Toro Rosso dnes v boxové uličce v Jerezu světu představil svůj nový monopost STR9, s nímž bude o vítězství bojovat v letošní sezóně Formule 1.
Toro Rosso zůstává u podobného zbarvení jako loni, špička nosu je protáhlá k zemi, podobně jako například u Williamsu či Sauberu. Stáj z Faenzy letos přechází z atmosférických V8 motorů Ferrari na přeplňované V6 Renaultu.
"Sezona 2014 bude zajímavá z několika úhlů pohledu. Bude to rok plný nových strategií a nápadů. Museli jsme vymyslet nový design vozu i bočnic a také nová křídla. Ještě nikdy předtím jsme nezačali s designem vozu tak brzy," uvádí šéf týmu Franz Tost.
"Bočnice jsou větší než dříve, protože jsme museli najít dodatečný prostor pro chladiče. Tým odvedl skvělou práci, když je dokázal do bočnic umístit bez ztráty aerodynamického výkonu. V posledních týdnech jsme na STR9 pracovali tak tvrdě jako nikdy před tím. Tým zůstával v továrně do 2 hodin do rána, aby zvládl připravit auto, ale nakonec se nám to povedlo," vysvětluje Tost.
"Soustředili jsme se hlavně na aerodynamiku. Toto oddělení jsme chtěli posunout dopředu a učinit jej konkurenceschopnějším. V předešlých 6 měsících jsme se soustředili na posílení oddělení aerodynamiky. Značně se rozšířilo, máme teď k dispozici spoustu lidí se zkušenostmi z F1. Letos přijdou další lidé a řekl bych, že nás v garáži čeká hodně práce," pokračuje technický ředitel James Key.
Vývoj jde pomalu, ale postupem začíná oddělení aerodynamiky odpovídat týmu této velikosti a týmu s tímto rozpočtem. Byl to velký projekt, při kterém hodně pomohl Brendan Gilhome. Ten se stal vloni v červnu, kdy přišel do Bicesteru, novým šéfem aerodynamiky. Učinili jsme velký pokrok, z vozu 2013 jsme se snažili použít co nejvíc.
Změna dodavatele motoru je pro obě strany krokem do neznáma. Musíme se sehrát. Renault nám od začátku poskytuje velkolepou podporu. Pravidelně jsme od nich dostávali informace o vývoji motoru, díky nim jsme mohli přizpůsobovat i my svoje vlastní tempo. Renault nám hodně pomohl i s tím, že pochopil, že si musíme vybudovat kompletně nový vztah."
Detail nosu (foto: Scuderia Toro Rosso)
Toro Rosso také od letoška odebírá převodovku od Red Bullu: "To dává smysl, patříme jednomu vlastníkovi. Od letoška navíc používáme stejný motor jako Red Bull. Situaci to ulehčuje, zvláště při zavedení takto odlišných pravidel. Zbytek auta ale je pouze v režii Toro Rosso.
Instalace motoru byla výzvou! Člověk musel dávat hodně pozor na chlazení. I proto vypadají letošní auta v některých částech značně odlišně. Je možné, že některé části vozu se na pohled zvenku nezdají moc rozdílné, avšak pod kapotou se loňský a letošní stroj dost liší. Tomu jsme museli přizpůsobit aerodynamiku.
V roce 2013 jsme měli rychlejší auto, než o čem vypovídá bodový stav na konci roku. Pokud se podíváte na rychlost v závodech, tak zjistíte, že jsme z ní vždy nevytěžili maximum. Letos chceme tuto situaci zlepšit," dodává Key.
Toro Rosso STR9 s podobně řešeným nosem jako včera představený Sauber (foto: Scuderia Toro Rosso)
Před letošní sezónou získala významné posily: hlavního závodního inženýra Williamsu Xeviho Pujolara, provozního šéfa Mercedesu Brendana Gilhoma, aerodynamiky Matthewa Schofielda (z McLarenu), Davida Felappiho (z Force Indie), Frederica Launoye (z Lotusu), Paula Smarta (z Ferrari) a specialistu na superpočítače Raffaela Boschettiho (také z Ferrari).
Toro Rosso STR9 (foto: Scuderia Toro Rosso)
Vůz obsahuje poměrně jednoduché přední křídlo, vstupní otvory bočnic jsou menší než u McLarenu, ale větší než u Ferrari. Vpředu je zavěšení typu push-rod, vzadu pull-rod. Přívod vzduchu k brzdám je realizován bez brzdových kanálků.
Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je trojúhelníkový, loní byl oválný (viz srovnávací foto níže). V centrální 20cm široké neutrální zóně nad difuzorem a jedinou koncovkou výfuku se nachází agresivně tvarované křidélko.
Srovnání loňského a letošního vozu Toro Rosso (foto: Scuderia Toro Rosso)
Fotografie najdete pod článkem, snímek ve velkém rozlišení mezi tapetami.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.