Závodní ředitel FIA Charlie Whiting hovoří o tom, co můžeme očekávat v příští zlomové sezóně, kdy vozy budou pohánět nové motory. Změny doznají také pravidla pro aerodynamiku či trestní systém pilotů.
"Myslím, že časy na kolo budou o dvě až tři sekundy pomalejší než v současnosti," odhaduje Whiting v podcastu Jamese Allena. Výkon přitom podle něj bude stejný, ne-li o něco vyšší díky systémům pro rekuperaci energie.
"Přijde nové pohonné ústrojí: 1,6litrový V6 se všemi druhy úspor energie a se zařízeními převádějícími energii, což podle mě přinese mírně vyšší výkon než dnes. Je to však velmi, velmi složité a management krouticího momentu bude velmi komplikovaný," vysvětluje.
Rozhodující však podle něj nebude maximální výkon: "Myslím, že klíčovou záležitostí bude efektivita. Jen aby bylo zcela jasno: neuvidíte auta, jak jim dochází palivo, protože neexistuje žádný limit pro množství paliva, které může tým do vozu natankovat. Je stanoven limit na to, kolik ho můžou použít v závodě."
Velké změny se v sezóně 2014 nedotknou pouze pohonných jednotek, ale i aerodynamiky. Ředitel závodů FIA popisuje proč: "Dojde k podstatným změnám v návrhu křídel, aby se snížil odpor. Ke snížení odporu musí dojít, aby fungovala spotřeba paliva a jak víte, u nových pohonných jednotek nesmí překročit 100 kg na závod. A pak tam je také omezení pro průtok paliva, který bude ověřován a kontrolován průtokoměrem FIA, který budou mít všechny vozy ve svých nádržích."
Energy F1 - nový motor Renaultu pro příští sezónu (foto: Renault Sport F1)
A revidován bude i systém trestání jezdců za jejich prohřešky: "Pilotům budou udíleny trestné body či penalizace v závislosti na závažnosti incidentu. Podle tabulky, kterou momentálně máme, bude udělován jeden, dva či tři body podle toho, jak vážný bude incident, do něhož budou zapojeni.
Když za 12 měsíců nasbírají 12 bodů, přijdou na jeden závod o licenci. Půjde o 12měsíční období, takže když dostanete tři body řekněme v červnu, pak budou platit až do následujícího června, pak vám budou odmazány," dodává Whiting.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.