Minulý měsíc bylo oznámeno, že se Pat Symonds stává novým technickým ředitelem Williamsu. Letní přestávka je za námi a to znamená jediné - první závod v nové roli pro Symondse v týmu s velkolepou historií. Co tedy tato nová výzva znamena?
"Prvně, myslím, že to [Williams] je skvělý tým. Vybavení je na nejvyšší úrovni a máme velké množství talentovaných lidí. Výsledky na trati tedy neodraží kvalitu zázemí. Takže podle mě je výzvou pro mě analyzovat, co proč tomu tak je. Musím provést změny, které opravdu podpoří lidi v továrně, musíme se zaměřit na výkonnost."
Williams se jeví jako tým, pro který by snad každý chtěl jednou pracovat, Symonds není vyjímkou: "Zábavné je, že mi před pár dny kamarád připoměl, že dávno, ještě v dobách, kdy jsem pracoval pro Renault, jsem řekl, že jediný další tým, pro kterých bych chtěl v F1 pracovat, je Williams. Trvalo mi to dlouho, než jsem se sem dostal, ale teď jsem tady a jsem šťastný.
V Grove jsem už pár dní a první věcí, která mě zaujala, bylo, jakým způsobem jsem byl uvítán. Musím se naučit 500 nových jmen a všechno kolem. Je to skoro jako první den ve škole! Co jsem doposud viděl, tak na mě zanechalo dojem. Zázemí je fantastické, vím, že spousta místních lidí jsou opravdu dobří inženýri. Důvěřuji jim."
V minulosti se nezřídka stávalo, že hlavním soupeřem týmu, ve kterém Symods pracoval, byl Williams: "Sir Frank Williams byl vždy urputný bojovník. Vždy ale bojoval se ctí a ve vší důstojnosti. Občas jsem ho porazil, občas on mne, ale vždy jsem k němu měl maximální respekt. Opravdu mě vzrušuje, že teď spojíme své síly, abychom porazili konkurenci."
V minulosti (v F1 se pohybuje 30 let) mohl Pat pracovat s jezdci jako je Schumacher, Senna nebo Alonso. Který z nich na něj zanechal dojem? "Nejzajímavější práce vždy není s těmi nejlepšími. Za těch let jsem poznal spoustu zajímavých lidí. Užíval jsem si práci s různými jezdci. Pokud bych však měl vybrat jednoho, pak bych speciálně vyzdvihl Michaela Schumachera. Samozřejmě měl velký talent, hodně však také přemýšlel jako inženýr a byl skvělý chlap."
Na práci se současnými jezdci Williamsu, Pastorem Maldonadem a Valterri Bottasem, se však těší: "Zatím je znám oba pouze zvenku. S oběma jsem se však potkal během svého druhého dne v Grove. Z toho co jsem měl možnost vidět, soudím, že jsou oba hodně odhodlaní dosáhnout úspěchu a pomoci týmu dosáhnout pokroku. Těším se na práci s nimi. Zdají se mi jako inteligentní jezdci chtějící dosáhnout úspěchu. Takže jim jen dát techniku, se kterou by prokázali svůj talent."
Účet Pata Symondse zatím čítá 32 vítězství ve Velkých cenách, 4 jezdecké a 3 konstruktérské tituly. Největších úspěchů dosáhl bez pochyby u dnešního týmu Lotus (tehdy Benetton a Renault), kdy v polovině 90. let dovedl ke dvěma titulům Schumachera, to samé zopakoval s Alonsem (2005 a 2006).
"Jsem hrdý na celkovou práci s týmy a jezdci. Je hezké vidět inženýry, kteří se mnou pracovali ve svých začátcích, jak teď zastávají vedoucí role v různých týmech. Užívám si učení mladých lidí. Mým hlavním cílem zde ve Williamsu je vrátit do továrny zpět úspěchy. Půjdu za tím opravdu tvrdě. Chci, aby si lidé, kteří se mnou budou pracovat, ten úspěch užili. Chci, abychom všichni byli součástí návratu Williamsu na místa, kam si myslím, že patří. Zabere to nějaký čas, než zanalyzujeme, co se děje špatně, ale to už je na mě.
Po zbytek roku budou probíhat vývojové práce na voze. Minimálně do VC Koreje budeme vozit nové díly, ale podle mě i poté. Nejsou to věci, na které bych měl vliv, ale uvidím, jak se na voze vyvíjí. Musíme se zaměřit i na malé díly v aerodynamickém tunelu, avšak také se budu soustředit na operační stránku věci.
V principu už se musíme víc soustředit na rok 2014, čeká nás opravdu obtížný vývojový program, asi nejtěžší za hodně dlouhou dobu, co si pamatuji. FW36 zatím vypadá dobře. Myslím, že je důležité, aby na něm byl vidět můj vliv. Avšak můj vliv se bude projevovat hlavně na procesních věcech než na voze a jeho detailech. Doufám, že se to povede a my se vrátíme na cestu, která povede k trvalému úspěchu."
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.