MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Itálie zajel Lewis Hamilton s Mercedesem, Fernando Alonso s Ferrari na něj ale ztratil pouze 35 tisícin sekundy.
Dopoledne panovalo v Itálii krásné počasí s teplotami kolem 28 °C. Z nováčků se do prvního tréninku zapojil James Calado z Force Indie místo Adriana Sutila, u Marussie nastoupil Rodolfo Gonzales místo Julese Bianchiho a u Caterhamu se místo Gieda van der Gardeho objevil znovu zkušený Heikki Kovalainen.
Mercedes do instalačního kola nasadil zařízení pro redukci přítlaku (DRD) fungující nezávisle na DRS na voze Nica Rosberga, DRD se objevilo také u Sauberu na voze Estebana Gutiérreze - ani jeden z týmů ho však do závodu v Monze nasadit nehodlá, protože vozy v aerodynamické konfiguraci pro nízký přítlak může připravit o velmi malé množství odporu. Ostatně, proto ho sem Lotus ani nevozil.
Tým z Enstone však pro Räikkönena připravil vůz s o 10 cm delším rozvorem (přední náprava je posunuta více dopředu, zavěšení je přepracováno) převážně z mechanických (menší přenos hmotnosti při brzdění, méně hmotnosti na přední gumy, lepší stabilita v rychlých zatáčkách), ale i z aerodynamický důvod (přední kola a víry vznikající dále od přední části bočnic).
V závodě by však měl debutovat až v Suzuce. Grosjean jezdil s původní kratší verzí. V paddocku se stále spekuluje o přestupu Kimiho, byť si Red Bull již vybral Ricciarda. Fin má více možností: Ferrari, Lotus či McLaren.
Kimi jezdil v prvním tréninku s delším rozvorem (foto: Lotus F1 Team)
V 10:00 hod jako první na trať vyrazili své monoposty nainstalovat obě Marussie následované Grosjeanovým Lotusem a Pérezovým McLarenem. Po deseti minutách provoz na chvíli utichl, dvě instalační kola si dali Grosjean, Gutiérrez, Ricciardo, Bottas, Vergne, Maldonado, Button a Räikkönen. Po 15 min vyjel znovu k jednomu okruhu Gutiérrez, po něm Rosberg.
Nejvíce fanoušků má na okruhu pochopitelně Ferrari, které je pod velkým tlakem - tento víkend opravdu musí získat dobrý výsledek, chtějí-li si dělat naděje na boj o titul až do konce. Přesunout více zdrojů k příštímu vozu hodlají až na konci měsíce, ale Alonso včera připustil, že se na letošní F138 zřejmě vykašlou, pokud v příštích dvou závodech Vettela neporazí.
První měřené kolo zajel po 22 min Gonzales s Marussií - 1:30,795 min, na rovince mu bylo naměřeno 325 km/hod. Jenson Button ho o pět minut později překonává - 1:27,715 (326 km/hod). Požaduje však menší přítlak vpředu: "Musíme jít vpředu níže, velká přetáčivost v Ascari a v Parabolice." Má však problémy se zasekáváním horní DRS klapky na zadním křídle.
Po chvilce se před něj dostává jeho týmový kolega Pérez - 1:26,007 min (a 331 km/hod na rovince), do poloviny tréninku jej zvládl překonat pouze Räikkönen a Vettel (1:25,914 min). Loni zde byl v úvodním tréninku nejrychlejší Michael Schumacher s časem 1:25,422 min.
Pořadí po 45 min:1. Vettel 1:25,914 min2. Räikkönen + 0,0893. Pérez + 0,0934. Alonso + 0,0955. Webber + 0,2936. Rosberg + 0,5207. Massa + 0,5358. Grosjean + 0,679
Heikki Kovalainen v Monze opět za volantem Caterhamu (foto: Team Caterham F1)
Kovalainen si opětovnou jízdu s Caterhamem užívá. Inženýr mu doporučuje následující strategii pro využívání KERSu: na výjezdu ze 2. zatáčky má použít 30 %, po 7. zatáčce také 30 %, v 10. zatáčce 10 % a zbylých 30 % na výjezdu ze zatáčky č. 11 (Parabolica).
Vettela po 48 min překonává lídra šampionátu Alonso (1:25,863 min a 334 km/hod na rovince) a po 55 min se do čela posouvá Hamilton (1:25,565 min; 336 km/hod).
V poslední třetině měl potíže se svým Sauberem Nico Hülkenberg, jenž hlásil: "Problém na výjezdu z první zatáčky, něco s převodovkou." Tým mu doporučil, aby se bez přeřazování vrátil zpět. Při pokusu o návratu na trať ale zůstává stát v polovině boxové uličky.
Po 71 min si polepšuje Rosberg na třetí pozici (1:25,704 min) a Maldonado zablokoval před šikanou Ascari kola a proskákal se po štěrku, bariéry naštěstí minul. Hamiltona v závěru již nikdo nepřekonal, týmy se soustředily na delší jízdy na tvrdých pneumatikách.
Počty ujetých kol
Maximální rychlosti: 1. Calado - 339 km/hod; 2. Ricciardo - 339; 3. Vergne - 338; 4. Räikkönen - 337; 5. Hamilton - 337; 6. Di Resta - 337.
Přehled všech časů: zde (PDF).
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.