Dominance Mercedesu nikoho nepřekvapila, ale Grand Prix Číny opět hýbla statistikami. Podívejme se na ty nejzajímavější.
Lewis Hamilton je ve velké formě, vyhrál třetí závod za sebou. To se mu v jeho kariéře ještě nepodařilo, ale mnoha dalším pilotům ano. Ve statistice počtu vyhraných závodů v řadě mu patří až 48. místo. Pokud by vyhrál i ve Španělsku, polepšil by si o více než 20 míst. Statistice s devíti výhrami v řadě jasně vévodí Sebastian Vettel, který tohoto počinu dosáhl loni mezi Belgií a Brazílií.
Britovi se podařilo dostat do nejlepší desítky v počtu celkově vyhraných závodů, v této prestižní statistice překonal Juana Manuela Fangia. Nyní má na svém kontě 25 výher, shodně jako Niki Lauda, tedy spolumajitel týmu Mercedes. Na vrchol má ale daleko, zde neochvějně trůní Michael Schumacher s 91 vítězstvími.
Zůstaneme ještě u těch vítězství, protože Mercedes získal svůj osmý double. Ano, je jich tam málo, protože Mercedes jako tým zažívá teprve sedmou sezonu. Nicméně v počtu dvojitých vítězství je již pátý, společně s Lotusem.
Závod neohroženě ovládl Hamilton, který startoval ze své 34. pole position a svým kroužením překonat hranici 1 500 kol ve vedení závodu. Nyní vedl závod přesně 1 506 kol, tedy 7 466 km, což ho řadí na 11. místo. Zde je opět nejlepší Michael Schumacher.
Abychom završili úspěšné počínání Hamiltona, musíme zmínit, že vyhrál kvalifikaci, závod a vedl po všechna kola. Pokud by se mu podařilo zajet nejrychlejší kolo, mohl slavit druhý grand slam kariéry, v této exkluzivní statistice je pouze 23 pilotů. Jenže se tak nestalo, protože nejrychlejší kolo v závodě zajel jeho stájový kolega Nico Rosberg (teprve 7. v kariéře).
Počet získaných grand slamů Pořadí Pilot Počet 1. Jim Clark 8 2. Alberto Ascari 5 3. Michael Schumacher 5 4. Jackie Stewart 4 5. Ayrton Senna 4 6. Nigel Mansell 4 7. Sebastian Vettel 4 … … … 22. Fernando Alonso 1 23. Lewis Hamilton 1(zdroj: statsf1.com)
Grand slam ale získal tým Mercedes, byl to již 8. v relativně krátké kariéře. Ono se také není čemu divit, když hned 4 jsou z této sezony. A právě 4 grand slamy v řadě za sebou v prvních čtyřech závodech sezony nejsou často k vidění. Tohoto úspěchu dosáhly v historii F1 jen další 3 vozy: Ferrari F2004, Williams-Renault FW14B a McLaren-Honda MP4-4.
Jubileum ale může slavit motor Mercedes, protože letos v Číně si dojel tento motor již pro 100. bod v řadě. Symbolicky tato série začala také v Číně, ale roku 2008. Trvá tedy 6 let. Nicméně toto stačí jen na 3. místo. Protože úspěšnější je Renault se 104 závody a sérii může rozšiřovat, protože dosud trvá od Belgie 2008. Své statistiky rozšiřuje i Ferrari s 84. bodovanými závody v řadě. Uvidíme, který z této trojice odpadne dříve, ale jedno je jisté. Bude velmi obtížné překonat Ford Cosworth.
Na první pohled se může zdát nemožné, aby od Kanady 1967 až po Holandsko 1983 vždy bodoval motor Ford Cosworth, když bodový systém rozdával body jen nejlepším šesti. Vysvětlení je však jednoduché, v těchto letech většina startovního pole měla ve svých útrobách právě motor tohoto výrobce.
Počet závodů se ziskem bodů v řadě pro výrobce motorů Pořadí Motor Začátek Konec Počet 1. Ford Cosworth Kanada 1967 Holansko 1983 228 2. Renault Belgie 2008 Čína 2014 104 3. Mercedes Čína 2008 Čína 2014 100 4. Ferrari Japonsko 2009 Čína 2014 84 5. Ferrari Malajsie 1999 Malajsie 2003 55(zdroj: statsf1.com)
Valterri Bottas je velmi úspěšným pilotem v letošní sezoně. Loni při své závodní premiéře bodoval jen jednou, a to v USA, letos slavil body ve všech čtyřech závodech. Vždy se umístil mezi pátým a osmým místem. Zatím Finovi patři sedmé místo se ziskem 24 bodů – stejný počet má i Daniel Ricciardo. Ale je to více než u Buttona nebo Räikkönena. Dobrou výkonnost Williamsu potvrzuje i Felipe Massa, ten však v Číně měl potíže při prvním pit stopu a dokončil závod až patnáctý.
Start závodu v Číně byl zajímavý. Jako obvykle výborně odstartovaly Williamsy a draly se dopředu. Ovšem oba měly kolizi. Felipe Massa se potkal s Fernandem Alonsem a Valtteri Bottas s Nicem Rosbergem. Je téměř zázrak, že žádný vůz nedoznal poškození. Očekávaly se komplikace při zastávkách v boxech, ale obavy byly liché. Sice u Massy trvala zastávka téměř minutu, ale to bylo způsobeno nepozorností mechaniků, když chtěli nasadit levou pneumatiku na pravou stranu a naopak.
Ruský mladík Daniil Kvjat se ukazuje ve velmi dobrém světle. V letošní sezoně vždy v kvalifikaci osciluje okolo postupu do Q3 a v závodech se také tlačí na body. Kdo by očekával, že v 19 letech budou všechny 4 závody úspěšné? Daniil totiž skončil nejhůře 11., stalo se tak v Bahrajnu. V Číně opět obsadil desátou pozici a zdá se být spolehlivým pilotem. Je to dobrý příslib do budoucna, protože pokud by do rukou dostal dobrou techniku, mohl by být opravdu rychlým pilotem.
V Šanghaji Fernando Alonso ukázal, že mu tato trať sedí, protože po jedenácté se mi podařilo dokončit závod s plným počtem kol. Samozřejmě vyjma těch dvou, o které byl závod zkrácen. Podobně je na tom i Jenson Button, ten také dokončil všech 11 GP Číny ve své kariéře, ale ne vždy s plným počtem kol.
Max Chilton den před svými 23. narozeninami odjel svou 23. Grand Prix. Všech 23 závodů dokončil. Jeho nejlepším výsledkem bylo 13. místo, stalo se tak letos a hned 2x, v Austrálii a Bahrajnu.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.
Alex Jacques z F1 TV tvrdí, že Toto Wolff stále cítí následky, když před deseti lety přišel o Maxe Verstappena. Podle Jacquese ho tato zkušenost motivovala k tomu, aby dal Kimimu Antonellimu příležitost debutovat ve Formuli 1 hned v jeho první sezóně.