Mercedes hodlá před Velkou cenou Singapuru využít letošní výjimky, která umožňuje jednu změnu převodových poměrů v letošní sezóně, což není pro soupeře příliš dobrou zprávou.
Týmy před sezónou museli nahlásit převodové poměry pro všech 19 závodů, a ty dále nemůžou měnit. V první sezóně nových pohonných jednotek a osmi-rychlostních převodovek byl však schválen ústupek popsaný v článku 9.6.2 technických pravidel v podobě jedné renominace - změny všech převodových poměrů. To příští rok již možné nebude.
Toro Rosso tak učinilo už v Monaku, McLaren v Německu, Red Bull v Belgii a Ferrari v Monze. K podobnému kroku nyní chce sáhnout Mercedes, který má zkrátit své převodové poměry a využívat tak na pomalejších okruzích efektivněji sílu své pohonné jednotky. Do posledního závodu v Itálii totiž nastupoval s příliš "dlouhou" osmičkou, kterou do minulého týdne piloti Stříbrných šípů ani jednou nepoužili. Red Bull pro začátek sezóny zvolil naopak příliš krátké převody.
"Pro všechny ostatní okruhy byla příliš dlouhá. Při prvotní volbě převodů jsme si chtěli ponechat určitou rezervu, celkem brzy jsme si ale všimli, že by bylo lepší mít kratší převody. S jejich změnou jsme ale vyčkali až do Singapuru, protože v jsme osmý rychlostní stupeň mohli dobře využít," přiznává pro AMuS Aldo Costa, hlavní konstruktér Mercedesu.
Mezi řádky můžeme tedy vyčíst, že Stříbrné šípy i přes svou dominanci v první části sezóny nevyužívali optimálně výkon svého motoru. Díky svému náskoku si však dopřál pohodlí a změnu odložil až na 14. podnik letošního ročníku. Red Bull naproti tomu zvolil opačný přístup, ve Spa však prodloužil první, druhý, sedmý a osmý rychlostní stupeň, jak jsem zmiňoval po Velké ceně Belgie.
Mercedes od Singapuru začne používat kratší převody, což na zbývajících okruzích zlepší jeho výkonnost (ilustrační foto: Xtrac)
Williams nic měnit neplánuje: "Vystačili bychom si pouze s pěti rychlostmi"Třetí tým šampionátu - Williams - zatím své převody měnit nehodlá. Jeho technický ředitel Pat Symonds se již od začátku sezóny podivoval nad volbou převodových poměrů dodavatele svých motorů.
"Byli jsme trochu nervózní, protože jsme si říkali: 'Vědí něco více než my? Svůj motor znají zvenčí i zevnitř.' Po několika závodech jsem se uklidnil. Se svými převodovými poměry jsme spokojeni. Během testů v sezóně jsme si vyzkoušeli, jaký vliv mají delší převody," říká Symonds.
Osm rychlostí je podle něj navíc pro letošní pohonné jednotky zcela zbytečných: "Motory mají tak velký krouticí moment, že bychom si v pohodě vystačili s pěti-rychlostní převodovkou. Ušetřilo by to spoustu hmotnosti a místa. Žel pravidla jich předepisují osm. Původně se psalo o sedmi převodech, zmínka ale byla vyškrtnuta. Jinak bychom ji osm nikdy neinstalovali."
Liam Lawson přiznal, že návrat k Racing Bulls místo postupu do hlavního týmu Red Bullu je těžký moment. Navzdory zklamání však dává najevo, že se nevzdává. Novozélandský talent se nyní musí znovu prosadit ve svém bývalém týmu.
Po Velké ceně Číny se Liam Lawson vyjádřil k situaci, v níž se ocitl, jako muž, který si byl vědom, že jeho příležitost byla ztracena dříve, než vůbec měla šanci začít.
Valtteri Bottas opět usedl do kokpitu formule 1, když se zúčastnil testování s týmem McLaren. Po přestávce se tak vrátil do kokpitu F1, což by mohlo naznačovat možný návrat k závodní kariéře.
Po dvou závodech v roce 2025, včetně jednoho sprintu, už Williams vyrovnal svůj bodový zisk za celý loňský rok. I přesto, že tým dosáhl pozitivních výsledků, šéf James Vowles zůstává opatrný a varuje před přehnaným optimismem.
Liam Lawson dostal minimální čas na adaptaci na monopost Red Bullu, a po pouhých dvou závodech musel uvolnit místo Yukimu Tsundovi. Giedo van der Garde tento krok označuje za nespravedlivý, přičemž srovnává situaci s šikanou.
Red Bull se stále snaží najít ideálního týmového kolegu pro Maxe Verstappena, ale žádný jezdec zatím dlouhodobě neobstál pod tlakem ani nedosáhl jeho úrovně. Nyní do svých služeb povolal Yukiho Tsunodu. Je to dobrá strategie?
Yuki Tsunoda dostal životní šanci! Red Bull potvrdil, že japonský jezdec nahradí Sergia Péreze a dokončí sezónu 2025 po boku Maxe Verstappena.
Red Bull provedl nečekanou změnu ve své jezdecké sestavě – Liam Lawson byl po dvou závodech odsunut do týmu Racing Bulls, zatímco Yuki Tsunoda získal místo vedle Maxe Verstappena pro Velkou cenu Japonska F1.
Šéf Mercedesu Toto Wolff naznačuje, že Red Bull by mohl urychlit přechod na motory V10, pokud má obavy ohledně nadcházejících změn. Varuje však, že by bylo pro F1 nevhodné a trapné předčasně zrušit pravidla pro rok 2026, což by poškodilo důvěru mezi výrobci.
Po pouhých dvou závodech byl Liam Lawson z Red Bullu odvolán, ale nyní se mu naskýtá příležitost znovu nastartovat svou kariéru v prostředí, které dobře zná a kde může znovu ukázat svůj potenciál.
Další změna v týmu Red Bull, když po neúspěchu svého předchůdce musí opustit tým další Verstappenův kolega. Na jeho místo přichází Júki Cunoda, který vzbuzuje velká očekávání, ale zůstává otázkou, zda má dostatek schopností, aby se vyrovnal vysokým nárokům a stal se skutečným konkurentem na vrcholu světového motorsportu.
Red Bull oficiálně potvrdil, že od nadcházející Velké ceny Japonska dojde k výměně mezi Liamem Lawsonem a Júkim Cunodou. Tým zdůraznil, že rozhodnutí má za cíl nejen posílit Cunodovy šance před domácím publikem, ale především zajistit další rozvoj a ochranu Lawsona v rámci dlouhodobé strategie.