Stáj Williams po včerejším odhalení nového vozu dnes oficiálně zveřejnila snímky svého nového monopostu FW37.
Již včera se na Internetu objevila obálka časopisu F1 Racing s vyobrazením nové zbraně Williamsu. Dnes stáj oficiálně vypustila snímky, které si můžete prohlédnout níže. Foto ve vysokém rozlišení najdete mezi tapetami.
"Představa o FW37 byla taková, že se blíže podíváme na FW36 a jeho výkonnost. Pak jsme rozpoznávali, co fungovalo dobře, identifikovali a řešili oblasti, které podle nás potřebovaly vylepšit. Ačkoliv aerodynamika auta byla působivá, vždy je prostor pro zlepšení, obzvlášť když jsme se museli přizpůsobit novým pravidlům pro nosy v roce 2015," popisuje technický ředitel Pat Symonds.
Návrh FW37 tedy vychází z výkonnosti FW36, ale koncepční myšlenky se zrodily dávno před loňskými úspěchy: "První koncepční fáze FW37 přišla před tím, než se na FW36 otočila kola. Hlavním prvkem je pochopení změn v pravidlech a toho, jak ovlivní konstrukci auta. Poté můžeme začít pozorovat, zda naše nápady budou vyhovovat předpisům," pokračuje Symonds.
Boční pohled na novou zbraň Williamsu pro sezónu 2015 (foto: Williams F1 Team)
S výkonností šel loni Williams nahoru, z devátého místa se v šampionátu konstruktérů vyhoupl na třetí, devětkrát přitom stál na pódiu. V Rakousku dokonce obsadil první a druhé místo v kvalifikaci.
"Touha porazit Ferrari v boji o třetí místo mezi konstruktéry v roce 2014 znamenala, že jsme na to ve vývoji tlačili až do pozdního podzimu. Díky současné velikosti týmy jsme dokázali nejen udržet vývoj, ale i pracovat na FW37," vzpomíná na závěr minulého roku technický ředitel Williamsu.
Vývoj až do konce umožnila také stabilní pravidla: "Cítili jsme, že jsme se dostali ke konstrukčním omezením FW36, a tak jsme se rozhodli využít příležitost a tato omezení ve prospěch výkonnosti odstranit. FW36 neslo celkem velké množství zátěže, proto jsme dokázali učinit změny v konstrukci a navýšit výkonnost, aniž bychom se museli obávat zvýšení hmotnosti."
Špička nosu Williamsu FW37 (foto: Williams F1 Team)
V pravidlech došlo pouze ke zvýšení minimální hmotnosti o 11 kg na 702 kg a úpravě špičky nosu. I tak malá změna ale dala Williamsu zabrat: "Změna v pravidlech nám způsobila mírné bolesti hlavy. Nová pření část monokoku a geometrie nosu mají mnohem větší dopad, než jsme původně očekávali, a vliv na aerodynamiku byl dalekosáhlý. Tým tvrdě pracoval na tom, aby získal zpět to, co jsme kvůli těmto pravidlům ztratili.
Čím jsou pravidla stabilnější, tím se pole stává vyrovnanější. Doufám, že jako tým budeme schopni si udržet náš posun vpřed, abychom dostihli Mercedes více, než týmy za námi dohánějí nás. Pohyb vpřed a zlepšování není jen o stabilních pravidlech, ale také o týmu a každém člověku, který zde pracuje," dodává Symonds.
Srovnání loňského a letošního vozu (foto: Williams F1 Team)
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.
Christian Horner nebude na startovním roštu v Belgii poprvé po téměř 21 letech. Po náhlém odvolání z čela Red Bullu zůstává mimo dění Formule 1 a sezona 2025 pro něj předčasně skončila.
Nelson Piquet Jr., švagr Maxe Verstappena, prozradil, že úřadující mistr světa se rozhodne o své budoucnosti už v srpnu. Jeho slova tak přilila olej do ohně spekulací o možném odchodu z Red Bullu.
Liam Lawson na Silverstonu závod nedokončil, když se stal obětí incidentu, který nemohl ovlivnit. Mladý Novozélanďan ale zůstává realistou a ví, že podobné situace k Formuli 1 patří, a v jeho současné pozici nováčka půjde často spíše o přežití než o boj o body.
Jeden z nejvýraznějších a nejdiskutovanějších aktérů historie Formule 1 se ozval ve chvíli, kdy Red Bull čelí otřesům po nečekaném odvolání Christiana Hornera. Bývalý vlastník šampionátu se rozhodl veřejně reagovat na události, které zasáhly nejen jeho dlouholetého přítele, ale i celý paddock – a naznačil, zda podle něj bylo možné Hornerův pád odvrátit.
Red Bull vstupuje do nové éry po nečekaném odvolání Christiana Hornera, který stál v čele týmu od jeho začátků ve Formuli 1. Jeho nástupcem se stal Laurent Mekies, který do nové role nastoupil už pouhých 24 hodin po oznámení změny a nyní ho čeká spousta úkolů.
Po několika těsných soubojích na trati mezi Piastrim a Norrisem se znovu otevírá otázka vnitrotýmové dynamiky v McLarenu. Vzhledem ke konkurenceschopnosti obou jezdců se podobná situace může v budoucnu opakovat.
Překvapivé odvolání Christiana Hornera z Red Bullu může souviset se změnami ve vlastnické struktuře mateřské společnosti. V zákulisí se spekuluje, že právě nové mocenské rozložení mezi rakouskou a thajskou stranou mohlo být rozhodující ranou pro dlouholetého šéfa týmu.
Dr. Helmut Marko zavzpomínal na více než dvacet let trvající spolupráci s Christianem Hornerem, se kterým společně vybudovali z Red Bullu špičkový tým Formule 1. Jejich odlišné přístupy se často doplňovaly a stály za klíčovými rozhodnutími, která Red Bull dovedla k vrcholu.
Christian Horner sehrál klíčovou roli při uzavření dohody s Hondou, která Red Bull vrátila na špičku F1. Právě toto partnerství odstartovalo novou éru dominance týmu.