Toro Rosso dnes v boxové uličce v Jerezu světu představil svůj nový monopost STR9, s nímž bude o vítězství bojovat v letošní sezóně Formule 1.
Toro Rosso zůstává u podobného zbarvení jako loni, špička nosu je protáhlá k zemi, podobně jako například u Williamsu či Sauberu. Stáj z Faenzy letos přechází z atmosférických V8 motorů Ferrari na přeplňované V6 Renaultu.
"Sezona 2014 bude zajímavá z několika úhlů pohledu. Bude to rok plný nových strategií a nápadů. Museli jsme vymyslet nový design vozu i bočnic a také nová křídla. Ještě nikdy předtím jsme nezačali s designem vozu tak brzy," uvádí šéf týmu Franz Tost.
"Bočnice jsou větší než dříve, protože jsme museli najít dodatečný prostor pro chladiče. Tým odvedl skvělou práci, když je dokázal do bočnic umístit bez ztráty aerodynamického výkonu. V posledních týdnech jsme na STR9 pracovali tak tvrdě jako nikdy před tím. Tým zůstával v továrně do 2 hodin do rána, aby zvládl připravit auto, ale nakonec se nám to povedlo," vysvětluje Tost.
"Soustředili jsme se hlavně na aerodynamiku. Toto oddělení jsme chtěli posunout dopředu a učinit jej konkurenceschopnějším. V předešlých 6 měsících jsme se soustředili na posílení oddělení aerodynamiky. Značně se rozšířilo, máme teď k dispozici spoustu lidí se zkušenostmi z F1. Letos přijdou další lidé a řekl bych, že nás v garáži čeká hodně práce," pokračuje technický ředitel James Key.
Vývoj jde pomalu, ale postupem začíná oddělení aerodynamiky odpovídat týmu této velikosti a týmu s tímto rozpočtem. Byl to velký projekt, při kterém hodně pomohl Brendan Gilhome. Ten se stal vloni v červnu, kdy přišel do Bicesteru, novým šéfem aerodynamiky. Učinili jsme velký pokrok, z vozu 2013 jsme se snažili použít co nejvíc.
Změna dodavatele motoru je pro obě strany krokem do neznáma. Musíme se sehrát. Renault nám od začátku poskytuje velkolepou podporu. Pravidelně jsme od nich dostávali informace o vývoji motoru, díky nim jsme mohli přizpůsobovat i my svoje vlastní tempo. Renault nám hodně pomohl i s tím, že pochopil, že si musíme vybudovat kompletně nový vztah."
Detail nosu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Toro Rosso také od letoška odebírá převodovku od Red Bullu: "To dává smysl, patříme jednomu vlastníkovi. Od letoška navíc používáme stejný motor jako Red Bull. Situaci to ulehčuje, zvláště při zavedení takto odlišných pravidel. Zbytek auta ale je pouze v režii Toro Rosso.
Instalace motoru byla výzvou! Člověk musel dávat hodně pozor na chlazení. I proto vypadají letošní auta v některých částech značně odlišně. Je možné, že některé části vozu se na pohled zvenku nezdají moc rozdílné, avšak pod kapotou se loňský a letošní stroj dost liší. Tomu jsme museli přizpůsobit aerodynamiku.
V roce 2013 jsme měli rychlejší auto, než o čem vypovídá bodový stav na konci roku. Pokud se podíváte na rychlost v závodech, tak zjistíte, že jsme z ní vždy nevytěžili maximum. Letos chceme tuto situaci zlepšit," dodává Key.
Toro Rosso STR9 s podobně řešeným nosem jako včera představený Sauber (foto: Scuderia Toro Rosso)
Před letošní sezónou získala významné posily: hlavního závodního inženýra Williamsu Xeviho Pujolara, provozního šéfa Mercedesu Brendana Gilhoma, aerodynamiky Matthewa Schofielda (z McLarenu), Davida Felappiho (z Force Indie), Frederica Launoye (z Lotusu), Paula Smarta (z Ferrari) a specialistu na superpočítače Raffaela Boschettiho (také z Ferrari).
Toro Rosso STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Vůz obsahuje poměrně jednoduché přední křídlo, vstupní otvory bočnic jsou menší než u McLarenu, ale větší než u Ferrari. Vpředu je zavěšení typu push-rod, vzadu pull-rod. Přívod vzduchu k brzdám je realizován bez brzdových kanálků.
Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je trojúhelníkový, loní byl oválný (viz srovnávací foto níže). V centrální 20cm široké neutrální zóně nad difuzorem a jedinou koncovkou výfuku se nachází agresivně tvarované křidélko.
Srovnání loňského a letošního vozu Toro Rosso (foto: Scuderia Toro Rosso)
Fotografie najdete pod článkem, snímek ve velkém rozlišení mezi tapetami.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.