Xevi Pujolar, dlouholetý inženýr Williamsu, vysvětluje, proč po letech opustil tradiční britskou stáj.
Přestup k Toro RossoPo deseti letech opustil inženýr Xevi Pujolar britský tým Williams a začal pracovat pro Toro Rosso. U týmu z Grove dlouho pracoval na pozici závodního inženýra, velmi těsně tedy spolupracoval s Juanem Pablem Montoyou, Markem Webberem, Alexem Wurzem, Kazukim Nakajimou a Pastorem Maldonadem, před sezonou 2013 pak povýšil na pozici závodního inženýra. Svůj tým zastupoval také vůči médiím.
Pod vedením Franze Tosta teď pracuje na pozici hlavního inženýra. "Vloni byla situace obtížná a ve Williamsu už jsem se necítil dobře. Posléze jsem si promyslel alternatívy. Po vícero rozhovorech s Toro Rosso jsem dospěl k názoru, že jde o rostoucí tým s velkým potenciálem. Znal jsem pár lidí z týmu, také s Franzem jsem se znal. Oni mě chtěli v týmu a nabídli mi pozici hlavního inženýra, kterou jsem přijal," popisuje Pujolar pro španělský El Confidencial.
Od poloviny roku 2012 vede technické oddělení v italském týmu James Key. V paddocku je bývalý zaměstnanec Force Indie a Sauberu vysoce ceněn. Podle Xeviho týmu z Faenzy hodně pomohl: "Nebudeme bojovat s Red Bullem, ale pokusíme se být před týmy ze středu pole. V minulém roce jsme byli v hodně závodech před Williamsem. Pokud se podívám na rozsah investic, které byly v tomto týmu provedeny, tak je těžké odhadnout, jak moc dopředu lze postoupit."
S Pastorem si u Williamsu rozumněl, protože je to bojovník
Problémy WilliamsuU Williamsu měl Pujolar pocit, že dosáhl stropu a dále už se nemůže nikam posunout. Podle něj se Williams nedokáže smířit s tím, že už nebojuje o tituly, jako tomu bývalo v minulosti: "Tým byl svého času velmi dobrý, ale teď spadl dolů. Dnes už je organizace týmu F1 naprosto jiná. Člověk občas musí akceptovat, že se časy změnily a musí se jim přizpůsobit. Občas je nutné si přiznat, že už nejste světovými šampiony, ale jedíte vzadu. To je pochopitelně těžké."
Předešlé roky byly u Williamsu hodně divoké: Po slabé sezoně 2011 získal tým překvapivé vítězství s Pastorem Maldonadem v Barceloně 2012, avšak v roce 2013 se opět propadl na konec pole. Tým navíc musel opustit Adam Parr a také se ze své pozice stáhl Toto Wolff. O každodenní činnost týmu se teď stará Claire Williamsová, technický ředitel Mike Coughlan přepustil v roce 2013 svoji pozici strůjci úspěchu týmu Benetton a Renaultu, Patu Symondsovi.
V čem vidí přednosti Toro RossoSymonds, kterého získal 'lovec mozků Williamsu' Wurz, je podle Pujolara tím správným mužem: "Byla to skvělá zpráva, když přišel, protože má tolik zkušeností. Teď provádí velké změny, které povedou ke zlepšení. I mimo to však byly jisté faktory, které mi vadily."
Teď doufá, že v Toro Rosso najde "opravdový závodní tým, ve kterém nebude tolik politiky". Také mentalita druhého týmu Red Bullu se mu líbí: "Jsou zde Britové, Němci i Italové. Jižané jsou jiní. Práce je pravděpodobně stejná, avšak vycházení s kolegy se změnilo - je otevřenější, zkrátka takové, jako byste v jižních státech čekali."
Památné předjetí dvou Ferrari na A1 Ringu (dnes Red Bull Ring) v Rakousku v podání Montoyi
I přes odchod má na Williams dobré vzpomínky. Na které jezdce, se kterými spolupracoval, bude nejraději vzpomínat? "Nejvíce mě zaujali Juan Pablo [Montoya] a Pastor [Maldonado]. Snad proto, že se oba docela podobají. Jsou to bojovníci. Pastor ukázal, že je velmi rychlý, občas je podceňovaný. Pracoval jsem také s Webberem a Ralfem Schumacherem, což jsou také špičkoví piloti, avšak ti pro mě nebyli stejní."
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.