Strategická skupina F1 se včera při jednání v Anglii dohodla na větší podpoře zákaznických vozů, návratu tankování a o pět až šest sekund rychlejších vozech s agresivnějším vzhledem od roku 2017.
Zástupci šesti týmů (Ferrari, Force Indie, McLarenu, Mercedesu, Red Bullu a Williamsu) se včera společně s vedením FIA a FOM zastupovaných Jeanem Todtem a Berniem Ecclestonem dohodli na velkých změnách, kterých bychom se měli dočkat v sezóně 2017.
Do hry se má vrátit tankování, které z F1 zmizelo v roce 2010. Díky tomu se sníží požadavky na vnitřní prostor a vozy budou moci mít agresivnější vzhled.
K tomu pomohou i nová pravidla, která přispějí k vyšší výkonnosti: auta tak mají být díky o pět až šest sekund na kolo rychlejší. To má být dosaženo díky vývoji aerodynamických pravidel, širším pneumatikám a nižší hmotnosti monopostů, což pomůže k agresivnějšímu vzhledu formulí.
Formát motorů či limit průtoku se nemění kvůli velkým investicím automobilek do současných pohonných jednotek a tomu, aby to neodradilo další výrobce, kteří zvažují vstup vstupu do F1. Má dojít pouze ke zvýšení otáček a zvýšení jejich hlučnosti (zřejmě dojde ke snížení počtu převodů z 8 na 6). Zamítnuto bylo zvýšení počtu motorů ze čtyř na pět pro každého jezdce v letošní sezóně.
Šéfové také schválili návrh na to, aby si týmy mohly už od sezóny 2016 samy vybírat pro závody dvě ze čtyř směsí pneumatik, které nabízí Pirelli.
Vozy budou mít od roku 2017 agresivnější vzhled (ilustrační foto: Lotus F1 Team)
Hovořilo se také o změně formátu závodního víkendu (hovořilo se o dvou závodech za víkend jako v DTM) či o opatřeních, díky kterým by piloti mohli startovat sami bez jakékoliv vnější pomoci. Před další diskusí a případným zakotvením do pravidel ale vyžadují další šetření.
Návrhy strategické skupiny však musí ještě schválit Komise F1, a pak je ratifikovat Světová rada motorsportu FIA.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.