Mercedes hodlá před Velkou cenou Singapuru využít letošní výjimky, která umožňuje jednu změnu převodových poměrů v letošní sezóně, což není pro soupeře příliš dobrou zprávou.
Týmy před sezónou museli nahlásit převodové poměry pro všech 19 závodů, a ty dále nemůžou měnit. V první sezóně nových pohonných jednotek a osmi-rychlostních převodovek byl však schválen ústupek popsaný v článku 9.6.2 technických pravidel v podobě jedné renominace - změny všech převodových poměrů. To příští rok již možné nebude.
Toro Rosso tak učinilo už v Monaku, McLaren v Německu, Red Bull v Belgii a Ferrari v Monze. K podobnému kroku nyní chce sáhnout Mercedes, který má zkrátit své převodové poměry a využívat tak na pomalejších okruzích efektivněji sílu své pohonné jednotky. Do posledního závodu v Itálii totiž nastupoval s příliš "dlouhou" osmičkou, kterou do minulého týdne piloti Stříbrných šípů ani jednou nepoužili. Red Bull pro začátek sezóny zvolil naopak příliš krátké převody.
"Pro všechny ostatní okruhy byla příliš dlouhá. Při prvotní volbě převodů jsme si chtěli ponechat určitou rezervu, celkem brzy jsme si ale všimli, že by bylo lepší mít kratší převody. S jejich změnou jsme ale vyčkali až do Singapuru, protože v jsme osmý rychlostní stupeň mohli dobře využít," přiznává pro AMuS Aldo Costa, hlavní konstruktér Mercedesu.
Mezi řádky můžeme tedy vyčíst, že Stříbrné šípy i přes svou dominanci v první části sezóny nevyužívali optimálně výkon svého motoru. Díky svému náskoku si však dopřál pohodlí a změnu odložil až na 14. podnik letošního ročníku. Red Bull naproti tomu zvolil opačný přístup, ve Spa však prodloužil první, druhý, sedmý a osmý rychlostní stupeň, jak jsem zmiňoval po Velké ceně Belgie.
Mercedes od Singapuru začne používat kratší převody, což na zbývajících okruzích zlepší jeho výkonnost (ilustrační foto: Xtrac)
Williams nic měnit neplánuje: "Vystačili bychom si pouze s pěti rychlostmi"Třetí tým šampionátu - Williams - zatím své převody měnit nehodlá. Jeho technický ředitel Pat Symonds se již od začátku sezóny podivoval nad volbou převodových poměrů dodavatele svých motorů.
"Byli jsme trochu nervózní, protože jsme si říkali: 'Vědí něco více než my? Svůj motor znají zvenčí i zevnitř.' Po několika závodech jsem se uklidnil. Se svými převodovými poměry jsme spokojeni. Během testů v sezóně jsme si vyzkoušeli, jaký vliv mají delší převody," říká Symonds.
Osm rychlostí je podle něj navíc pro letošní pohonné jednotky zcela zbytečných: "Motory mají tak velký krouticí moment, že bychom si v pohodě vystačili s pěti-rychlostní převodovkou. Ušetřilo by to spoustu hmotnosti a místa. Žel pravidla jich předepisují osm. Původně se psalo o sedmi převodech, zmínka ale byla vyškrtnuta. Jinak bychom ji osm nikdy neinstalovali."
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.