Mezinárodní automobilová federace (FIA) varuje týmy, že příště již nebude tolerovat falešné přípravy na zastávku v boxech, jak to předvedl minulý víkend Mercedes během Velké ceny Británie.
Stříbrné šípy do ní špatně odstartovaly a sváděly souboje s Williamsy o vedení. Ve 14. kole se mechanici ve stříbrno-tyrkysových kombinézách náhle objevili v boxové uličce, aby Williamse svedli k výměně pneumatik. Plán nevyšel, všechna auta zůstala na dráze.
Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff poté přiznal, že šlo o falešnou zastávku, která měla soupeře rozhodit: "Víme, že Williams má více problému s tím, aby mu pneumatiky vydržely až do konce. Věděli jsme, že vyvoláním dřívější zastávky v boxech je přimějeme k přemýšlení o tom, zda to zvládneme. Mohlo je to přimět k zastávce."
"Byla to tak trochu hra, která nefungovala. Má žena mi poslala přes WhatsApp vzkaz se slovy: 'Kluci, myslíte, si, že nás zblbnete? Ha, ha, ha,'" prozrazuje dále Wolff. Takovým činem ale porušili sportovní pravidla.
Ta v článku 23.11 totiž jasně říkají: "Personál týmu může vstoupit do boxové uličky těsně před tím, než je vyžadována práce na voze, a opustit ji ihned po dokončení práce." Problém s trestáním týmů za porušení tohoto pravidla je ten, že komisaři nemohou vědět, zda se někdo pokouší o falešnou zastávku nebo došlo opravdu ke změně plánu či vyřešení nějakého problému.
Když se FIA dozvěděla, že Mercedes neměl problém a opravdu se pokoušel jen o zmatení nepřítele, bylo už na trest příliš pozdě. "V době, kdy to Mercedes udělal, nikdo nevěděl, že skutečně nezastaví. V podstatě to stále opravdu nevíme. Ve světle toho, že údajně opravdu řekli, že šlo o falešnou zastávku, mohli se do toho opravdu namočit," popisuje Charlie Whiting.
Mezinárodní automobilová federace nyní hodlá zajistit, aby k podobným věcem již nedocházelo. Týmy nyní budou muset dokázat, že měli skutečný důvod k zastávce, budou-li se chtít vyhnout trestu. To může zahrnovat záznam radiokomunikace, podle níž pilot byl v dojmu, že bude stavět.
"Vstoupit takto do boxové uličky bez oprávněného důvodu není dovoleno, ale problémem je dokázat, že šlo o porušení pravidel. Nemáme v plánu jim dát několik šancí. Budeme s nimi v Maďarsku o tom hovořit a varovat je, že budeme chtít vidět (a slyšet) doklady o skutečném záměru zastavit," dodává mluvčí FIA.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.
Lando Norris z McLarenu prozradil, že v posledních závodech nepoužívá jeden z běžných nástrojů na svém palubním displeji během kvalifikace.
Fernando Alonso kritizoval FIA za postup při startu Velké ceny Mexika. Podle něj nebyla reakce komisařů dostatečně rychlá ani konzistentní.
Oscar Piastri po Grand Prix Mexika přiznal, že je potřeba zhodnotit změny jeho jízdního stylu, které ovlivnily výkon.
Carlos Sainz čelil v Mexiku nečekaným potížím, které výrazně ovlivnily jeho závod. Problém se ukázal už po úvodním kole, kdy se na jeho voze objevila technická závada, jež vedla k sérii nepříjemných následků.
George Russell po Grand Prix Mexika ostře kritizoval Mercedes za pomalé reakce, které ho připravily o lepší výsledek.
Na Grand Prix Mexika měli dva maršálové velké štěstí, že vyvázli bez újmy. Rychlé reakce Liama Lawsona zabránily potenciálně vážnému neštěstí.
Lando Norris se posunul do čela šampionátu jezdců, když o jediný bod předstihl svého týmového kolegu Oscara Piastriho.
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.