Závodní ředitel FIA Charlie Whiting hovoří o tom, co můžeme očekávat v příští zlomové sezóně, kdy vozy budou pohánět nové motory. Změny doznají také pravidla pro aerodynamiku či trestní systém pilotů.
"Myslím, že časy na kolo budou o dvě až tři sekundy pomalejší než v současnosti," odhaduje Whiting v podcastu Jamese Allena. Výkon přitom podle něj bude stejný, ne-li o něco vyšší díky systémům pro rekuperaci energie.
"Přijde nové pohonné ústrojí: 1,6litrový V6 se všemi druhy úspor energie a se zařízeními převádějícími energii, což podle mě přinese mírně vyšší výkon než dnes. Je to však velmi, velmi složité a management krouticího momentu bude velmi komplikovaný," vysvětluje.
Rozhodující však podle něj nebude maximální výkon: "Myslím, že klíčovou záležitostí bude efektivita. Jen aby bylo zcela jasno: neuvidíte auta, jak jim dochází palivo, protože neexistuje žádný limit pro množství paliva, které může tým do vozu natankovat. Je stanoven limit na to, kolik ho můžou použít v závodě."
Velké změny se v sezóně 2014 nedotknou pouze pohonných jednotek, ale i aerodynamiky. Ředitel závodů FIA popisuje proč: "Dojde k podstatným změnám v návrhu křídel, aby se snížil odpor. Ke snížení odporu musí dojít, aby fungovala spotřeba paliva a jak víte, u nových pohonných jednotek nesmí překročit 100 kg na závod. A pak tam je také omezení pro průtok paliva, který bude ověřován a kontrolován průtokoměrem FIA, který budou mít všechny vozy ve svých nádržích."
Energy F1 - nový motor Renaultu pro příští sezónu (foto: Renault Sport F1)
A revidován bude i systém trestání jezdců za jejich prohřešky: "Pilotům budou udíleny trestné body či penalizace v závislosti na závažnosti incidentu. Podle tabulky, kterou momentálně máme, bude udělován jeden, dva či tři body podle toho, jak vážný bude incident, do něhož budou zapojeni.
Když za 12 měsíců nasbírají 12 bodů, přijdou na jeden závod o licenci. Půjde o 12měsíční období, takže když dostanete tři body řekněme v červnu, pak budou platit až do následujícího června, pak vám budou odmazány," dodává Whiting.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.