Fernando Alonso, Kimi Räikkönen a další bývalí jezdci Formule 1 se sešli ve čtvrtek v Imole, aby si připomněli 20. výročí od smrti Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera.
K dojemnému ceremoniálu v osudné zatáčce Tamburello ve 14:17 hod - tedy přesně v čas, kdy Ayrton havaroval, dorazily tisíce fanoušků, členové Sennovy rodiny, současní závodní jezdci Ferrari společně s Julesem Bianchim, Pedrem de la Rosou a spoustou dalších bývalých závodníků, kteří si připomněli tragické nehody, k nimž došlo v roce 1994 během Velké ceny San Marina.
"Dobře si vzpomínám na fotky v novinách a sledování televizních zpráv s příběhy soubojů mezi McLareny Alaina Prosta a Ayrtona Senny. Měl na svém voze číslo 1 a při závodění v motokárách jsem na něj myslel - na jeho žlutou přilbu, která vždy vyhrávala," popisuje Alonso.
"Také jsem jezdil motokáry v Itálii, pracoval jsem s někým, kdo byl jeho mechanikem, když v této kategorii závodil, takže si dokážete představit, jak důležité to pro mě bylo. Měl jsem jeho plakát ve své ložnici," pokračuje španělský dvojnásobný mistr světa F1.
"Jediná dobrá věc, která vyplynula z onoho víkendu, který nám vzal Ayrtona a Rolanda Ratzenbergera, je ta, že se od té doby ve Formuli 1 významně zvýšila bezpečnost. Ve skutečnosti můžeme říci, že vnitřek našich vozů je něco jako dědictvím Senny a Ratzenbergera, protože po to děsném roce 1994 už nikdy nebylo nic stejné, jak před tím," uvádí Alonso.
Fernando Alonso zahajuje podpisovou akci (foto: Scuderia Ferrari)
Jeho týmový kolega Räikkönen dodává: "Senna byl pro Formuli 1 velmi důležitý jako pilot a osobnost. Jeho smrt vedla k velkému urychlení procesu zvyšování úrovně bezpečnosti v našem sportu."
"To vedlo k tomu, že jsme vyhnuli dalším možným tragédiím. Žel minulost nikdo z nás nemůže změnit - ani pro Ayrtona, ani pro Rolanda Ratzenbergera. Jedinou věcí, kterou můžeme udělat, je pamatovat na tohoto šampiona, jehož činy dlouho přepisovaly dějiny Formule 1," dodává finský jezdec ve službách Ferrari.
Fotogalerii ze včerejší vzpomínkové akce v Imole najdete pod článkem.
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.