Xevi Pujolar, dlouholetý inženýr Williamsu, vysvětluje, proč po letech opustil tradiční britskou stáj.
Přestup k Toro RossoPo deseti letech opustil inženýr Xevi Pujolar britský tým Williams a začal pracovat pro Toro Rosso. U týmu z Grove dlouho pracoval na pozici závodního inženýra, velmi těsně tedy spolupracoval s Juanem Pablem Montoyou, Markem Webberem, Alexem Wurzem, Kazukim Nakajimou a Pastorem Maldonadem, před sezonou 2013 pak povýšil na pozici závodního inženýra. Svůj tým zastupoval také vůči médiím.
Pod vedením Franze Tosta teď pracuje na pozici hlavního inženýra. "Vloni byla situace obtížná a ve Williamsu už jsem se necítil dobře. Posléze jsem si promyslel alternatívy. Po vícero rozhovorech s Toro Rosso jsem dospěl k názoru, že jde o rostoucí tým s velkým potenciálem. Znal jsem pár lidí z týmu, také s Franzem jsem se znal. Oni mě chtěli v týmu a nabídli mi pozici hlavního inženýra, kterou jsem přijal," popisuje Pujolar pro španělský El Confidencial.
Od poloviny roku 2012 vede technické oddělení v italském týmu James Key. V paddocku je bývalý zaměstnanec Force Indie a Sauberu vysoce ceněn. Podle Xeviho týmu z Faenzy hodně pomohl: "Nebudeme bojovat s Red Bullem, ale pokusíme se být před týmy ze středu pole. V minulém roce jsme byli v hodně závodech před Williamsem. Pokud se podívám na rozsah investic, které byly v tomto týmu provedeny, tak je těžké odhadnout, jak moc dopředu lze postoupit."
S Pastorem si u Williamsu rozumněl, protože je to bojovník
Problémy WilliamsuU Williamsu měl Pujolar pocit, že dosáhl stropu a dále už se nemůže nikam posunout. Podle něj se Williams nedokáže smířit s tím, že už nebojuje o tituly, jako tomu bývalo v minulosti: "Tým byl svého času velmi dobrý, ale teď spadl dolů. Dnes už je organizace týmu F1 naprosto jiná. Člověk občas musí akceptovat, že se časy změnily a musí se jim přizpůsobit. Občas je nutné si přiznat, že už nejste světovými šampiony, ale jedíte vzadu. To je pochopitelně těžké."
Předešlé roky byly u Williamsu hodně divoké: Po slabé sezoně 2011 získal tým překvapivé vítězství s Pastorem Maldonadem v Barceloně 2012, avšak v roce 2013 se opět propadl na konec pole. Tým navíc musel opustit Adam Parr a také se ze své pozice stáhl Toto Wolff. O každodenní činnost týmu se teď stará Claire Williamsová, technický ředitel Mike Coughlan přepustil v roce 2013 svoji pozici strůjci úspěchu týmu Benetton a Renaultu, Patu Symondsovi.
V čem vidí přednosti Toro RossoSymonds, kterého získal 'lovec mozků Williamsu' Wurz, je podle Pujolara tím správným mužem: "Byla to skvělá zpráva, když přišel, protože má tolik zkušeností. Teď provádí velké změny, které povedou ke zlepšení. I mimo to však byly jisté faktory, které mi vadily."
Teď doufá, že v Toro Rosso najde "opravdový závodní tým, ve kterém nebude tolik politiky". Také mentalita druhého týmu Red Bullu se mu líbí: "Jsou zde Britové, Němci i Italové. Jižané jsou jiní. Práce je pravděpodobně stejná, avšak vycházení s kolegy se změnilo - je otevřenější, zkrátka takové, jako byste v jižních státech čekali."
Památné předjetí dvou Ferrari na A1 Ringu (dnes Red Bull Ring) v Rakousku v podání Montoyi
I přes odchod má na Williams dobré vzpomínky. Na které jezdce, se kterými spolupracoval, bude nejraději vzpomínat? "Nejvíce mě zaujali Juan Pablo [Montoya] a Pastor [Maldonado]. Snad proto, že se oba docela podobají. Jsou to bojovníci. Pastor ukázal, že je velmi rychlý, občas je podceňovaný. Pracoval jsem také s Webberem a Ralfem Schumacherem, což jsou také špičkoví piloti, avšak ti pro mě nebyli stejní."
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.
McLaren zatím nepolevuje a směřuje k snadnému obhájení titulu v Poháru konstruktérů. Tato sezona se rýsuje jako jedna z nejpřevratnějších a nejdominantnějších kapitol v historii F1.
Toto Wolff přiznává, že ne vždy souhlasil se stylem vedení FIA pod Mohammedem Ben Sulayemem. Uznává však, že jeho pevný postoj přinesl sportu určité výhody.
Odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu zasáhlo svět Formule 1 jako blesk z čistého nebe. Po letech úspěchů a dominance tak tým náhle ztrácí jednu ze svých klíčových postav.
Lewis Hamilton nedávno provedl zásadní změnu, která mu má pomoci lépe se adaptovat v novém týmu Ferrari. Tento krok je součástí jeho snahy urychlit proces zapracování a dosáhnout co nejrychlejšího zlepšení ve výkonech během sezóny.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.