Fernando Alonso, Kimi Räikkönen a další bývalí jezdci Formule 1 se sešli ve čtvrtek v Imole, aby si připomněli 20. výročí od smrti Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera.
K dojemnému ceremoniálu v osudné zatáčce Tamburello ve 14:17 hod - tedy přesně v čas, kdy Ayrton havaroval, dorazily tisíce fanoušků, členové Sennovy rodiny, současní závodní jezdci Ferrari společně s Julesem Bianchim, Pedrem de la Rosou a spoustou dalších bývalých závodníků, kteří si připomněli tragické nehody, k nimž došlo v roce 1994 během Velké ceny San Marina.
"Dobře si vzpomínám na fotky v novinách a sledování televizních zpráv s příběhy soubojů mezi McLareny Alaina Prosta a Ayrtona Senny. Měl na svém voze číslo 1 a při závodění v motokárách jsem na něj myslel - na jeho žlutou přilbu, která vždy vyhrávala," popisuje Alonso.
"Také jsem jezdil motokáry v Itálii, pracoval jsem s někým, kdo byl jeho mechanikem, když v této kategorii závodil, takže si dokážete představit, jak důležité to pro mě bylo. Měl jsem jeho plakát ve své ložnici," pokračuje španělský dvojnásobný mistr světa F1.
"Jediná dobrá věc, která vyplynula z onoho víkendu, který nám vzal Ayrtona a Rolanda Ratzenbergera, je ta, že se od té doby ve Formuli 1 významně zvýšila bezpečnost. Ve skutečnosti můžeme říci, že vnitřek našich vozů je něco jako dědictvím Senny a Ratzenbergera, protože po to děsném roce 1994 už nikdy nebylo nic stejné, jak před tím," uvádí Alonso.
Fernando Alonso zahajuje podpisovou akci (foto: Scuderia Ferrari)
Jeho týmový kolega Räikkönen dodává: "Senna byl pro Formuli 1 velmi důležitý jako pilot a osobnost. Jeho smrt vedla k velkému urychlení procesu zvyšování úrovně bezpečnosti v našem sportu."
"To vedlo k tomu, že jsme vyhnuli dalším možným tragédiím. Žel minulost nikdo z nás nemůže změnit - ani pro Ayrtona, ani pro Rolanda Ratzenbergera. Jedinou věcí, kterou můžeme udělat, je pamatovat na tohoto šampiona, jehož činy dlouho přepisovaly dějiny Formule 1," dodává finský jezdec ve službách Ferrari.
Fotogalerii ze včerejší vzpomínkové akce v Imole najdete pod článkem.
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.