Minulý měsíc bylo oznámeno, že se Pat Symonds stává novým technickým ředitelem Williamsu. Letní přestávka je za námi a to znamená jediné - první závod v nové roli pro Symondse v týmu s velkolepou historií. Co tedy tato nová výzva znamena?
"Prvně, myslím, že to [Williams] je skvělý tým. Vybavení je na nejvyšší úrovni a máme velké množství talentovaných lidí. Výsledky na trati tedy neodraží kvalitu zázemí. Takže podle mě je výzvou pro mě analyzovat, co proč tomu tak je. Musím provést změny, které opravdu podpoří lidi v továrně, musíme se zaměřit na výkonnost."
Williams se jeví jako tým, pro který by snad každý chtěl jednou pracovat, Symonds není vyjímkou: "Zábavné je, že mi před pár dny kamarád připoměl, že dávno, ještě v dobách, kdy jsem pracoval pro Renault, jsem řekl, že jediný další tým, pro kterých bych chtěl v F1 pracovat, je Williams. Trvalo mi to dlouho, než jsem se sem dostal, ale teď jsem tady a jsem šťastný.
V Grove jsem už pár dní a první věcí, která mě zaujala, bylo, jakým způsobem jsem byl uvítán. Musím se naučit 500 nových jmen a všechno kolem. Je to skoro jako první den ve škole! Co jsem doposud viděl, tak na mě zanechalo dojem. Zázemí je fantastické, vím, že spousta místních lidí jsou opravdu dobří inženýri. Důvěřuji jim."
V minulosti se nezřídka stávalo, že hlavním soupeřem týmu, ve kterém Symods pracoval, byl Williams: "Sir Frank Williams byl vždy urputný bojovník. Vždy ale bojoval se ctí a ve vší důstojnosti. Občas jsem ho porazil, občas on mne, ale vždy jsem k němu měl maximální respekt. Opravdu mě vzrušuje, že teď spojíme své síly, abychom porazili konkurenci."
V minulosti (v F1 se pohybuje 30 let) mohl Pat pracovat s jezdci jako je Schumacher, Senna nebo Alonso. Který z nich na něj zanechal dojem? "Nejzajímavější práce vždy není s těmi nejlepšími. Za těch let jsem poznal spoustu zajímavých lidí. Užíval jsem si práci s různými jezdci. Pokud bych však měl vybrat jednoho, pak bych speciálně vyzdvihl Michaela Schumachera. Samozřejmě měl velký talent, hodně však také přemýšlel jako inženýr a byl skvělý chlap."
Na práci se současnými jezdci Williamsu, Pastorem Maldonadem a Valterri Bottasem, se však těší: "Zatím je znám oba pouze zvenku. S oběma jsem se však potkal během svého druhého dne v Grove. Z toho co jsem měl možnost vidět, soudím, že jsou oba hodně odhodlaní dosáhnout úspěchu a pomoci týmu dosáhnout pokroku. Těším se na práci s nimi. Zdají se mi jako inteligentní jezdci chtějící dosáhnout úspěchu. Takže jim jen dát techniku, se kterou by prokázali svůj talent."
Účet Pata Symondse zatím čítá 32 vítězství ve Velkých cenách, 4 jezdecké a 3 konstruktérské tituly. Největších úspěchů dosáhl bez pochyby u dnešního týmu Lotus (tehdy Benetton a Renault), kdy v polovině 90. let dovedl ke dvěma titulům Schumachera, to samé zopakoval s Alonsem (2005 a 2006).
"Jsem hrdý na celkovou práci s týmy a jezdci. Je hezké vidět inženýry, kteří se mnou pracovali ve svých začátcích, jak teď zastávají vedoucí role v různých týmech. Užívám si učení mladých lidí. Mým hlavním cílem zde ve Williamsu je vrátit do továrny zpět úspěchy. Půjdu za tím opravdu tvrdě. Chci, aby si lidé, kteří se mnou budou pracovat, ten úspěch užili. Chci, abychom všichni byli součástí návratu Williamsu na místa, kam si myslím, že patří. Zabere to nějaký čas, než zanalyzujeme, co se děje špatně, ale to už je na mě.
Po zbytek roku budou probíhat vývojové práce na voze. Minimálně do VC Koreje budeme vozit nové díly, ale podle mě i poté. Nejsou to věci, na které bych měl vliv, ale uvidím, jak se na voze vyvíjí. Musíme se zaměřit i na malé díly v aerodynamickém tunelu, avšak také se budu soustředit na operační stránku věci.
V principu už se musíme víc soustředit na rok 2014, čeká nás opravdu obtížný vývojový program, asi nejtěžší za hodně dlouhou dobu, co si pamatuji. FW36 zatím vypadá dobře. Myslím, že je důležité, aby na něm byl vidět můj vliv. Avšak můj vliv se bude projevovat hlavně na procesních věcech než na voze a jeho detailech. Doufám, že se to povede a my se vrátíme na cestu, která povede k trvalému úspěchu."
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.