Xevi Pujolar, dlouholetý inženýr Williamsu, vysvětluje, proč po letech opustil tradiční britskou stáj.
Přestup k Toro RossoPo deseti letech opustil inženýr Xevi Pujolar britský tým Williams a začal pracovat pro Toro Rosso. U týmu z Grove dlouho pracoval na pozici závodního inženýra, velmi těsně tedy spolupracoval s Juanem Pablem Montoyou, Markem Webberem, Alexem Wurzem, Kazukim Nakajimou a Pastorem Maldonadem, před sezonou 2013 pak povýšil na pozici závodního inženýra. Svůj tým zastupoval také vůči médiím.
Pod vedením Franze Tosta teď pracuje na pozici hlavního inženýra. "Vloni byla situace obtížná a ve Williamsu už jsem se necítil dobře. Posléze jsem si promyslel alternatívy. Po vícero rozhovorech s Toro Rosso jsem dospěl k názoru, že jde o rostoucí tým s velkým potenciálem. Znal jsem pár lidí z týmu, také s Franzem jsem se znal. Oni mě chtěli v týmu a nabídli mi pozici hlavního inženýra, kterou jsem přijal," popisuje Pujolar pro španělský El Confidencial.
Od poloviny roku 2012 vede technické oddělení v italském týmu James Key. V paddocku je bývalý zaměstnanec Force Indie a Sauberu vysoce ceněn. Podle Xeviho týmu z Faenzy hodně pomohl: "Nebudeme bojovat s Red Bullem, ale pokusíme se být před týmy ze středu pole. V minulém roce jsme byli v hodně závodech před Williamsem. Pokud se podívám na rozsah investic, které byly v tomto týmu provedeny, tak je těžké odhadnout, jak moc dopředu lze postoupit."
S Pastorem si u Williamsu rozumněl, protože je to bojovník
Problémy WilliamsuU Williamsu měl Pujolar pocit, že dosáhl stropu a dále už se nemůže nikam posunout. Podle něj se Williams nedokáže smířit s tím, že už nebojuje o tituly, jako tomu bývalo v minulosti: "Tým byl svého času velmi dobrý, ale teď spadl dolů. Dnes už je organizace týmu F1 naprosto jiná. Člověk občas musí akceptovat, že se časy změnily a musí se jim přizpůsobit. Občas je nutné si přiznat, že už nejste světovými šampiony, ale jedíte vzadu. To je pochopitelně těžké."
Předešlé roky byly u Williamsu hodně divoké: Po slabé sezoně 2011 získal tým překvapivé vítězství s Pastorem Maldonadem v Barceloně 2012, avšak v roce 2013 se opět propadl na konec pole. Tým navíc musel opustit Adam Parr a také se ze své pozice stáhl Toto Wolff. O každodenní činnost týmu se teď stará Claire Williamsová, technický ředitel Mike Coughlan přepustil v roce 2013 svoji pozici strůjci úspěchu týmu Benetton a Renaultu, Patu Symondsovi.
V čem vidí přednosti Toro RossoSymonds, kterého získal 'lovec mozků Williamsu' Wurz, je podle Pujolara tím správným mužem: "Byla to skvělá zpráva, když přišel, protože má tolik zkušeností. Teď provádí velké změny, které povedou ke zlepšení. I mimo to však byly jisté faktory, které mi vadily."
Teď doufá, že v Toro Rosso najde "opravdový závodní tým, ve kterém nebude tolik politiky". Také mentalita druhého týmu Red Bullu se mu líbí: "Jsou zde Britové, Němci i Italové. Jižané jsou jiní. Práce je pravděpodobně stejná, avšak vycházení s kolegy se změnilo - je otevřenější, zkrátka takové, jako byste v jižních státech čekali."
Památné předjetí dvou Ferrari na A1 Ringu (dnes Red Bull Ring) v Rakousku v podání Montoyi
I přes odchod má na Williams dobré vzpomínky. Na které jezdce, se kterými spolupracoval, bude nejraději vzpomínat? "Nejvíce mě zaujali Juan Pablo [Montoya] a Pastor [Maldonado]. Snad proto, že se oba docela podobají. Jsou to bojovníci. Pastor ukázal, že je velmi rychlý, občas je podceňovaný. Pracoval jsem také s Webberem a Ralfem Schumacherem, což jsou také špičkoví piloti, avšak ti pro mě nebyli stejní."
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.
V posledních týdnech se hodně spekuluje o budoucnosti Lewise Hamiltona ve Ferrari, avšak vše nasvědčuje tomu, že kontrolu nad svým současným kontraktem má pevně v rukou právě on.
Zak Brown, šéf McLarenu, připomněl, že růst Formule 1 v USA dlouhou dobu brzdila absence stálé domácí Velké ceny a také nedostatečné zapojení fanoušků, které se změnilo až s příchodem Liberty Media.
Max Verstappen prozradil, jak je to o voze Red Bullu, který byl navržen podle jeho stylu jízdy.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že on i Lewis Hamilton podcenili, jak těžké bude jezdcovo přizpůsobení se vozu Ferrari. Ukázalo se, že adaptace je mnohem náročnější, než čekali.
Charles Leclerc míní, že Ferrari by mělo dát přednost udržení druhého místa v Poháru konstruktérů před ziskem většího času ve větrném tunelu pro rok 2026. Podle něj má aktuální úspěch a s ním spojené benefity větší váhu než dlouhodobá technická výhoda.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.