Ex-šéf inženýr Williamsu, Mark Gillan, vstoupil do diskuzí ohledně testu pneumatik v podání Mercedesu. Mark na to má jasný názor: 1000 km je až moc.
Mercedes a Pirelli se budou za test zodpovídat před tribunálem FIA. Lidé z pařížského ústřední FIA jsou přesvědčeni, že 1000 km test pneumatik s aktuálním monopostem v Barceloně se neměl konat. Také Ferrari před VC Španělska absolvovalo podobný test, Italové však použili dva roky starý vůz. Z pohledu FIA bylo toto legální.
"Plně rozumím tomu, že ostatní týmy nejsou kvůli tomuto testu zrovna nadšené," řekl Mark Gillan pro 'James Allen on F1'. "Letos nejsem přímo zúčastněn tohoto všeho, ale v minulých letech to vždy bylo jednoznačně tak, že se všechny týmy zavázaly k tomu, že během sezony neabsolvují žádný test s aktuálním autem. Toto ujednání bylo nanejvýš restriktivní."
"Vždy bylo jasné, co je dovoleno a co není. Testy s aktuálními vozy dovoleny nebyly," říká 45 letý inženýr. Konkurenti Mercedesu poukazují na toto ujednání, které je platné i v roce 2013. Pirelli se však řídilo jiným pravidlem. Jiná smlouva totiž Italy opravňuje k tomu, uspořádat 1000 km test. Otázku je, které nařízení je postaveno výše.
"Mercedes tvrdí, že to byl slepý test. Pirelli to tvrdí také. I přesto má člověk z podobného testu enormní výhodu. Samotná dodatečná příležitost jezdit nabízí možnost získání více informací o spolehlivosti, aerodynamické výkonnosti, systémech brzd, chlazení - všecho toto můžete během normálních sezonních závodů pouze těžko získat. Při 1000 km testu dostane člověk hodně zajímavých a důležitých dat."
Odborná veřejnost - například Mark Gillan, Gary Anderson nebo Marc Pristley - se shoduje, že Mercedes musel získat z testu výhodu
Gillan se tak připojuje k názoru FIA: Mercedes se nezachoval správně, Ferrari ano. "Ferrari si z tohoto testu nemohlo odnést žádnou výhodu. Ve Formuli 1 je vývoj natolik rychlý, že už jeden díl, který máme na zádi pět nebo šest měsíců, už na nové auto nepasuje. Dva roky staré auto tak už není zajímavé," míní Brit.
Dřívější inženýr Williamsu však má porozumění pro situaci Pirelli. Dodavatel pneumatik totiž musel doposud testovat pouze s postaršími vozy Toyoty a Renaultu. "Je samozřejmě důležité, že Pirelli dostalo realistická data. To je v zájmu všech. Pokud jde o rok 2014, tak to bude tak jako tak těžké. Neexistuje totiž žádné auto roku 2014."
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.
Lando Norris vyhrál druhý trénink na Silverstonu před Charlesem Leclercem a Lewisem Hamiltonem. McLaren tak ukázal silnou formu před závodem na domácí půdě.