Závodní ředitel FIA Charlie Whiting hovoří o tom, co můžeme očekávat v příští zlomové sezóně, kdy vozy budou pohánět nové motory. Změny doznají také pravidla pro aerodynamiku či trestní systém pilotů.
"Myslím, že časy na kolo budou o dvě až tři sekundy pomalejší než v současnosti," odhaduje Whiting v podcastu Jamese Allena. Výkon přitom podle něj bude stejný, ne-li o něco vyšší díky systémům pro rekuperaci energie.
"Přijde nové pohonné ústrojí: 1,6litrový V6 se všemi druhy úspor energie a se zařízeními převádějícími energii, což podle mě přinese mírně vyšší výkon než dnes. Je to však velmi, velmi složité a management krouticího momentu bude velmi komplikovaný," vysvětluje.
Rozhodující však podle něj nebude maximální výkon: "Myslím, že klíčovou záležitostí bude efektivita. Jen aby bylo zcela jasno: neuvidíte auta, jak jim dochází palivo, protože neexistuje žádný limit pro množství paliva, které může tým do vozu natankovat. Je stanoven limit na to, kolik ho můžou použít v závodě."
Velké změny se v sezóně 2014 nedotknou pouze pohonných jednotek, ale i aerodynamiky. Ředitel závodů FIA popisuje proč: "Dojde k podstatným změnám v návrhu křídel, aby se snížil odpor. Ke snížení odporu musí dojít, aby fungovala spotřeba paliva a jak víte, u nových pohonných jednotek nesmí překročit 100 kg na závod. A pak tam je také omezení pro průtok paliva, který bude ověřován a kontrolován průtokoměrem FIA, který budou mít všechny vozy ve svých nádržích."
Energy F1 - nový motor Renaultu pro příští sezónu (foto: Renault Sport F1)
A revidován bude i systém trestání jezdců za jejich prohřešky: "Pilotům budou udíleny trestné body či penalizace v závislosti na závažnosti incidentu. Podle tabulky, kterou momentálně máme, bude udělován jeden, dva či tři body podle toho, jak vážný bude incident, do něhož budou zapojeni.
Když za 12 měsíců nasbírají 12 bodů, přijdou na jeden závod o licenci. Půjde o 12měsíční období, takže když dostanete tři body řekněme v červnu, pak budou platit až do následujícího června, pak vám budou odmazány," dodává Whiting.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.