Mezinárodní automobilová federace (FIA) varuje týmy, že příště již nebude tolerovat falešné přípravy na zastávku v boxech, jak to předvedl minulý víkend Mercedes během Velké ceny Británie.
Stříbrné šípy do ní špatně odstartovaly a sváděly souboje s Williamsy o vedení. Ve 14. kole se mechanici ve stříbrno-tyrkysových kombinézách náhle objevili v boxové uličce, aby Williamse svedli k výměně pneumatik. Plán nevyšel, všechna auta zůstala na dráze.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff poté přiznal, že šlo o falešnou zastávku, která měla soupeře rozhodit: "Víme, že Williams má více problému s tím, aby mu pneumatiky vydržely až do konce. Věděli jsme, že vyvoláním dřívější zastávky v boxech je přimějeme k přemýšlení o tom, zda to zvládneme. Mohlo je to přimět k zastávce."
"Byla to tak trochu hra, která nefungovala. Má žena mi poslala přes WhatsApp vzkaz se slovy: 'Kluci, myslíte, si, že nás zblbnete? Ha, ha, ha,'" prozrazuje dále Wolff. Takovým činem ale porušili sportovní pravidla.
Ta v článku 23.11 totiž jasně říkají: "Personál týmu může vstoupit do boxové uličky těsně před tím, než je vyžadována práce na voze, a opustit ji ihned po dokončení práce." Problém s trestáním týmů za porušení tohoto pravidla je ten, že komisaři nemohou vědět, zda se někdo pokouší o falešnou zastávku nebo došlo opravdu ke změně plánu či vyřešení nějakého problému.
Když se FIA dozvěděla, že Mercedes neměl problém a opravdu se pokoušel jen o zmatení nepřítele, bylo už na trest příliš pozdě. "V době, kdy to Mercedes udělal, nikdo nevěděl, že skutečně nezastaví. V podstatě to stále opravdu nevíme. Ve světle toho, že údajně opravdu řekli, že šlo o falešnou zastávku, mohli se do toho opravdu namočit," popisuje Charlie Whiting.
Mezinárodní automobilová federace nyní hodlá zajistit, aby k podobným věcem již nedocházelo. Týmy nyní budou muset dokázat, že měli skutečný důvod k zastávce, budou-li se chtít vyhnout trestu. To může zahrnovat záznam radiokomunikace, podle níž pilot byl v dojmu, že bude stavět.
"Vstoupit takto do boxové uličky bez oprávněného důvodu není dovoleno, ale problémem je dokázat, že šlo o porušení pravidel. Nemáme v plánu jim dát několik šancí. Budeme s nimi v Maďarsku o tom hovořit a varovat je, že budeme chtít vidět (a slyšet) doklady o skutečném záměru zastavit," dodává mluvčí FIA.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.