Renault v první sezóně po návratu turbomotorů za Mercedesem výrazně zaostává a svou ztrátu již letos kvůli omezenému vývoji zřejmě nedotáhne. Jeho soupeř dle jeho šéfa Roba Whitea zaslouží uznání.
Francouzský výrobce, který své pohonné jednotky dodává Caterhamu, Lotusu, Red Bullu a Toro Rosso, je pod velkým tlakem zejména ze strany rakouské mistrovské stáje, která požaduje velké pokroky. K tomu ale podle Whitea letos již zřejmě nedojde.
"Možnost pro změnu specifikace motoru v průběhu sezóny je extrémně omezená. Tlačíme na to pro příští rok, abychom měli větší prostor pro vývoj. Momentálně není možné změnit specifikaci pohonné jednotky bez povolení FIA, a ta je neudílí kvůli zvyšování výkonnosti," konstatuje White.
Po katastrofálních předsezónních testech podle něj Renault dosáhl "významných vylepšení" a na dalších pracuje: "Půjde však o změny spíše pro dlouhodobý horizont. My nakonec nehledáme výmluvy, protože pravidla jsou stejná pro všechny a musíme respektovat to, co udělali ostatní."
Prezident společnosti Renault Sport F1 Jean-Michel Jalinier přitom pro SpeedWeek popřel spekulace o tom, že by Red Bull již došla trpělivost poté, co opakovaně dali veřejně najevo svou nespokojenost: "Spolupráce je velmi intenzivní a jsme v každodenním kontaktu. Na pracovní úrovni probíhá vše hladce. Atmosféra je dobrá a konstruktivní."
Renault ani Ferrari zatím Mercedes nedostihli (foto: Renault Sport F1)
Renault je na tom podobně jako Ferrari, které na Mercedes také ztrácí. Netrápí je ani tak spolehlivost, jako spíše horší výkonnost jejich pohonné jednotky. V Maranellu proto pro příští rok hledají nového dodavatele turba. Současný produkt, který jim dodává Honeywell, je podle nich jednou z hlavních příčin výkonnostního deficitu: "Ferrari má své historické partnery, ale něco se musí změnit," píše Autosprint.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.