GP BELGIE, Spa - Nestálé a proměnlivé podmínky na trati ovlivnily první trénink na Velkou cenu Belgie. Počasí typické pro Spa. Nejlepší čas zajel Fernando Alonso. Druhé a třetí místo obsadily vozy Force Indie v pořadí Paul Di Resta, Adrian Sutil.
Po letní pauze piloty i týmy přivítalo typické Spa - po včerejším slunečném dni se ochladilo, chvíli i pršelo a trať je mokrá. Teplota vzduchu i trati je 16°C.
Na konci boxové uličky se rozsvítila zelená a první se na trať vydává Räikkönen a to na přechodných pneumatikách. Následují jej další vozy, které vyjíždějí do instalačního kola. Po sedmi minutách je dokončili všichni piloti a zajeli do boxů - trať tak zůstává opuštěná.
Hlavním tématem v Belgii je jezdecké složení týmů v příštím roce. Kdo bude týmovým kolegou Sebastiana Vettela? Za koho bude jezdit Kimi Räikkönen? Zůstane Fernando Alonso ve Ferrari? Jaká bude budoucnost Nica Hülkenberga? Nikdo však zatím nedal jasnou odpověď.
Po patnácti minutách je na trati pouze Bianchi, Button a Chilton, všichni na přechodných pneumatikách. První měřený čas zajíždí Jules Bianchi a má hodnotu 2:07,578s. Čas Jensona Buttona je o 7,068s pomalejší. Valtteri Bottas vyjel mimo trať v Les Combes a má potíže i v Bus Stop šikaně - vrací se do boxů.
Očekává se další déšť. Button upozorňuje rádiem své mechaniky, že pokud bude pokračovat v jízdě, zničí si zadní pneumatiky. Problémem jsou odlišné podmínky na trati.
Oba vozy Lotusu mají k dispozici pasivní DRS systém, který by jim obzvlášť na tomto okruhu měl pomoci. Räikkönen zajíždí druhý nejrychlejší čas - 2:04,028s. V poslední šikaně zablokoval kolo a není jediným pilotem, kterého mokrá poslední začátka nachytala. Včera se finský pilot neukázal v paddocku během rozhovorů s médii a dle oficiálních informací se necítil dobře.
Po půl hodině na čele oba McLareny v pořadí Button, Pérez. Zatím měřené kolo zajelo pouze sedm pilotů.
Prvním pilotem na hladkých pneumatikách a to na tvrdé sadě je Mark Webber a zajíždí čas 2:10,191s. Nejpilnějšími piloty jsou zatím Grosjean a Gutiérrez - oba zajeli 9 kol. Na tvrdé sadě vyráží také Vettel, Button a Bottas. U Lotusu pokračují ve snaze správně nastavit jejich pasivní DRS systém zatímco trať pomalu, ale jistě osychá.
Zbývá 35 minut do konce a nejrychlejší čas s hodnotou 2:00,439s zajíždí Pérez. Trať však ještě stále není úplně suchá, jak se na hladkých pneumatikách přesvědčil Vettel či Bottas. Časy se však stále zrychlují. Button se vrací na první místo a stále se zlepšuje (1:57,337s). Včera se Brit nechal slyšet, že cílem zde ve Spa je pódium, což je dle jeho slov těžký úkol. Za pár minut je hlášen déšť a trať se proto zaplnila.
Do čela se dostává Pérez, druhý Alonso, který zajel skvělý střední sektor a v dalším kole zajíždí nejrychlejší čas, ale Pérez jej hned vzápětí překonává. Na druhém místě Rosberg.
Kimi Räikkönen po drobném technickém problému na voze, který mechanici opravili zůstává stále v garáži. Oba Lotusy 23 minut před koncem okupují poslední dvě příčky.
Do čela se dostává Di Resta - 1:55,224s. Jeho týmový kolega Sutil se dostal na druhé místo. To však platí jen chvíli, čas si zlepšuje i Alonso (1:55,198s), který se ujímá vedení. Začalo drobně pršet.
Na trať také vyráží Räikkönen, který se zlepšuje, ale stačí to pouze na předposlední místo, když odsunul svého týmového kolegu. A v dalším kole zajíždí zpět do boxů. Na čele Alonso, Di Resta a Sutil. Trať se vyprázdnila - začalo totiž pršet.
Na trať vyráží Vergne, po chvíli jej následuje Van Der Garde či Bottas. Pro mnohé piloty však již trénink končí. Na čele se už vzhledem k počasí nic nemění.
Pořadí:
1. Fernando Alonso / Ferrari - 1:55,197s / 11kol
2. Paul Di Resta / Force India - + 0,026s /10 kol
3. Adrian Sutil / Force India - + 0,175s / 11 kol
4. Sergio Pérez / McLaren - + 0,320s / 14 kol
5. Nico Rosberg / Mercedes - + 0,416s / 10 kol
6. Sebastian Vettel / Red Bull - + 0,438 / 14 kol
7. Esteban Gutiérrez / Sauber - + 0,756s / 18 kol
8. Nico Hülkenberg / Sauber - + 0,912s / 11 kol
9. Daniel Ricciardo / Toro Rosso - + 1,572s / 14 kol
10. Valtteri Bottas / Williams - + 1,660s / 18 kol
11. Felipe Massa / Ferrari - + 1,665s / 10 kol
12. Pastor Maldonado / Williams - + 1,883s / 14 kol
13. Jean-Eric Vergne / Toro Rosso - + 1,886s / 17 kol
14. Jenson Button / McLaren - + 2,083s / 14 kol
15. Lewis Hamilton / Mercedes - + 2,160s / 10 kol
16. Heikki Kovalainen / Caterham - + 2,623s / 16 kol
17. Giedo Van Der Garde / Caterham - + 2,689s / 16 kol
18. Max Chilton / Marussia - + 3,402s / 14 kol
19. Mark Webber / Red Bull - + 3,731s / 12 kol
20. Jules Bianchi / Marussia - + 4,011s / 12 kol
21. Kimi Räikkönen / Lotus - + 4,243s / 11 kol
22. Romain Grosjean / Lotus - + 7,978s / 15 kol
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.