Daniil Kvjat absolvoval po představení nového vozu STR9 v Jerezu tiskovou konferenci s ruskými novináři
Daniil, jaký máte dojem z dizajnu nových vozů?Daniil Kvjat (DK): „Všichni zvolili různý přístup. Myslím, že do prvního závodu se ještě hodně věcí změní. Možná se objeví i jiné tvary. Ale novinek je určitě víc než vloni…“Jak se Vám líbí Váš vůz?DK: „Hlavně aby byl rychlý. Když sedím v něm, tak stejně vidím jen volant a cestu přede mnou.“ Jako první vyjede na trať Jean-Eric, Vy až na druhý den…DK: „Od samého začátku jsem měl naplánovaný druhý den. Je nepravděpodobně, že už v první den půjde všechno hladce, vůz je úplně nový. Takže je dobře, že si sednu za volant až na druhý den.“ Bylo to rozhodnutí na Vás, nebo na týmu? DK: „Zajímali se o můj názor, ale rozhodnutí bylo ze strany týmu.“Jaké pocity máte z prezentace? Proběhlo vše tak, jak jste si představoval?DK: „Až dodnes jsem podobné prezentace viděl jen v televizi. Být součástí představení je fantastické, mám pozitivní pocity. Přišlo hodně lidí, cítil jsem se dobře. Dlouho jsme se chystali na testování, na novou sezonu. Tento den je významný pro tým i pro mě osobně.“ Nejste z rozhovorů unaven?DK: „Určitě ne. Styk s novináři je součástí mé práce. Navíc je to zajímavé. Tím, že mluvím s novináři, se dozvím taky něco o sobě. Jednou jsem se například dozvěděl, že můj táta je magnát.“ (smích)Jste připraven na to, že budete přitahovat více pozornosti?DK: „Ano, a do jisté míry si to užívám. To je také součástí světa F1. Možná se to v budoucnosti změní, ale zatím je to v pohodě.“ (smích)Existuje dotaz, z kterého jste už unaven?DK: „V Austinu a Sao Paolu jsem byl unaven z otázek o mé minulosti. Stále se mě někdo vyptával na můj předešlý život a předešlou kariéru. Nebylo to příjemné.“Budete přítomen na testování Jeana-Erica?DK: „Ano, na okruhu budu už od rána. Budu přítomen na všech brífincích, vynasnažím se poznat vše nové. Uvidíme, co se bude dít.“Znáte okruh v Jerezu?DK: „Znám ho z testování, když jsem byl ve Formuli Renault 2.0. Po dva roky jsme tady byli v zimě na testech.“Kolik dní jste absolvoval na simulátoru?DK: „Tři plné dni, to není špatné.“ Zahrnuje simulátor Red Bullu už i nový vůz STR9?DK: „Ano a práce na něm byla užitečná. Přítomen byl i můj závodní inženýr. Kvůli příští spolupráci je důležité, abychom se navzájem dobře poznali. Nejsem velkým fanouškem simulátorů, ale pro piloty je důležitý. Můžete se naučit přepínače na volantu, konfiguraci tratě, zkoušet nastavení vozu. Skutečně si užívat jízdu můžete ale jen za volantem skutečného monopostu.“ Máte po zkušenosti ze simulátoru představu, jak moc se liší nový vůz od předešlého?DK: „Jsou dost odlišné kvůli novým pravidlům. Na začátku sezony nebudou mít velký přítlak. Tato oblast bude jednou z hlavních, na kterých budou technici letos pracovat.“ Jak moc se odlišuje volant?DK: „Ani bych neřekl, že moc. Objevila se na něm malá obrazovka, doplnily se některé nové přepínače. Je trochu větší a těžší, ale vypadá podobně.“ Motor má nový zvuk… DK: „Upřímně, mě se ten nový zvuk líbí. Mnohým lidem se nelíbí dizajn nových vozů, ale zvuk se podle mě musí líbit všem. Zdá se mi agresivnější. Na změny je nutné si zvyknout. Formula 1 není monotónní disciplína, stále se něco mění.“
Mercedes už naplno pracuje na nové éře Formule 1, která odstartuje v roce 2026 zásadní změnou technických pravidel. Podle Simoneho Restyho v ní vidí nejen obrovskou výzvu, ale i šanci vrátit se na vrchol, pokud tým správně odhadne vývojový směr.
Red Bull potvrdil, že má připravený nouzový plán pro případ jednozávodního zákazu startu Maxe Verstappena ve Formuli 1. I když je jeho absence nepravděpodobná, tým chce být připravený minimalizovat dopady na šampionát.
Velká cena Kanady je proslulá proměnlivým počasím, které často způsobuje chaos a mění závodní strategie. I letos panuje nejistota zda dorazí déšť, protože v Montréalu nikdy nevíte co přinese další oblak.
Situace Lewise Hamiltona ve Ferrari nabírá na vážnosti, protože sedminásobný mistr světa se zatím nedokázal plně sžít se svým novým vozem pro sezónu F1 2025.
Dvojnásobný mistr světa F1 a bývalý pilot McLarenu Mika Häkkinen vyjádřil překvapení nad tím, že Max Verstappen během Velké ceny Španělska nijak nezpochybnil rozhodnutí týmu Red Bull obout tvrdou směs pneumatik. Podle Fina bylo neobvyklé, že jezdec jeho kalibru nepokusil strategii více ovlivnit.
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.