Mercedes hodlá před Velkou cenou Singapuru využít letošní výjimky, která umožňuje jednu změnu převodových poměrů v letošní sezóně, což není pro soupeře příliš dobrou zprávou.
Týmy před sezónou museli nahlásit převodové poměry pro všech 19 závodů, a ty dále nemůžou měnit. V první sezóně nových pohonných jednotek a osmi-rychlostních převodovek byl však schválen ústupek popsaný v článku 9.6.2 technických pravidel v podobě jedné renominace - změny všech převodových poměrů. To příští rok již možné nebude.
Toro Rosso tak učinilo už v Monaku, McLaren v Německu, Red Bull v Belgii a Ferrari v Monze. K podobnému kroku nyní chce sáhnout Mercedes, který má zkrátit své převodové poměry a využívat tak na pomalejších okruzích efektivněji sílu své pohonné jednotky. Do posledního závodu v Itálii totiž nastupoval s příliš "dlouhou" osmičkou, kterou do minulého týdne piloti Stříbrných šípů ani jednou nepoužili. Red Bull pro začátek sezóny zvolil naopak příliš krátké převody.
"Pro všechny ostatní okruhy byla příliš dlouhá. Při prvotní volbě převodů jsme si chtěli ponechat určitou rezervu, celkem brzy jsme si ale všimli, že by bylo lepší mít kratší převody. S jejich změnou jsme ale vyčkali až do Singapuru, protože v jsme osmý rychlostní stupeň mohli dobře využít," přiznává pro AMuS Aldo Costa, hlavní konstruktér Mercedesu.
Mezi řádky můžeme tedy vyčíst, že Stříbrné šípy i přes svou dominanci v první části sezóny nevyužívali optimálně výkon svého motoru. Díky svému náskoku si však dopřál pohodlí a změnu odložil až na 14. podnik letošního ročníku. Red Bull naproti tomu zvolil opačný přístup, ve Spa však prodloužil první, druhý, sedmý a osmý rychlostní stupeň, jak jsem zmiňoval po Velké ceně Belgie.
Mercedes od Singapuru začne používat kratší převody, což na zbývajících okruzích zlepší jeho výkonnost (ilustrační foto: Xtrac)
Williams nic měnit neplánuje: "Vystačili bychom si pouze s pěti rychlostmi"Třetí tým šampionátu - Williams - zatím své převody měnit nehodlá. Jeho technický ředitel Pat Symonds se již od začátku sezóny podivoval nad volbou převodových poměrů dodavatele svých motorů.
"Byli jsme trochu nervózní, protože jsme si říkali: 'Vědí něco více než my? Svůj motor znají zvenčí i zevnitř.' Po několika závodech jsem se uklidnil. Se svými převodovými poměry jsme spokojeni. Během testů v sezóně jsme si vyzkoušeli, jaký vliv mají delší převody," říká Symonds.
Osm rychlostí je podle něj navíc pro letošní pohonné jednotky zcela zbytečných: "Motory mají tak velký krouticí moment, že bychom si v pohodě vystačili s pěti-rychlostní převodovkou. Ušetřilo by to spoustu hmotnosti a místa. Žel pravidla jich předepisují osm. Původně se psalo o sedmi převodech, zmínka ale byla vyškrtnuta. Jinak bychom ji osm nikdy neinstalovali."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.