Závodní ředitel FIA Charlie Whiting hovoří o tom, co můžeme očekávat v příští zlomové sezóně, kdy vozy budou pohánět nové motory. Změny doznají také pravidla pro aerodynamiku či trestní systém pilotů.
"Myslím, že časy na kolo budou o dvě až tři sekundy pomalejší než v současnosti," odhaduje Whiting v podcastu Jamese Allena. Výkon přitom podle něj bude stejný, ne-li o něco vyšší díky systémům pro rekuperaci energie.
"Přijde nové pohonné ústrojí: 1,6litrový V6 se všemi druhy úspor energie a se zařízeními převádějícími energii, což podle mě přinese mírně vyšší výkon než dnes. Je to však velmi, velmi složité a management krouticího momentu bude velmi komplikovaný," vysvětluje.
Rozhodující však podle něj nebude maximální výkon: "Myslím, že klíčovou záležitostí bude efektivita. Jen aby bylo zcela jasno: neuvidíte auta, jak jim dochází palivo, protože neexistuje žádný limit pro množství paliva, které může tým do vozu natankovat. Je stanoven limit na to, kolik ho můžou použít v závodě."
Velké změny se v sezóně 2014 nedotknou pouze pohonných jednotek, ale i aerodynamiky. Ředitel závodů FIA popisuje proč: "Dojde k podstatným změnám v návrhu křídel, aby se snížil odpor. Ke snížení odporu musí dojít, aby fungovala spotřeba paliva a jak víte, u nových pohonných jednotek nesmí překročit 100 kg na závod. A pak tam je také omezení pro průtok paliva, který bude ověřován a kontrolován průtokoměrem FIA, který budou mít všechny vozy ve svých nádržích."
Energy F1 - nový motor Renaultu pro příští sezónu (foto: Renault Sport F1)
A revidován bude i systém trestání jezdců za jejich prohřešky: "Pilotům budou udíleny trestné body či penalizace v závislosti na závažnosti incidentu. Podle tabulky, kterou momentálně máme, bude udělován jeden, dva či tři body podle toho, jak vážný bude incident, do něhož budou zapojeni.
Když za 12 měsíců nasbírají 12 bodů, přijdou na jeden závod o licenci. Půjde o 12měsíční období, takže když dostanete tři body řekněme v červnu, pak budou platit až do následujícího června, pak vám budou odmazány," dodává Whiting.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.