Toro Rosso dnes v boxové uličce v Jerezu světu představil svůj nový monopost STR9, s nímž bude o vítězství bojovat v letošní sezóně Formule 1.
Toro Rosso zůstává u podobného zbarvení jako loni, špička nosu je protáhlá k zemi, podobně jako například u Williamsu či Sauberu. Stáj z Faenzy letos přechází z atmosférických V8 motorů Ferrari na přeplňované V6 Renaultu.
"Sezona 2014 bude zajímavá z několika úhlů pohledu. Bude to rok plný nových strategií a nápadů. Museli jsme vymyslet nový design vozu i bočnic a také nová křídla. Ještě nikdy předtím jsme nezačali s designem vozu tak brzy," uvádí šéf týmu Franz Tost.
"Bočnice jsou větší než dříve, protože jsme museli najít dodatečný prostor pro chladiče. Tým odvedl skvělou práci, když je dokázal do bočnic umístit bez ztráty aerodynamického výkonu. V posledních týdnech jsme na STR9 pracovali tak tvrdě jako nikdy před tím. Tým zůstával v továrně do 2 hodin do rána, aby zvládl připravit auto, ale nakonec se nám to povedlo," vysvětluje Tost.
"Soustředili jsme se hlavně na aerodynamiku. Toto oddělení jsme chtěli posunout dopředu a učinit jej konkurenceschopnějším. V předešlých 6 měsících jsme se soustředili na posílení oddělení aerodynamiky. Značně se rozšířilo, máme teď k dispozici spoustu lidí se zkušenostmi z F1. Letos přijdou další lidé a řekl bych, že nás v garáži čeká hodně práce," pokračuje technický ředitel James Key.
Vývoj jde pomalu, ale postupem začíná oddělení aerodynamiky odpovídat týmu této velikosti a týmu s tímto rozpočtem. Byl to velký projekt, při kterém hodně pomohl Brendan Gilhome. Ten se stal vloni v červnu, kdy přišel do Bicesteru, novým šéfem aerodynamiky. Učinili jsme velký pokrok, z vozu 2013 jsme se snažili použít co nejvíc.
Změna dodavatele motoru je pro obě strany krokem do neznáma. Musíme se sehrát. Renault nám od začátku poskytuje velkolepou podporu. Pravidelně jsme od nich dostávali informace o vývoji motoru, díky nim jsme mohli přizpůsobovat i my svoje vlastní tempo. Renault nám hodně pomohl i s tím, že pochopil, že si musíme vybudovat kompletně nový vztah."
Detail nosu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Toro Rosso také od letoška odebírá převodovku od Red Bullu: "To dává smysl, patříme jednomu vlastníkovi. Od letoška navíc používáme stejný motor jako Red Bull. Situaci to ulehčuje, zvláště při zavedení takto odlišných pravidel. Zbytek auta ale je pouze v režii Toro Rosso.
Instalace motoru byla výzvou! Člověk musel dávat hodně pozor na chlazení. I proto vypadají letošní auta v některých částech značně odlišně. Je možné, že některé části vozu se na pohled zvenku nezdají moc rozdílné, avšak pod kapotou se loňský a letošní stroj dost liší. Tomu jsme museli přizpůsobit aerodynamiku.
V roce 2013 jsme měli rychlejší auto, než o čem vypovídá bodový stav na konci roku. Pokud se podíváte na rychlost v závodech, tak zjistíte, že jsme z ní vždy nevytěžili maximum. Letos chceme tuto situaci zlepšit," dodává Key.
Toro Rosso STR9 s podobně řešeným nosem jako včera představený Sauber (foto: Scuderia Toro Rosso)
Před letošní sezónou získala významné posily: hlavního závodního inženýra Williamsu Xeviho Pujolara, provozního šéfa Mercedesu Brendana Gilhoma, aerodynamiky Matthewa Schofielda (z McLarenu), Davida Felappiho (z Force Indie), Frederica Launoye (z Lotusu), Paula Smarta (z Ferrari) a specialistu na superpočítače Raffaela Boschettiho (také z Ferrari).
Toro Rosso STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Vůz obsahuje poměrně jednoduché přední křídlo, vstupní otvory bočnic jsou menší než u McLarenu, ale větší než u Ferrari. Vpředu je zavěšení typu push-rod, vzadu pull-rod. Přívod vzduchu k brzdám je realizován bez brzdových kanálků.
Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je trojúhelníkový, loní byl oválný (viz srovnávací foto níže). V centrální 20cm široké neutrální zóně nad difuzorem a jedinou koncovkou výfuku se nachází agresivně tvarované křidélko.
Srovnání loňského a letošního vozu Toro Rosso (foto: Scuderia Toro Rosso)
Fotografie najdete pod článkem, snímek ve velkém rozlišení mezi tapetami.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.