek kolem hlavy pilota a jejich zesílení pro zvýšení bezpečnosti.
Sportovní záležitostZměny se týkají způsobu využívání pneumatik pro zpestření závodních strategií v sezóně 2016:
- dodavatel pneumatik bude nyní poskytovat tři směsi pneumatik pro suché podmínky místo dvou;
- z 13 dostupných sad pneumatik pro suché podmínky a každého jezdce dodavatel vybere dvě pro závod (použitá musí být v závodě pouze jedna) a jednu sadu (tu nejměkčí dostupnou), která může být použita pouze v Q3. Každý pilot si pak může vybrat svých zbývajících 10 sad ze tří dostupných směsí;
- pokud nebudou použity přechodné nebo mokré pneumatiky, pilot musí využít nejméně dvě specifikace pneumatik pro suché podmínky a minimálně jednu z těch, které vybere dodavatel pneumatik.
V případě využití virtuálního safety caru (VSC) bude DRS možné využít ihned po této fázi. VSC může být navíc využíváno v trénincích pro omezení času ztraceného při pozastavení.
Pohonné jednotky homologované v předchozích sezónách nyní mohou být opětovně homologované. Dříve žádný výrobce nemohl poskytovat více než jednu specifikaci pohonných jednotek.
Světová rada motorsportu také oznámila, že FIA schválila v roce 2016 Ferrari možnost dodávat čtvrtému týmu specifikace pohonné jednotky pro rok 2015.
Maximální počet mistrovských podniků byl zvýšen na 21 (z 20). Kalendář šampionátu F1 2016 byl schválen v následující podobě:
* Start závodu v Ázerbájdžánu může být posunut, aby se zabránilo možnému konfliktu s 24hodinovkou Le Mans.
** Závod v USA záleží na dohodě promotéra s organizátorem.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.