Sportovní ředitel Manoru, Graeme Lowdon, věří, že Strategická skupina Formule 1 selhává ve svém strategickém cíli, kterým je důkladná revize Formule 1 jako celku.
Zatímco v současnosti existuje mnoho myšlenek na to, jak zrychlit monoposty F1 do roku 2017 o 5 až 6 sekund na kolo, tak existuje také mnoho myšlenek na představení zákaznických aut. Manor by mohl být logicky hlavním cílem těchto myšlenek. Je třeba si ale uvědomit, že u Manoru primárně stále bojují s financování celého projektu poté, co tým zkraje roku fakticky zbankrotoval a došlo k jeho restrukturalizaci.
Graeme Lowdon teď pro Autosport řekl, že Strategická skupina selhává ve své povinnosti přijít s jasným plánem pro budoucnost sportu. "Z toho, co jsem viděl, tak tu není žádná strategie, která by byla interpretovaná Strategickou skupinou. Strategií by bylo prvně provést analýzu, pak si nastavit cíle a následně vypracovat plán, jak jich dosáhnout.
Z toho, co dělá Strategická skupina, mám pocit, že pouze 'vyzobávají' nápady - ať už jde o doplňování paliva, zákaznické vozy, možnost kupovat kompletní monoposty a tak podobně. Návrat tankování a zákaznické vozy nejsou strategie. Strategie má vytyčit cestu, jak se dostat k cíli. Podle mě ingnorují jednu ze základních věcí - jaká je celková strategie F1?
Graeme Lowdon (vpravo) není s fungováním Strategické skupiny spokojen(foto: Manor Marussia F1 Team)
O co se snaží? Čekal bych, že strategie F1 bude něco, co bude možné vysvětlit každému, každý by pochopil, jak se k ní dostáváme. Každá větší společnost Vám řekne, že definice a vyhodnocení strategie je základ. Je to těžké, protože to zabere čas a úsilí." Lowdon alespoň oceňuje snahu o snížení nákladů pomocí zákaznických vozů.
Ovšem obává se, že zatím tato strategie není moc dobře promyšlená: "Budou zákaznické vozy levnější? Ano, pochopitelně. Ale je to dobrá nebo špatná věc? Dá se to vyhodnotit pouze podle toho, jestli sport poroste nebo ne. Všechno je to o tom, položit si správnou otázku. Aktuálně si nejsem jistý, že správná otázka byla položena.
Se zákaznickými vozy nepochybně vznikne "dvourychlostní" F1. Je to to, co chtějí fanoušci? Dokázal někdo, že to je nejlepší strategie pro F1? Podle mě je třeba daleko větší snahy ke zodpovězení této otázky. Ale možná je tato otázka špatná. Jednou z nejhorších věcí, které můžete udělat, je vznést špatnou otázku a zaměstnat každého tím, že bude řešit nesprávný problém."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.