Xevi Pujolar, dlouholetý inženýr Williamsu, vysvětluje, proč po letech opustil tradiční britskou stáj.
Přestup k Toro RossoPo deseti letech opustil inženýr Xevi Pujolar britský tým Williams a začal pracovat pro Toro Rosso. U týmu z Grove dlouho pracoval na pozici závodního inženýra, velmi těsně tedy spolupracoval s Juanem Pablem Montoyou, Markem Webberem, Alexem Wurzem, Kazukim Nakajimou a Pastorem Maldonadem, před sezonou 2013 pak povýšil na pozici závodního inženýra. Svůj tým zastupoval také vůči médiím.
Pod vedením Franze Tosta teď pracuje na pozici hlavního inženýra. "Vloni byla situace obtížná a ve Williamsu už jsem se necítil dobře. Posléze jsem si promyslel alternatívy. Po vícero rozhovorech s Toro Rosso jsem dospěl k názoru, že jde o rostoucí tým s velkým potenciálem. Znal jsem pár lidí z týmu, také s Franzem jsem se znal. Oni mě chtěli v týmu a nabídli mi pozici hlavního inženýra, kterou jsem přijal," popisuje Pujolar pro španělský El Confidencial.
Od poloviny roku 2012 vede technické oddělení v italském týmu James Key. V paddocku je bývalý zaměstnanec Force Indie a Sauberu vysoce ceněn. Podle Xeviho týmu z Faenzy hodně pomohl: "Nebudeme bojovat s Red Bullem, ale pokusíme se být před týmy ze středu pole. V minulém roce jsme byli v hodně závodech před Williamsem. Pokud se podívám na rozsah investic, které byly v tomto týmu provedeny, tak je těžké odhadnout, jak moc dopředu lze postoupit."
S Pastorem si u Williamsu rozumněl, protože je to bojovník
Problémy WilliamsuU Williamsu měl Pujolar pocit, že dosáhl stropu a dále už se nemůže nikam posunout. Podle něj se Williams nedokáže smířit s tím, že už nebojuje o tituly, jako tomu bývalo v minulosti: "Tým byl svého času velmi dobrý, ale teď spadl dolů. Dnes už je organizace týmu F1 naprosto jiná. Člověk občas musí akceptovat, že se časy změnily a musí se jim přizpůsobit. Občas je nutné si přiznat, že už nejste světovými šampiony, ale jedíte vzadu. To je pochopitelně těžké."
Předešlé roky byly u Williamsu hodně divoké: Po slabé sezoně 2011 získal tým překvapivé vítězství s Pastorem Maldonadem v Barceloně 2012, avšak v roce 2013 se opět propadl na konec pole. Tým navíc musel opustit Adam Parr a také se ze své pozice stáhl Toto Wolff. O každodenní činnost týmu se teď stará Claire Williamsová, technický ředitel Mike Coughlan přepustil v roce 2013 svoji pozici strůjci úspěchu týmu Benetton a Renaultu, Patu Symondsovi.
V čem vidí přednosti Toro RossoSymonds, kterého získal 'lovec mozků Williamsu' Wurz, je podle Pujolara tím správným mužem: "Byla to skvělá zpráva, když přišel, protože má tolik zkušeností. Teď provádí velké změny, které povedou ke zlepšení. I mimo to však byly jisté faktory, které mi vadily."
Teď doufá, že v Toro Rosso najde "opravdový závodní tým, ve kterém nebude tolik politiky". Také mentalita druhého týmu Red Bullu se mu líbí: "Jsou zde Britové, Němci i Italové. Jižané jsou jiní. Práce je pravděpodobně stejná, avšak vycházení s kolegy se změnilo - je otevřenější, zkrátka takové, jako byste v jižních státech čekali."
Památné předjetí dvou Ferrari na A1 Ringu (dnes Red Bull Ring) v Rakousku v podání Montoyi
I přes odchod má na Williams dobré vzpomínky. Na které jezdce, se kterými spolupracoval, bude nejraději vzpomínat? "Nejvíce mě zaujali Juan Pablo [Montoya] a Pastor [Maldonado]. Snad proto, že se oba docela podobají. Jsou to bojovníci. Pastor ukázal, že je velmi rychlý, občas je podceňovaný. Pracoval jsem také s Webberem a Ralfem Schumacherem, což jsou také špičkoví piloti, avšak ti pro mě nebyli stejní."
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.